מאזדה CX-30 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
זהו הדור הראשון של מאזדה CX-30, רכב פנאי קומפקטי חדש לגמרי בקו הדגמים של היצרנית היפנית.
ה-CX-30 נחשף לראשונה ב-2019 והוא מבוסס על המכלולים של מאזדה 3 העדכנית. מבחינת מידות, עם אורך של 439.5 ס”מ, רוחב של 179.5 ס”מ, וגובה של 154 ס”מ הוא מתמקם בדיוק בין מאזדה CX-3 הקטן ל-CX-5 הקומפקטי. באופן מעניין למרות שהוא מבוסס על מאזדה 3, בסיס הגלגלים קצר משמעותית מזה של האחות המשפחתית - 265 ס”מ לעומת 270 ס”מ.
העיצוב החיצוני נאמן לשפת העיצוב של ה-3 החדשה, וכך גם תא הנוסעים שמציג זהות כמעט מוחלטת. במאזדה מספרים על שימוש בחומרים איכותיים מהמקובל ושאיפה ליצור תחושת פרימיום.
מאזדה CX-30 משווק בעולם עם מגוון יחידות הנעה, אך לישראל מגיעים צמד מנועי הבנזין האטמוספריים המוכרים משאר דגמי היצרנית - בנפח 2.0 ל’ ו-2.5 ל’ (165 כ”ס ו-195 כ”ס בהתאמה). שניהם משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסי העברה.
-
עיצוב ונוכחות
מאזדה CX-30 נראה טוב במפגש פנים אל פנים. הוא פחות גבוה ו”קשוח” מחלק ממתחריו, ההופעה שלו יותר דינאמית וקלילה. תאורת הלד המלאה מוסיפה מאוד לרושם.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה מאוד לזו שפגשנו במאזדה 3 החדשה. המראה נקי ומינימליסטי, החומרים רכים ואיכותיים והתחושה מאוד נעימה ואיכותית. מושב הנהג נוח, אך תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס לחלק מהמתחרים.
לעיתים הנדסת האנוש מפספסת — היינו שמחים לתאורה עשירה יותר בלילה ופקדים ברורים יותר. גם תפעול מערכת המולטימדיה באמצעות חוגה דורש הסתגלות.
המרחב מלפנים ומאחור סביר - אך יש מתחרים מרווחים ממנו. גם תא המטען (430 ל’) יספיק למשפחה, אך הוא רחוק מלהיות הגדול בקבוצה.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ל’ האטמוספרי (165 כ”ס) מספק ביצועים נאותים בהחלט. האופי שונה מיחידות המוגדשות של המתחרים, צריך לא פעם לאמץ אותו ולהעלות אותו בסל”ד כדי להפיק את הביצועים — אך הוא עושה זאת בשמחה.
מנוע ה-2.5 ל' (195 כ"ס) חזק יותר באופן מורגש ומציע פעולה פחות מאומצת.
התיבה מתפקדת היטב עם שני המנועים.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה ש-CX-30 מספק נאותה. בעיר ומחוצה לה הוא יתמודד היטב עם שיבושים קטנים וחספוסי אספלט, קצת פחות טוב עם שיבושים גדולים ובינוניים.
בידוד הרעשים סביר — רעשי הרוח והכביש נוכחים אך ברמה מקובלת.
התנהגות הכביש טובה מאוד, בטח ביחס לקטגוריה. האחיזה גבוהה, זוויות הגלגול מתונות ו-CX-30 מסוגל לצלוח פניות במהירות ובביטחון - אפילו לגרום לנהג ליהנות מזה.
-
תמורה למחיר
האווירה איכותית ומודרנית מהמקובל, רשימת האבזור נאה כבר בגרסת הבסיס, המנוע חזק ואבזור הבטיחות העשיר מספקים תמורה טובה למחיר.
-
גרסאות ורמות גימור
רמת גימור 'קומפורט' כוללת תאורת לד וחישוקי "18. 'אקזקיוטיב' מוסיפה חלון גג, תאורת חזית משודרגת ומפתח חכם. ב'פרמיום' תמצאו גם דלת אחורית חשמלית, מושבי עור חשמליים ותצוגה עילית.
ב-2022 הצטרפה רמת גימור חדשה הנקראת 'פרמיום בלאק' ומוסיפה ריפוד עור אדום. את חבילת 'בלאק' ניתן לקבל בתוספת תשלום ברמות 'קומפורט' ו'אקזקוטיב' והיא כוללת גימור ייחודי בחישוקים ובבתי המראות בחוץ, ובתפרים האדומים בפנים.
-
בטיחות
במבחני הריסוק של EuroNCAP קיבל CX-30 ציון של 5 כוכבי בטיחות, כולל הניקוד הגבוה בהיסטוריית המבחנים להגנה על נוסעים בוגרים. כל הגרסאות ורמות הגימור כוללות מערכות בטיחות מתקדמות ובהן: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ועמעום אורות אוטומטי.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק בשני המנועים דומה וממוצעת לקטגוריה.
במהלך מבחן מאומץ מדדנו 10.5 ק”מ לליטר. בשיוט ניתן לראות גם 15 ק”מ לליטר.
-
סיכום
רכב פנאי ייחודי בסגמנט, עם תא נוסעים איכותי מהמקובל ואופי כמעט ספורטיבי.