סובארו BRZ 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
במרץ 2023 הושקה סובארו BRZ החדשה בארץ. זהו דור שני לדגם שהוצג במקורו ב-2012 וכאז כן עתה זהה לטויוטה GR86 (שאינה משווקת בישראל).
ממדי הדגם החדש גדולים בשיעור זניח מאלה של הראשון, וכך גם משקל הרכב - 1277 ק"ג עד 1286 ק"ג.
לטענת סובארו, קשיחות השלדה בפני פיתול עלתה ב-50% ביחס לקודמת, ונעשה שימוש רב יותר במתכות קלות להורדת המשקל ולהנמכת מרכז הכובד, כולל מכסה המנוע ודלת תא המטען העשויים אלומיניום.
השינוי העיקרי והחשוב הוא מתחת למכסה המנוע, שם צמח נפחו של הבוקסר האטמוספרי; כעת הנפח 2.4 ליטר, ההספק 228 כ"ס ב-7000 סל"ד והמומנט 25.5 קג"מ ב-3700 סל"ד - עם רצועת כוח רחבה בהרבה מבעבר. התיבה ידנית עם 6 הילוכים או אוטומטית 6 הילוכים, וההנעה אחורית, עם דיפרנציאל מוגבל החלקה כסטנדרט. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.3 שניות בתיבה הידנית, 6.8 שניות באוטומטית, והמהירות המרבית 225 קמ"ש.
בניגוד לדור הקודם, שצויד בצמיגים נמוכי אחיזה במכוון, הדור החדש עושה שימוש בצמיגי מישלן PS4 ספורטיביים במידה 215/40-18.
מפרט הבטיחות בגרסה הידנית מאכזב. הוא כולל ניטור שטחים מתים, עמעום אוטומטי והתרעה על תנועה חוצה מאחור - אך התרעות על קרבה וסטייה מנתיב מבוססת על מערכת בהתקנה מקומית ('מוביל איי').
מנגד, בגרסה האוטומטית מערך אייסייט מלא הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה והתרעת עייפות נהג.
הגרסה הידנית מוצעת ברמת הגימור 'פרמיום' וזו כוללת תאורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "8, מחוונים מוקרנים וריפוד עור.
הגרסה האוטומטית מוצעת ברמת גימור 'לימיטד', בה מפרט אבזור זהה פרט לפקדי העברת הילוכים הממוקמים מאחורי ההגה.
-
עיצוב ונוכחות
בניגוד לדור הקודם, שסבל מעיצוב קצת מצועצע, חישוקים כעורים ופרופורציות לא אידיאליות - הדור החדש נראה פשוט נפלא. הוא זכה לשרירים במקומות הנכונים (כונסי אוויר בצד, דאק טייל מאחור), יחידות תאורה נאות וקווים מעודנים יותר בחזית ובאחוריים שהעניקו לו פרופורציות מצוינות.
-
תא נוסעים ומטען
באופן מפתיע, תא הנוסעים לא זכה לשיפור המיוחל, ובתחומים מסויימים אף מציג נסיגה ביחס לעבר. איכות החומרים נמוכה, המרווח מצומצם והתחושה מיושנת. אפילו תנוחת הנהיגה (קצת) פחות טובה מזו המושלמת של הדגם היוצא, בעיקר בגלל כוונון גלגל הגה על טווח מוגבל.
הנדסת האנוש לא מצטיינת אף היא: תפעול המערכות אומנם פשוט ואינטואיטיבי, אך אין מקום נוח להניח בו את הסלולרי,
המאותתים האלקטרוניים ממש גרועים, ומערכת ההתרעה המקומית ('מוביל איי) מעיקה. גם בגרסה האוטומטית מערכות ההתרעה מציקות, מצפצפות בהיסטריה ולא ניתנות לביטול בתנועה.
הישיבה נמוכה וזה מצוין, אך הראות לאחור ולצדדים מוגבלת. המושב האחורי סמלי בלבד ותא המטען מצומק.
-
מנוע וביצועים
השיפור הניכר ביותר הוא במנוע, שהפך הרבה יותר מרשים מבעבר. בור המומנט הושטח, התאוצה ליניארית ובשרנית בהרבה בכל סל"ד, והצליל (שמגיע בחלקו מהרמקולים) כבר לא מיוסר ומציק. הסאונד אומנם קצת מלאכותי, ועלול לעייף ולנסר באוזן אחרי זמן מה, אבל בפירוש חביב.
זה לא מנוע מלהיב במיוחד, אבל הוא חד תגובה, מטפס לטורים גבוהים בחדווה והולם את אופי המכונה.
לתיבה הידנית בורר עם מהלך קצר, שילוב נוקשה ומכני אך מדויק, ויחסי העברה קצרים – פשוט תענוג לתפעול. הקלאץ' קצר מהלך והדוושות ממוקמות מצוין לביצוע עקב-בצד-אגודל.
התיבה האוטומטית טובה מהצפוי, ובפירוש לא פוגעת בחוויה הכוללת - אף שהידנית הולמת בהרבה את אופי הרכב.
-
נוחות והתנהגות
גם מבחינת נוחות ונינוחות, לא נעשה שיפור מספק - המושבים נוקשים, המתלים מוצקים בנהיגה עירונית (אך אינם נחבטים) ובידוד הרעשים בשיוט אינו מרשים.
בכבישים גליים במהירות גבוהה-מאוד חסר גם קצת ריסון למרכב, וההגה לא מככב - הוא מלאכותי ומעורפל במרכז מזה של הדור הקודם, ובגלל חדות התגובה, נוטה לעקוב אחר שיבושים וקאמברים בכביש ודורש ידיים בוטחות (כאמור, רק במהירות ממש גבוהה).
אולם ברגע שהפיתולים מתהדקים, ה-BRZ מוכיחה שהיא מכונת נהיגה נדירה, כזו שיודעת לרקוד ולהלהיב כמו שמעט מכוניות ספורט מודרניות מסוגלות לעשות.
הטרן אין חד מבעבר, והשלדה מעניקה תחושה הדוקה, קלילה וקרבית. ההגה מדויק וטבעי יותר בתנאים האלו, יש יותר אחיזה ופחות תת היגוי מאשר בדור הקודם, ותחושה שהזנב מוכן לצאת למשחקים לפי דרישה. ואם נותנים לו לצאת לחופשי, מגלים מכונת דריפטים משובחת, נשלטת להפליא וסלחנית להפתיע. זו גם בדיוק הנקודה שבה ההוויה המיושנת של המכונית הופכת ליתרון, עם שפע של פידבק מהשלדה ומהמכלולים השונים, בכינון ישיר שפשוט לא תמצאו ברוב הספורטיביות המנותקות של ימינו.
גם הבלמים סבירים (חסר קצת נשיכה, אבל לא באופן מפריע), ורק בנהיגת מסלול חזקה תתחילו להרגיש שהמתלים האחוריים זקוקים להקשחה.
-
תמורה למחיר
סובארו BRZ היא מכונית ספורט שאין לה ממש מתחרים בישראל, ומחירה אינו גבוה יחסית בתקופה הנוכחית. המתחרה הקרובה ביותר היא מאזדה MX-5, שאומנם מעניקה חופש של גג פתוח, אך נחותה משמעותית בתחומי הניהוג והשימושיות - ועולה יותר. כך שמי שמחפש מכונת נהיגה אמיתית, ימצא ב-BRZ תמורה מעולה למחירה.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק נעה בין 8.5 ק"מ/ל' ביום יום עירוני-פרברי ל-9.8 ק"מ לליטר במבחן שכלל פיתולים ופרקי שיוט ארוכים.
-
סיכום
זו פשוט, חד וחלק, מכונת הנהיגה הטובה ביותר שתוכלו לרכוש בישראל אם אין לכם, במקרה, 600 אלף שקלים להשקעה בארבעה גלגלים. גם כך, אנחנו בכלל לא בטוחים שב.מ.וו M2 חדשה תהיה מהנה יותר לנהיגה בכביש ישראלי. בכלל לא בטוחים. אז תעשו את החשבון שלכם, מה עדיף - מציאות משעממת, או חלום כחול.