מאזדה CX-3 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
דגם הפנאי הקטן (B-SUV) מאזדה CX-3 הוא כבר רכב ותיק מאוד במונחי עולם הרכב. הוא הוצג לראשונה בסוף 2014, אך לישראל הגיע רק ב-2017. בתחילה הוצע הדגם רק עם מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי, כאשר גרסת ה-1.5 ליטר, שיבואה החל ב-2021, הוצעה במחיר מופחת משמעותית.
מנוע ה-2.0 ליטר מייצר 156 כ"ס ו-21 קג"מ, לתיבה האוטומטית 6 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9.1 שניות והמהירות המרבית 197 קמ"ש.
מנוע ה-1.5 ליטר האטמוספרי מייצר 116 כ"ס ו-15.2 קג"מ, התיבה וההנעה זהות, והביצועים הם 11.2 שניות ל-100 קמ"ש ו-175 קמ"ש.
-
עיצוב ונוכחות
למרות גילו, ההופעה הספורטיבית והפרופורציות הדינמיות נראות מצוין גם היום.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים מפגין עושר בעיצוב, בחומרים ובמרקמים. המופע הכולל מרשים ומיוחד מאוד גם כיום. רק מסך המולטימדיה הקטן ("7) מסגיר את גילו של הדגם. איכות החומרים גבוהה מהמקובל והאווירה בתא עשירה.
תנוחת הנהיגה מוצלחת, אך מזכירה יותר סופרמיני מוגבהת מאשר רכב פנאי. המרחב מלפנים סביר והמושבים מצוינים. מאחור צפוף למבוגרים.
תא המטען הוא מהקטנים בקבוצה (240 ל').
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ל' (156 כ"ס) חזק מהמקובל בקטגוריה, והביצועים בהתאם.
בגרסת ה-1.5 ל' (116 כ"ס) הביצועים טובים פחות, ובעומס יורגש מחסור בכוח, אך הם עדין מספקים.
בשתי הגרסאות התחושה נמרצת בזכות מנוע השש לטפס בסל"ד ותיבת הילוכים הפועלת חלק ומהר, ובהרמוניה עם המנוע.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה במעבר על שיבושים קטנים או גלי-כביש, וטובה פחות על שיבושים חדים או בינוניים. גם בידוד רעשי הכביש והרוח לוקה בחסר.
היכולת הדינמית טובה מאוד, עם היגוי חד ושלדה שמגיבה היטב לבקשות הנהג.
-
תמורה למחיר
CX-3 מצליח לשמור, למרות גילו, על סוג של ייחוד בזכות העיצוב המושך מבפנים ומבחוץ, הביצועים המרשימים והניהוג המהנה. מחיר גרסת ה-2.0 ל' יקר, אבל היא מעניקה אקסטרה באבזור, בנראות ובתחושה. גרסת ה-1.5 ל' מוצעת במחיר אטרקטיבי.
-
גרסאות ורמות גימור
גרסת ה-1.5 ליטר מוצעת בשלוש רמות גימור; רמת הבסיס, 'זום', כוללת חישוקי "16 ומולטימדיה עם צג "7. רמת גימור 'אורבן' מוסיפה לזה תאורת לד, חישוקי "18 וריפוד דמוי עור. רמת הגימור הגבוהה 'פיור' מוסיפה מערכת שמע של 'בוז' וחיישני נסיעה לאחור.
גרסת ה-2.0 ליטר מוצעת רק ברמת גימור 'פיור וייט' ובזו שילוב בין ריפוד עור לבן ודיפון עור הפוך באפור, והיא כוללת בנוסף תפעול חשמלי למושבים ופקדי הילוכים מאחורי ההגה.
-
בטיחות
ברמת גימור זום הבסיסית בלימה אוטונומית עד 80 קמ"ש והתרעת סטייה מנתיב - אך ללא תיקון. ברמת גימור זו נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית (מוביל איי, למשל).
ברמת גימור אורבן מתווספת בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית מתקדמת יותר, ובזכות זו האחרונה אין צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית.
רמת גימור פיור מוסיפה ניטור היקפי של שטחים מתים ובלימה אוטונומית גם לאחור.
מאזדה CX-3 נבדק במבחן הריסוק של יורו NCAP בשנת 2015 וזכה לציון של 4 כוכבים. אולם ציון זה אינו תקף יותר, גם משום שהרכב נבחן ללא מערכת בלימה אוטונומית, וגם כי מאז 2017 פרוטוקול המבחן שונה והפך מחמיר יותר.
-
צריכת דלק
בגרסת ה-1.5 ליטר צריכת הדלק עמדה על 11.8 ק"מ/ל' במבחן דרכים מאומץ. לא רע.
במנוע 2.0 ליטר צריכת הדלק במבחן מאומץ עמדה על 10.2 ק"מ/ל' – סבירה בהתחשב בתנאים.
-
מה חדש במאזדה CX-3 2023
בספטמבר 2023 עבר ה-CX-3 עדכון קטן במהלכו הוא סוף סוף קיבל מערכת התפעול 'Mazda Connect'. המערכת העדכנית פועלת על גבי מסך מגע בגודל 8.8 אינץ', ומחליפה את מסך ה-7 אינץ' בדגם היוצא – שעדיין הריץ את מערך MZD Connect המזדקן של היצרנית.
המערכת החדשה מאפשרת חיבורים אלחוטיים לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, ומציעה בשוק היפני תכונות מקוונות דוגמת שליטה מרחוק דרך הסלולרי.
לצד העדכון הטכנולוגי, ה-CX-3 הוצג גם במהדורה חדשה שנקראת 'Vivid Monotone', הכוללת גוון אפור חדש למרכב וחבילת השחרה, לצד הדגשים צבעוניים בתא הנוסעים.
העדכונים צפויים להגיע לדגם הישראלי רק במהלך שנת 2024.
-
סיכום
רכב פנאי קטן שעדיין מצליח להיראות צעיר ורענן חרף גילו.