סקודה אוקטביה 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
המשפחתית של סקודה הוצגה בדורה הנוכחי והרביעי בנובמבר 2019 ועלתה לישראל באוגוסט 2020. וירוס קורנה שיבש מעט את התוכניות ותצורת הסטיישן שהיתה אמורה להגיע השנה, כמו גם גרסאות היברידיות נטענות, לא הגיעו. מי שכן הגיעה, כמובטח, היא גרסת ה-RS השרירית.
ל-RS מנוע טורבו-בנזין 2.0 ל' של קבוצת פולקסווגן (כמו בגולף GTI למשל), כשכאן הוא מייצר 245 כ"ס ו-37.7 קג"מ. ההנעה היא קדמית והתיבה היא מסוג דו-מצמדי עם 7 הילוכים.
יש כמה הבדלים בין ה-RS לגרסאות הרגילות. מערך היגוי ב-RS קצר יותר, וקצר מאוד לכשעצמו עם 2.13 סיבובים מנעילה לנעילה במטרה לספק יכולות ספורטיביות. מערך המתלים שונה כאשר ב-RS מאחור מתלה רב-חיבורי ולא קורת מתח. המכונית גם מונמכת ב-1.5 ס"מ בהשוואה לגרסאות האחרות. מערכת הבלימה משופרת (זה לא סתם צבע אדום על הקליפרים), הצמיגים ספורטיביים יותר (מידה 225/35-19), והתנהלות בקרת היציבות מדמה פעולה של דיפרנציאל מוגבל החלקה.
דגמי אוקטביה השונים כולל גרסת RS מבוססים על פלטפורמת MQB המודולרית בגרסתה העדכנית. ממדי המכונית סה"כ דומים לאלה של המתחרים, למעט נפח תא המטען שהוא פשוט ענק והגדול ביותר בסגמנט.
היצע המנועים כולל את אותם מנועים שהיו בדור הקודם עם חידוש בגזרת מנועי הבנזין: לראשונה אוקטביה מציעה יחידות הנעה היברידיות. מדובר במערך היברידי מתון 48 וולט שנועד לעזור בצמצם צריכת הדלק ולא מאפשר נסיעה על חשמל. בגזרת הבנזין נמצא מנוע 1.0 ל' 3 צילינדרים, 115 כ"ס, ומנוע 1.5 ל' 4 צילינדרים, 150 כ"ס, בגזרת הדיזל נמצא מנוע 2.0 ל' שמייצר 150 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבה אוטומטית רובוטית דו-מצמדית 7 הילוכים שכעת מתופעלת בצורה חוטית. גרסת הדיזל היא היחידה שמציעה גם אופציה ידנית (6 הילוכים).
יש שלוש רמות גימור, כאשר רמת גימור 'דינמיק' מונמכת ב-1.5 ס"מ (בדומה ל-RS), כולל כיול מתלים ספורטיבי ונוקשה יותר, ומציעה גם קוסמטיקה קרבית כמו ספויילר אחורי שחור והשחמה של חלקים חיצוניים אחדים.
-
עיצוב ונוכחות
סקודה אוקטביה 2021 מציגה שבכה מוקטנת ונמוכה, תאורת לד חדשה מלפנים ומאחור, ועיצוב מחודד, ומעודן מבעבר. אלה יוצרים הופעה קלילה ואלגנטית יותר לעומת הדור הקודם.
-
תא נוסעים ומטען
העיצוב נאה, עכשווי ומתקדם, אבל כמו בדגמים חדשים נוספים של סקודה, הנדסת האנוש המעולה פינתה מקום לתפעול מעט מסובך ופחות נוח מבעבר. כמו למשל תפעול המיזוג או חיפוש תחנות ברדיו. זה לא רק תפעול המולטימדיה, זה גם תפעול הכפתורים שעל גלגל ההגה.
המרווח מלפנים ומאחור מצוין והמושבים נוחים. מאחור מנהרת ההינע הגדולה גוזלת מקום מהנוסע השלישי. תא המטען ענק ומאוד שימושי.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ל' (בנזין, 110 כ"ס) זריז ומסתדר היטב עם המאסה של המשפחתית. צריכת הדלק נמוכה למדי עם 14 ק"מ לליטר במבחן מאומץ.
מנוע ה-1.5 ל' (בנזין 150 כ"ס) מספק ביצועים טובים יותר אם כי לא משמעותית. עיקר יתרונו בפעולה מעודנת וחלקה יותר מזו של מנוע ה-1.0 ל'. גם כאן צריכת הדלק טובה בזכות אפשרות ניתוק 2 צילינדרים בשיוט, ו-13 ק"מ לליטר במבחן.
מנוע הדיזל (2.0 ל', 150 כ"ס) שקט ומציע ביצועים משובחים. תצרוכת דלק מצוינת עם 16.6 ק“מ לליטר במבחן מאומץ.
גרסת RS הספורטיבית (245 כ"ס) מספקת רמה אחרת של יכולות, קצב, וצבירת מהירות.
בכל המנועים תיבה רובוטית דו-מצמדית שפחות ממהרת להוריד הילוכים, אבל בעלת אופי פעולה נעים ומעודן.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר סבירה. היא מתמודדת היטב עם כביש מחוספס, אך פחות עם פגמים בינוניים ומעלה, בייחוד אם הם באים ברצף. ככל שעולה המהירות הנוחות משתפרת, אך על גלים ופסי האטה היא נעה מדי. בידוד רעשי המנוע מצוין, של רעשי הכביש סביר, ושל רעשי הרוח מוצלח פחות.
היכולת הדינמית של סקודה אוקטביה 2021 טובה והתנהגות הכביש צפויה ובטוחה. אבל היא אינה מרגשת בין היתר בגלל זוויות גלגל גדולות למדי, הגה בעל משל קל מידי ובלמים שמחסירים חדות.
ברמת גימור 'דינמיק' בולמים קשיחים יותר ומרכב מונמך ב-1.5 ס"מ. היכולת הדינמית שלה טובה מעט יותר, אבל אין כאן בשורה לחובב ההגה מאותן סיבות שצוינו מעל.
 
-
תמורה למחיר
בכל מבחן השוואתי שערכנו הוכיחה אוקטביה את איכויותיה ויכולותיה העדיפות על פני המתחרות. מחירה דומה לזה של המתחרות ולכן התמורה בה גבוהה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה אמבישן 1.5 ליטר עם כ-3300 יחידות.
אחריה גרסת דיינמיק 1 ליטר עם כ-2500 יחידות.
 
-
מה חדש בסקודה אוקטביה 2021
הוספת גרסת RS הספורטיבית למבחר הקיים. אין שינויי בשאר הגרסאות או ברמות הגימור.
-
סיכום
הבחירה שלנו בתואר ’אוטו השנה של ישראל 2021 בסגמנט משפחתיות סדאן‘.