סקודה אוקטביה 2014 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
אוקטביה היא המכונית הנמכרת ביותר של סקודה בעולם, וגם בישראל. הדור השלישי הוצג בתערוכת ז'נבה 2013 והמכונית הגיעה לישראל כמה חודשים אח"כ באוגוסט 2013.
בשנת 2014 התרחשו חידושים רבים שכולם נוגעים להרחבת היצע הדגמים בארץ. בתחילת השנה הצטרפו מנועים חדשים: באגף הבנזין מצטרפת בתחילת השנה גרסת 1.8 ל' שמייצר 180 כ"ס. כמו שאר גרסאות הבנזין (1.2 ל' עם 105 כ"ס ו-1.4 ל' 140 כ"ס) גם לזו אותה תיבה רובוטית דו-מצמדית עם 7 ההילוכים, אבל בשונה מהם גרסה זו מצוידת במתלה אחורי רב-חיבורי (לעומת קורת המתח) שאמור לתרום לנוחות משופרת ולהתנהגות עדיפה.
במקביל גם הצטרפו שני מנועי דיזל: 1.6 ל' 105 כ"ס בשידוך לתיבה ידנית או אוטומטית רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים, ו-2.0 ל' 150 כ"ס בשידוך לתיבה דו-מצמדית עם שישה הילוכים.
במרץ 2014 הצטרפת גרסת ה-RS הספורטיבית כשלזו מנוע 2.0 ל' מוגדש שמשרת גם את גולף GTI. הוא מייצר 220 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רובוטית דו-מצמדית עם שישה הילוכים.
ביוני 2014 הצטרפו גרסאות סטיישן (קומבי). גם הן מציגות צמיחה משמעותית בממדים ותא מטען גדול עוד יותר עם 588 ל' ועד 1718 ל' בקיפול המושבים. קומבי מוצעת בארץ עם מנועי הבנזין בנפח 1.2 ל' (105 כ"ס) ו-1.4 ל' (140 כ"ס) ומנוע דיזל 1.6 ל' (105 כ"ס). כל המנועים משודכים לתיבה אוטו' דו-מצמדית עם שבעה הילוכים כשגרסת הדיזל מוצעת גם עם תיבה ידנית.
אוקטביה היא המכונית השלישית בקונצרן פולקסווגן להתבסס על פלטפורמת ה-MQB המודולרית, כשלראשונה בהיסטוריית הדגם, בסיס הגלגלים גדול משמעותית מזה של גולף (וגם מזה של ג'טה). היצע רמות הגימור כולל שתי אפשרויות: 'אמבישן' ו'אלגנס' (פירוט ראו דף דגם 2013).
-
עיצוב ונוכחות
המעצבים הלכו על בטוח והעניקו לה חידוד מודרני תוך כדי שהם שומרים על המראה המזוהה של הדגם. יחד עם הממדים הגדולים והפרופורציות הטובות סקודה אוקטביה 2014 נראית גדולה וקלאסית בהופעתה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מבטאת היטב את המסר האלגנטי של סקודה ועושה את זה בכלים אופייניים של קונצרן פולקסווגן. העיצוב פשוט מאוד, נקי מאוד, והנדסת האנוש טובה מאוד. תעלות המיזוג לאחור הן יתרון. בשתי רמות הגימור האבזור סביר. המרווח מעולה כשתעלת ההינע פוגמת במרווח הרגליים של הנוסע במושב האמצעי. תא המטען גדול ויעיל.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.2 ל' מספק ביצועים טובים למדי במקביל לתצרוכת דלק נמוכה. מנוע ה-1.4 ל' חזק במעט ומציג צריכת דלק דומה כשמנוע ה-1.8 כבר חזק משמעותית, מעט צמא יותר ועדיין חסכוני יחסית למתחרות. תיבת ההילוכים רוב הזמן יעילה, ומעט משתהה ביליאה אגרסיבית מהמקום ופחות חלקה בעת זחילה בפקקים ובתמרוני חניה.
לגרסת ה-RS יש 220 כ"ס, אבל המנוע לא נכנס לאטרף בשום מקום על הסקאלה, לא מבחינת ההספק ולא מבחינת הצליל. בנוסף התיבה מעט איטית.
 
-
נוחות והתנהגות
המתלים הנוקשים יחסית גורמים לכך שבמהירות עירונית היא מתקשה להתמודד עם שיבושים בינוניים בורות או בליטות. מחוץ לעיר היא זזה על שיבושים קטנים ובינוניים, ומרגישה לא רגועה אם הכביש לא איכותי. נוחות הנסיעה בסטיישן מעט עדיפה על זו שבסדאן. רעשי הכביש מעט בולטים ושל הרוח בולט עוד יותר. סקודה אוקטביה 2014 מרגישה בטוחה בכביש המפותל, ובעיקר מאוד צפויה.
לגרסת ה-1.8 ליטר מתלה אחורי רב-חיבורי – ויש לו השפעה חיובית ומורגשת על ההתנהגות. נוחות הנסיעה בגרסה זו לא שונה מהותית בין היתר גם בגלל חישוקים גדולים ודופן צמיג נמוכה (מידות הצמיג 225-45-17).
גרסת ה-RS לא מצליחה לגמול לנהג על החבטות היומיומיות בהתנהגות מושחזת, עם סכין בין השיניים, בכבישים הנכונים.
 
-
תמורה למחיר
שיפור בולט בהשוואה לדור היוצא. המראה מכובד ומרחב מצוין, אך הנוחות בינונית, יקרה ביחס לתמורה ולאבזור (בגרסת הבסיס היא עולה כמו הגרסאות המאובזרות של האחרות) ומציעה רק שנתיים אחריות.
-
מה חדש בסקודה אוקטביה 2014
להיצע הצטרפו מנועים חדשים: טורבו-בנזין חדש בנפח 1.8 ל' (שגם מגיע עם מתלה אחורי שונה – רב חיבורי במקום קורת מתח), ושני מנועי טורבו-דיזל: 1.6 ל' ו-2.0 ל'. מצטרפת גרסת RS ספורטיבית וגם מגיעה תצורת הסטיישן.
-
סיכום
היתרונות שלה מצליחים לפצות על החסרונות.