סיטרואן ברלינגו 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
סיטרואן ברלינגו נחשב לממציא קטגוריית המסחריות הקטנות, במידה רבה בגלל שהוא באמת כזה. ברלינגו היה הדגם הראשון בתחום שהציג מבנה אחוד למרכב – והשאר היסטוריה. מדובר בדגם הפופולרי ביותר בסגמנט והוא מהווה למעלה מ-50% מהשוק הישראלי והרבה יותר מכך אם מחשיבים את הדגמים המבוססים עליו.
הפלטפורמה עליה הוא יושב היא EMP2 שמקוריה בפיג'ו-סיטרואן (PSA בעבר), כיום חלק מסטלנטיס. על הבסיס הזה יושבים גם דגמים כמו אופל קומבו, טויוטה פרואייס סיטי, פיאט דובלו ופיג'ו ריפטר.
הדור השלישי, המשווק כיום בישראל, הוצג בשנת 2018 ועלה לישראל במאי 2019. מתיחת פנים ראשונה לדגם הוכרזה בסוף שנת 2023 והגיעה לישראל במאי 2024.
העדכון כלל בעיקר חזית שעוצבה מחדש בהתאם לסגנון העכשווי של סיטרואן, כולל יחידות התאורה הרבועות ולוחו היצרנית החדש.
בסביבת הנהג מסך מולטימדיה חדש בגודל 10 אינץ' ומול הנהג לוח מחוונים מוקרן, גלגל הגה שעוצב מחדש ועוד.
כבעבר, הדגם במרכב קצר (440 ס"מ) לחמישה נוסעים או במרכב ארוך (475 ס"מ) לשבעה נוסעים.
היצע המנועים כולל מנוע יחיד ומוכר: טורבו-דיזל בנפח 1.5 ל' המפיק 130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים. בעתיד צפויה לחזור להיצע גם הגרסה החשמלית.
-
עיצוב ונוכחות
שימוש בפלטפורמת EMP2 שתוכננה בעיקרה למכוניות נוסעים, אפשרה לקצר את החרטום ולהסיט את השמשה הקדמית לפנים. יחד עם החזית הגדולה והמאוד מרשימה (ולא רק בהשוואה למקובל בקטגוריה), החלק הקדמי מקבל פרופורציות אחרות והמון נוכחות.
-
תא נוסעים ומטען
החומרים בסביבת הנהג נוקשים, אבל העיצוב נעים לעין, והשימוש בשני גוונים לדיפון רק מוסיף. יחד עם שפע תאי אחסון (כולל תא מקורר) והמון אבזור, ברלינגו רושמת שיפור משמעותי ביחס לקודמתה ויתרון על המתחרות.
הסטת השמשה לפנים גם הגדילה את המרחב הפנימי. הישיבה גבוהה, ושדה הראיה לפנים מצוין. מערך המיזוג אינו מוצלח עם פקדים ראשיים קטנים, מוסתרים שגם אינם קריאים. בנוסף גם פתחי האוורור קטנים ולמושב האחורי אין פתחי מיזוג בכלל. המושבים מאחור נוחים בגרסת M1 ופחות בגרסת N1, המסחריות יותר, שגם מוסיפה סורגים חוצצים בין תא המטען לתא הנוסעים. את דלתות תא המטען ניתן לקבע על 90 ו-180 מעלות כשהתא עצמו גדול, מאוד שימושי וכולל מדף שניתן למיקום בשני גבהים.
-
מנוע וביצועים
גרסת 130 כ"ס של מנוע הדיזל (טורבו, 1.5 ל') מנפקת ביצועים זריזים מאוד ביחס לסגמנט. הביצועים מושגים בקלות וללא מאמץ. תיבת ההילוכים פועלת באופן חלק וזריז.
לגרסה החשמלית (136 כ"ס) ביצועים טובים ונמרצים במהירויות עירוניות-פרבריות ומספקים גם בכביש בין-עירוני.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים מעט קשיח, וללא מטען ברלינגו אינו נוח בעיר, במיוחד על חספוסי כביש, ושברים בינוניים. מחוץ לעיר הסימפטומים דומים, אך נוכחותם קטנה באופן משמעותי. כשעולה המהירות מצטרפים גם רעשי צמיגים ורוח.
הכיול הקשיח גם מונע רכינה בפניות כך שהיציבות הכיוונית נשמרת והיכולת הדינמית טובה. משקל ההגה קל במהירויות נמוכות – טוב בתנועה עירונית ובתמרון – ועולה יחד עם המהירות, מה שעוזר גם לאותה יציבות כיוונית.
-
תמורה למחיר
ברלינגו מציע תמורה טובה למחיר ביחס לסגמנט.
הגרסה החשמלית ייחודית למדי בתחום – היא יקרה יותר אך בעלת פוטנציאל חיסכון לא מבוטל.
-
גרסאות ורמות גימור
סיטרואן ברלינגו 2024 החדש מוצע בגרסה אחת – 1.5 ל', דיזל, 130 כ"ס.
ברלינגו מוצע במרכב קצר עם 5 מקומות – 440 ס"מ, 278 ס"מ בסיס גלגלים – או במרכב ארוך עם 7 מקומות – 475 ס"מ, 297 ס"מ בסיס גלגלים.
רמת הגימור העיקרית מכונה 'שיין פק' וכוללת מסך מולטימדיה בגודל 10 אינץ' כולל קישוריות אלחוטית לאנדרואיד ואפל, לוח מחוונים מוקרן, בלם חניה חשמלי ועוד.
-
בטיחות
סיטרואן ברלינגו נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2018 (מבחן פחות מחמיר מהיום) וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם 91% בהגנה על מבוגרים, 81% בהגנה על ילדים, 58% בהגנה על הולכי רגל ו-68% במערכות בטיחות.
מערכות הבטיחות המתקדמות כוללות: מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים כסטנדרט.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק של גרסת הדיזל – 130 כ"ס, אוטומטית – טובה, ונעה בין 13.8 ק"מ/לליטר ביום מבחן ל-15.8 ק"מ/לליטר בשיוט.
-
סיכום
מוביל הסגמנט, עם קבלות.