סקודה אוקטביה 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הרביעי של סקודה אוקטביה נחת בישראל ב-2020, כשגרסת RS עלתה ב-2021 וגרסת הפלאג-אין הצטרפה ב-2022.
כמו רוב הדגמים הקומפקטיים של קונצרן פולקסווגן, גם האוקטביה מבוססת על פלטפורמת MQB המודולרית בגרסתה העדכנית. ממדי המכונית דומים למקובל בקבוצה, למעט נפח תא המטען שהוא הגדול ביותר בסגמנט.
היצע המנועים בישראל כולל שלוש גרסאות טורבו-בנזין: 1.0 ל' המספק 115 כ"ס, 1.5 ל' 150 כ"ס, וגרסת RS עם מנוע 2.0 ל' המייצר 245 כ"ס. בגזרת הדיזל נמצא מנוע 2.0 ל' עם 150 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבה דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית. גרסת הדיזל היא היחידה שמציעה גם אופציה ידנית (6 הילוכים).
הגרסה ההיברידית נטענת משלבת את מנוע הטורבו-בנזין 1.4 ליטר ומנוע חשמלי לתפוקה משולבת של 204 כ"ס.
התיבה הדו-מצמדית כאן היא בעלת עם 6 הילוכים, וסוללה של 13 קוט"ש מספקת טווח חשמלי מוצהר של 60 ק"מ. בהשוואה לגרסת הטורבו-בנזין הרגילה, משקל גרסת הפלאג-אין עלה ב-270 ק"ג ל-1633 ק"ג, נפח מכל הדלק הוקטן ב-4.5 ליטרים ל-39.5 ליטרים, ונפח תא המטען צומצם ב-103 ליטרים ל-450 ליטרים.
-
עיצוב ונוכחות
עיצובה של האוקטביה - שהינה הבת המיושבת והסולידית במשפחה - בולט ונועז מבעבר.
-
תא נוסעים ומטען
לסביבת הנהג קווים אלגנטים ונקיים ומראה מודרני. איכות החומרים וההרכבה הטובות רק מוסיפות לתחושה השלמה והמרשימה. הנדסת האנוש נפגעה מהמודרניות, גם בגלל שהרוב מתופעל מהמולטימדיה, וגם בגלל תפעול לא נוח של הכפתורים שעל ההגה.
אוקטביה היא המשפחתית המרווחת בסגמנט, הן מלפנים והן מאחור. לנוסע החמישי יהיה פחות נוח בגלל מנהרת ההינע תחת רגליו. תא המטען ענק, ומאוד שימושי. בגרסת ההיברידית-נטענת הוא קטן ב-103 ליטרים, אבל עדיין גדול ונוח.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ל' (בנזין, 115 כ"ס) זריז ומסתדר היטב עם המאסה של המשפחתית המגודלת הזו.
מנוע ה-1.5 ל' (בנזין 150 כ"ס) מספק ביצועים טובים יותר - אם כי לא באופן משמעותי. עיקר יתרונו בפעולה מעודנת וחלקה יותר מזו של מנוע ה-1.0 ל'.
לגרסה ההיברידית-נטענת (204 כ"ס) ביצועים מצוינים בכל מצב, וגם במוד החשמלי ההתנהלות מספקת ביום-יום.
מנוע הדיזל (2.0 ל', 150 כ"ס) שקט יחסית ומציע ביצועים נאים.
גרסת RS הספורטיבית (245 כ"ס) מספקת ביצועים מעולים, עם אופי פעולה ספורטיבי וצליל חביב.
בכל המנועים תיבה רובוטית דו-מצמדית מעט איטית, אך בעלת אופי פעולה נעים ומעודן.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה ברוב התנאים, במיוחד בשיוט מחוץ לעיר. אולם ישנה רמה גבוהה יחסית של תנודות מרכב כך שהנסיעה אינה נינוחה על פני שיבושים רצופים, ובמעבר על פסי האטה מורגש הקושי של המתלים לרסן את המסה. בידוד רעשי המנוע מצוין, של רעשי הכביש סביר, ושל רעשי הרוח מוצלח פחות.
היכולת הדינמית גבוהה, אבל היא אינה מעודדת נהיגה דינמית בגלל זוויות גלגול גדולות למדי, בלמים חסרי חדות ותחושת ניתוק מוחלטת מהמתרחש.
-
תמורה למחיר
כחבילה משפחתית, האוקטביה היא הצעה מושכת. אולם מחירה גבוה מבעבר, וגבוה ביחס למרבית המתחרות.
-
גרסאות ורמות גימור
לאוקטביה 3 רמות גימור: 'אמבישן' כוללת מסך מולטימדיה, לוח מחוונים אנלוגי (מוקרן בהיברידית), בקרת אקלים, תאורת לד מלאה, חישוקי 17 אינץ' ועוד. 'סטייל' מוסיפה לוח מחוונים מוקרן, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, טעינה אלחוטית, חישוקי 18 אינץ' ועוד. גרסאות הבנזין מוצעות גם ב'דינמיק' הכוללת פרטי עיצוב ספורטיביים, מושבי ספורט בריפוד משולב בד-עור ועוד. מבחוץ 'דינמיק' מונמכת ב-1.5 ס"מ (בדומה ל-RS), כולל כיול מתלים ספורטיבי ונוקשה יותר, ומציעה גם קוסמטיקה קרבית כמו ספויילר אחורי שחור והשחמה של חלקים חיצוניים אחדים.
-
בטיחות
סקודה אוקטביה נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2022 וקיבלה דירוג של 5 כוכבים עם ציונים של 86% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים ו-68% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק של האוקטביה טובה בכל הגרסאות.
במבחן המאומץ שלנו גרסאות הבנזין – 1.0 ל' ו-1.5 ל' – הציגו נתון של 14 ק"מ לליטר ו-13 ק"מ לליטר בהתאמה.
אפילו לגרסת ה-RS צריכה טובה ביחס לביצועים עם 10 ק"מ לליטר בממוצע.
גרסת הדיזל רשמה ממוצע של 16.6 ק"מ לליטר במבחן.
הגרסה ההיברידית השיגה 15.7 ק"מ לליטר במבחן מאומץ ונתון של כ-19 ק"מ לליטר בשקלול החלק החשמלי.
-
טווח נסיעה
לגרסה ההיברידית-נטענת סוללת 13 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה של עד 68 ק"מ. בפועל קיבלנו טווח של כ-45 ק"מ במבחן הדרכים.
-
מה חדש בסקודה אוקטביה 2023
אין שינויים בשנת הדגם 2023.
-
סיכום
משפחתית מרשימה ומוצלחת.