מאזדה CX-3 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
CX-3 הוא רכב הפנאי הקטן הראשון של מאזדה. לארץ הגיע ב-2017 באיחור מהמועד המתוכנן. מאז הוא הספיק להתעדכן ב-2018 (שידרוג מערכות אלקטרוניות, עוד אבזור ושיפור במערכות הבטיחות), ולהתעדכן פעם נוספת בדגם שהגיע לישראל ב-2019 (שינויים קוסמטיים מבחוץ ומבפנים, והוספת רמת אבזור בכירה). ב-2020 לא השתנה בדגם דבר, כשב-2021 נוסף להיצע מנוע 1.5 ל' שלא היה בדגם בעבר (גם לא בחו"ל).
המנוע הוא בנזין אטמוספרי 1.5 ל' עם 116 כ"ס ומוכר ממאזדה 2. זה המקום להזכיר כי CX-3 ומאזדה 2 חולקים את אותה פלטפורמה, מכלולים עיקריים וגם מרכבי עיצוב שונים בתא הנוסעים. התיבה אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית. הביצועים כמובן שפחות טובים מאלה של גרסת ה-2.0 ל' (156 כ"ס) ששיווקה נמשך במקביל. צריכת הדלק בגרסת ה-1.5 ל' עדיפה.
לצד הרחבת היצע יחידות הכוח, גם שופרו המושבים ומערך המולטימדיה.
גרסת ה-1.5 ל' מוצעת בשלוש רמות גימור. רמת גימור 'זום', כוללת חישוקי "16 ומולטימדיה עם צג "7. רמת גימור 'אורבן', מוסיפה ריפוד דמוי עור ותאורת לד ומשדרגת את החישוקים ל-"18. רמת גימור 'מודרן' מציעה חבילת עיצוב חיצוני, ריפוד דמוי עור בצבע לבן בשילוב אלקנטרה בגוון חום גם בדיפון הדלתות.
היצע הבטיחות דומה לזה שקיים ב-2.0 ל', אבל כיוון שההתרעה על אי שמירת מרחק אינה פועלת בכל מהירות, נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
בגרסת ה-2.0 ל' צומצם היצע רמות הגימור לשתי הרמות הבכירות (מתוך ארבע שהיו קודם). כעת יש את 'פיור וויט' ו'ספישל אדישן'.
-
עיצוב ונוכחות
על אף שאינו צעיר, הוא נראה נהדר גם כיום. עם פרופורציות טובות ועיצוב שתואם את דגמי מאזדה העכשוויים.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג משובח לא פחות, מקורי, וברמות הגימור הגבוהות חומרים איכותיים לאווירה עשירה. ברמות הגימור הנמוכות משטחי הדיפון פחות איכותיים, ובכולן הפלסטיק בחלק התחתון נוקשה. מסך המולטימדיה קטן ביחס למקובל כיום, אבל הוא נאה, נוח לשימוש וקל לשיטה באמצעות בורר הממוקם בקונסולה המרכזית.
המרחב מלפנים אינו גדול אך מספק. מאחור המרחב מצומצם, כשמרווחי הראש והברכיים אינם גדולים ולנוסע שלישי יהיה לא נוח לשבת. תא המטען קטן מהמקובל בקטגוריה, ונפחו 240 ל' בלבד.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ל' (156 כ"ס, אטמוספרי) חזק מהמקובל בקטגוריה, והביצועים בהתאם. צריכת הדלק במבחן שלנו עמדה על 10.2 ק"מ/ל' – סבירה בהתחשב בתנאים.
בגרסת ה-1.5 ל' (116 כ"ס, אטמוספרי) הביצועים טובים פחות, ובעומס יורגש מחסור בכוח, אך הם עדין מספקים. צריכת הדלק עדיפה - 11.8 ק"מ/ל' במבחן הדרכים שערכנו.
בשתי הגרסאות התחושה נמרצת וזריזה בזכות מנוע השש לטפס בסל"ד ותיבת הילוכים הפועלת חלק ומהר ובהרמוניה עם המנוע.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר בינונית. הרכב סופג היטב טלאים ושיבושים קטנים, אבל מתקשה לספוג את הגדולים שבהם כמו-גם שקעים בולטים. כשעולה המהירות הוא נעים יותר, אך מסתדר פחות עם חיבורי כביש, ורעשי הכביש והרוח מורגשים למדי.
בנסיעת שבילים הוא מעט קופצני.
היכולת הדינמית גבוהה מהמקובל, והרכב יכול לנוע במהירות בכבישים מפותלים, כשהבלמים שפועלים היטב סוגרים חבילה דינמית טובה.
 
-
תמורה למחיר
גילו מורגש במספר תחומים, ועדיין CX-3 מצליח לשמור על סוג של קסם ולהעניק תחושה מיוחדת לנהג, בזכות העיצוב המושך מבפנים ומבחוץ שלא נפגע עם הזמן והאבזור הרב. מחיר גרסת ה-2.0 ל' מעט יקר, אבל הוא מחזיר באבזור, בנראות ובתחושה. גרסת ה-1.5 ל' מוצעת במחיר אטרקטיבי.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה ספורט 2 ליטר עם כ-300 יחידות.
אחריה גרסת אורבן 1.5 ליטר עם כ-250 יחידות.
 
-
בטיחות
במבחני הריסוק של ארגון EuroNCAP הוא השיג ציון של ארבעה כוכבים, אבל הוא נבחן ללא מערכת בלימה אוטונומית כלל, ובישראל הוא משווק מיומו הראשון עם המערכת, שגם שודרגה ב-2018. גרסת ה-1.5 ל' מגיעה עם בלימה אוטונומית עד 80 קמ"ש (כולל זיהוי הולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב אך לא תיקון. כיוון שההתרעה על אי שמירת מרחק אינה פועלת מעל 80 קמ"ש, נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
גרסאות ה-2.0 ל' מוסיפה ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית, וכיוון שהתרעת שמירת מרחק פועלת גם בבינעירוני, אין צורך במערכת בהתקנה מקומית.
 
-
מה חדש במאזדה CX-3 2021
הוספה להיצע הדגם מנוע 1.5 ל' עם 116 כ"ס (זהו מנוע שנמצא גם במאזדה 2). לגרסה החדשה מושבים משופרים ומולטימדיה מעודכנת. במקביל, שיווק גרסת 2.0 ל' צומצם לשתי רמות הגימור הבכירות (מתוך ארבע שהיו קודם). כעת יש את 'פיור וויט' ו'ספישל אדישן'.
-
סיכום
רכב פנאי קטן למי שרוצה משהו אחר הפונה גם אל החושים.