ג'יפ קומפאס 2018 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור השני של ג'יפ קומפאס הוצג באמצע 2016 והגיע אלינו דרך היבוא המקביל ביולי 2017. היבוא הרשמי התעכב עוד חצי שנה מהתכנון המקורי והחל ביוני 2018.
יש הבדלים מהותיים בין דגמי היבוא המקביל והיבוא הרשמי. נתחיל במשותף. זהו דור שני לדגם שלמעשה מחליף גם את קודמו וגם את ג'יפ פטריוט. הוא מבוסס על פלטפורמה שונה. הדור הקודם ישב על פלטפורמה שפותחה במשותף עם מיצובישי (ומשרתת עד היום את הלאנסר והאאוטלנדר). הדור הזה מבוסס על פלטפורמת 'קטנה רחבה 4x4' של פיאט שמשרתת מבחר דגמים מזה למעלה מעשור וחצי ומקורה נמתח עד ימי השת"פ של פיאט עם אופל. בכל הנוגע לממדים, הם דומים לאלה של הדור המוחלף פרט לרוחב שצמח ב-6 ס"מ משמעותיים.
עד כאן הדומה בין היבוא המקביל ליבוא הרשמי, ומכאן השונה. בעולם הוא מוצע בהיצע עצום של 17 יחידות כוח (מנועי בנזין ודיזל), לישראל הוא מגיע עם מנוע אחד ביבוא המקביל ואחר ביבוא הרשמי.
ביבוא המקביל קומפאס מגיע עם מנוע בנזין אטמוספרי, ארבעה צילינדרים, בנפח 2.4 ליטר, 182 כ"ס ותיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה. ביבוא הרשמי המנוע הטורבו-בנזין, 1.4 ליטר 170 כ"ס של פיאט, עם אותה תיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה לא קבעה.
ביבוא המקביל הדגם מוצע בגרסת 'טריילהוק' המוכוונת שטח ונבדלת משאר הגרסאות בכמה פרמטרים כולל יחס העברה סופי קצר, מערכת ניהול מנוע עם מצב נסיעה נוסף ('סלעים'), מרווח גחון וזוויות עדיפות, צמיגי חצי-שטח, מיגון וכו'. פרטים נוספים אפשר לראות בדף הדגם של שנת 2017.
לעומת זאת ביבוא הרשמי קומפאס מגיע בשתי רמות גימור מכוונות "כביש" שגם פחות מאובזרות מזו שמגיעה ביבוא המקביל. רמת גימור 'לימיטד' כוללת חישוקי "17, תפעול חשמלי לפתיחת תא המטען, חיישני חניה, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים לאחור, מולטימדיה עם צג "7, וריפוד שמשלב עור ובד. רמת גימור 'לימיטד פלוס' מוסיפה חישוקי "19, גג בצבע שחור, גג זכוכית פנוראמי, ותאורת קסנון עם עמעום אוטומטי.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב קרוב מתמיד לאח הגדול (גרנד צ'רוקי), בפרט בחזית, משלב בהצלחה בין "מראה קשוח" לעדכני עם נוכחות בולטת ואף יוקרתית.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נאה ודומה לזו שנמצא גם בגרנד צ'ירוקי. איכות החומרים פחות מרשימה כשביותר מידי מקומות נמצא פלסטיק דק וקשיח שלא מתאים את המעמד היוקרתי. מסך המגע בגודל "7 נראה קטן ומיושן והנדסת האנוש לא מספיק טובה עם כפתורים רחוקים מהנהג ותאי אחסון קטנים.
הכניסה אל תא הנוסעים נוחה, המרחב נאה, המושב נוח על אף שמחסיר תמיכה. תא המטען סביר ומכיל גלגל חלופי בגודל מלא.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 170 כ"ס מציע ביצועים סבירים. אלא שכדי להשיג אותם צריך לאמץ אותו וריבוי ההילוכים בתיבה (9 הילוכים) עומד לעוכרה.
-
נוחות והתנהגות
למרות ששיבושים קטנים מורגשים ובמהירות גבוהה המרכב לא מרוסן מספיק, נוחות הנסיעה טובה מרבית הזמן, מה שנכון גם בשטח.
הניהוג סביר בקצב ממוצע, אך קצב גבוה חושף התנהגות גמלונית ולא מהוקצעת.
 
-
תמורה למחיר
להבדיל מגרסת הטריילהוק של היבוא המקביל, גרסאות הבסיס של היבוא הרשמי זולות משמעותית. הן גם זולות מגרסאות הכניסה של מתחריו מתחום היוקרה, אבל לא מספיק כדי להפוך אותו לאטרקטיבי.
-
בטיחות
קומפאס זכה לציון של 5 כוכבי בטיחות מטעם ארגון EuroNCAP. מבין אבזור הבטיחות נציין: מערכת בלימת חירום אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מהנתיב. גרסת טריילהוק שמגיעה ביבוא המקביל מוסיפה גם ניטור שטחים מתים.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק נמוכה מהממוצע.
-
מה חדש בג'יפ קומפאס 2018
הגעה של קומפאס ביבוא הרשמי ועם מפרט שונה לגמרי מזה הקיים ביבוא המקביל. היבוא הרשמי מגיע עם מנוע אחר (טורבו-בנזין 1.4 ל', 170 כ"ס לעומת 2.4 ל' אטמוספרי, 182 כ"ס), רמות גימור שונות ('לימיטד' ו'לימיטד פלוס' המכוונות יותר "כביש" לעומת 'טריילהוק' המכוונת יותר "שטח") וגם קיים הבדל בהיצע מערכות הבטיחות האקטיביות.
-
סיכום
קומפאס מציג מראה מרשים וייחודי, עם תדמית של מותג נחשק.