סיטרואן C4 X 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי סימונוב ירון-
רקע כללי
סיטרואן C4 X היא משפחתית קומפקטית (סגמנט C) של היצרנית המבוססת על C4 המוכרת. ה-X משלבת אלמנטים מגוון סגמנטים כולל הגבהה קלה, סממני פנאי ומרכב סדאן (4 דלתות) עם מבנה דמוי פאסטבק.
ממדיה הם כשל משפחתית ממוצעת: אורכה 460 ס"מ (24 ס"מ יותר מ-C4), רוחבה 183 ס"מ, גובהה 152.5 ס"מ ובסיס הגלגלים נמתח על פני 267 ס"מ. תא המטען גדול למדי: 510 ל' במקום 380 ל' ב-C4 הרגילה.
היצע יחידות ההנעה דומה לזה של C4: מנועי טורבו-בנזין 1.2 ל' (3 ציל') וטורבו-דיזל 1.5 ל' המספקים 130 כ"ס ותיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים.
הגרסה החשמלית מכונה e-C4 X וכוללת מנוע חשמלי המפיק 136 כ"ס, סוללת 50 קוט"ש וטווח נסיעה מירבי של עד 356 ק"מ. טעינה מהירה אפשרית בקצב של עד 100 ק"ו וביתית עד 11 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
סיטרואן C4 X נראית שונה מכל דבר אחר, העיצוב בהחלט מיוחד ולא קונבנציונלי ונגיעות הפנאי מוסיפות עניין.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה לזו של C4 הרגילה, וזה נאמר לרוב לחיוב. השינויים מגיעים בדמות מערך מולטימדיה עדכני יותר הכולל מסך משופר - ובעיקר מערכת הפעלה שונה ומוצלחת יותר. יש גם מערך ניווט מקורי שפועל היטב.
הנדסת האנוש עדיין דורשת הסתגלות, אך כבעבר יש תפעול חיצוני למערכת המיזוג.
התחושה במושב הנהג שמדובר במכונית גדולה ממה שהיא. המרחב נאה ובולטים לטובה המושבים המצוינים שהיו נוחים מאוד בנסיעות קצרות, אך לא תמיד תמכו מספיק בגוף בנסיעות ארוכות.
איכות החומרים ממוצעת ביחס למקובל בסגמנט ויש המון תאי אחסון.
מאחור מדובר במכונית מרווחת למדי, ומרווחת יותר מה-C4 האצ'בק בזכות מבנה שונה לגג ולמושב.
תא המטען גדול מאוד אך הפתח צר.
-
מנוע וביצועים
גרסת הדיזל – 1.5 ל', 130 כ"ס – מעניקה ביצועים טובים למדי בנהיגה יום-יומית בזכות מומנט זמין. יש די והותר כוח לשמירה על מהירות גבוהה גם בעליות ולביצוע עקיפות, ולמנוע אופי פעולה חלק ושקט.
לבנזין – 1.2 ל', 130 כ"ס – ביצועים דומים אך תחושה נמרצת יותר.
הגרסה החשמלית – 136 כ"ס – מציגה ביצועים עדיפים, עם מספיק כוח לעקיפות ושמירה על קצב במהירויות גבוהות.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה מאוד, מהטובות ביותר בקבוצה ובכלל. זה נוצר בזכות בולמי זעזועים יחודיים מלפנים וכיול מתלים מוצלח. רק ריסון המרכב לוקה בחסר, וזה מורגש בנדנוד קל בכביש גלי.
בידוד הרעשים ממוצע לקטגוריה.
התנהגות הכביש טובה והיכולת הדינאמית מספקת אולם בגלל אותו כיול רך ה-C4 X בהחלט מעדיפה נהיגה נינוחה על פני נמרצת.
-
תמורה למחיר
גרסת הבנזין מציעה את התמורה הטובה ביותר, אולם הדיזל אטרקטיבית לנוסעים למרחקים. שתיהן מעט יקרות לטעמנו.
-
גרסאות ורמות גימור
סיטרואן C4 X מוצעת בישראל בשלוש גרסאות – בנזין ודיזל (130 כ"ס) או חשמלית (136 כ"ס, 356 ק"מ) – וברמת גימור אחת.
האבזור הסטנדטי עשיר למדי וכולל: תאורת לד מלאה, חישוקי 18 אינץ', מערכת מולטימדיה עם מסך 10 אינץ', קישוריות לאנדרואיד ואפל, תצוגה עילית, בקרת אקלים, ריפוד דמוי-עור, מערכת ניווט מקורית ('טום-טום') ועוד.
-
בטיחות
ציון הבטיחות של סיטרואן C4 X תואם את זה של C4 אשר נבדקה בשנת 2021 וקיבלה דירוג של 4 כוכבים עם ציון של 80% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 57% בהגנה על הולכי רגל ו-63% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל התרעה על אי שמירת מרחק, מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק של גרסת הדיזל מצוינת – 16.1 ק"מ לליטר בממוצע במבחן דרכים מאומץ. בשיוט ניתן בקלות לרשום 18-19 ק"מ לליטר.
גם לגרסת הבנזין נתונים טובים – 14.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
-
טווח נסיעה
את מבחן הדרכים המאומץ ה-C4 X החשמלית סיימה עם נתון צריכה טוב – 5.8 ק"מ לקוט"ש, אך בגלל הסוללה הקטנה הטווח הכולל לא הרשים – 265 ק"מ בלבד. בנהיגה מתונה הטווח הריאלי הוא כ-315 ק"מ.
-
מה חדש בסיטרואן C4 X 2023
השיווק בישראל החל בראשית חודש מאי 2023.
כבר ביוני 2023 סיטרואן הכריזה על הורדת מחירים רוחבית לדגמי C4 X. מחירן של גרסת הדיזל והחשמלית הוזל ב-6000 ש"ח ושל גרסת הבנזין ב-5000 ש"ח.
-
סיכום
משפחתית סדאן שונה, תחרותית ומרשימה. חבל רק שהמחיר קצת גבוה.