טסלה מודל Y 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
טסלה מודל Y הוא רכב הפנאי השני של היצרנית האמריקאית, והוא נחשף לראשונה בשנת 2019. מודל Y מבוסס על מודל 3 המשפחתית, ולפי טסלה הוא חולק עימה כ-75% מהחלקים.
ה-Y משווק בישראל עם שלוש יחידות הנעה, מקבילות לאלה המופיעות במודל 3: גרסת הנעה אחורית, 'טווח ארוך' וגרסת 'ביצועים' המציעות טווח נסיעה מירבי של 455, 535 ו-514 ק"מ בהתאמה.
לכל הגרסאות אפשרות לטעינה מהירה בעמדות ה'סופרצ'ארג'ר' של טסלה בקצב של עד 170 ק"ו לגרסת ההנעה האחורית ועד 250 ק"ו לגרסאות ההנעה הכפולה.
-
עיצוב ונוכחות
מודל Y הוא רכב פנאי במבנה לא שגרתי, נוטה לתצורת קופה-ארבע-דלתות מוגבהת וכמעט נטול סממני עיצוב המאפיינים כלים מסוגו. התוצאה לא ממש הרמונית וקצת מגושמת.
-
תא נוסעים ומטען
לסביבת הנהג הופעה מנימליסטית המייצרת תחושת פשטות מוגזמת. גם החומרים לא באיכות המצופה מרכב במחיר כזה. במרכז ישנו מסך גדול למערכת המולטימדיה (15 אינץ'), דרכו מתופעלות כמעט כל מערכות הרכב – כולל כיוון פתחי המיזוג, המראות ועוד – וזה מחייב הסטת מבט מן הכביש.
המרחב מלפנים טוב, מאחור הוא נדיב מאוד ורק הכניסה פחות נוחה.
לרכב גג שמש פנורמי ענק כהה, אך ללא כיסוי, וזה עשוי להפריע בימי קיץ שמשיים.
תא המטען ענק ושימושי מאוד, ואליו מצטרף תא מטען נאה גם מלפנים (117 ל').
-
מנוע וביצועים
גרסת ההנעה האחורית הבסיסית מציעה ביצועים טובים מאוד בכל תוואי דרך. במהירויות נמוכות העברת כוח מתונה ופחות מרשימה, אך תאוצות ביניים ועקיפות זוכות לתגובה מידית ומהירה.
גרסת ה'טווח הארוך' בעלת ביצועים מצוינים, ובדומה לכלי רכב חשמליים אחרים – הם מתקבלים באופן מיידי ובלי השהייה עם הלחיצה על דוושת התאוצה.
לזכות מודל Y גם דוושת בלם ומערכת רגנרטיבית הפועלים היטב, אולי הטובים ביותר בתחום.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה ברכב המבחן – טווח ארוך עם חישוקי 19 אינץ' – טובה מאוד, אולם בידוד רעשי הרוח והכביש אינו מצטיין ופוגע בנינוחות בשיוט.
התנהגות הכביש מצוינת, היכולת גבוהה והריסון מרשים. ההגה מהיר, לעיתים מהיר מדי, ועשוי להיות רגיש לשיבושים במהירות גבוהה.
-
תמורה למחיר
התמורה למחיר השתפרה לאחר הורדת המחיר בתחילת 2023 – אבל השורה התחתונה נותרה דומה: בסכום נמוך יותר ניתן לרכוש מתחרים עממיים מוצלחים מאוד, ובסכום דומה ישנם רכבי יוקרה המציעים חבילה איכותית ומרשימה יותר.
-
גרסאות ורמות גימור
טסלה מודל Y מוצע בישראל בשלוש גרסאות: גרסת הנעה אחורית, טווח ארוך וגרסת ביצועים – לכולן רשימת אבזור דומה.
לגרסת ההנעה האחורית סוללת 60 קוט"ש, מנוע חשמלי יחיד המפיק 300 כ"ס וטווח הנסיעה המירבי הוא 455 ק"מ.
לגרסאות ההנעה הכפולה סוללת 75 קוט"ש ושני מנועים חשמליים.
גרסת הטווח הארוך בעלת הספק של כ-500 כ"ס, טווח נסיעה מירבי של 533 ק"מ ואילו לגרסת הביצועים הספק גבוה רק במעט, אך נתון מומנט עדיף וכיול מתלים שונה. הטווח הרשמי דומה: 514 ק"מ בין טעינות.
-
בטיחות
טסלה מודל Y נבדק ע"י יורו NCAP בספטמבר 2022 וקיבל דירוג גבוה של 5 כוכבי בטיחות עם ציון גבוה במיוחד של 97% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים ו-82% בהגנה על הולכי רגל.
בדומה לכל דגמי טסלה, היצע מערכות הבטיחות המתקדמות רחב וכולל בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב הנסיעה ועוד.
-
טווח נסיעה
גרסת ההנעה האחורית נבחנה בשיא גל חום בחודש יולי ונתוני הצריכה והטווח בהתאם – 4.6 ק"מ לקוט"ש וכ-260 ק"מ בממוצע. במבדקים נפרדים בתנאים מתונים יותר קיבלנו כ-330 ק"מ בממוצע.
גרסת ההנעה הכפולה נבדקה במזג אוויר נוח יותר והציעה נתונים טובים משמעותית – כ-5.6 ק"מ לקוט"ש בממוצע השווים לטווח של כ-420 ק"מ.
-
מה חדש בטסלה מודל Y 2023
באפריל 2023 הכריזה טסלה על תחילת שיווק גרסת הנעה אחורית של מודל Y. לגרסה זו מנוע יחיד, הספק מופחת (300 כ"ס), סוללה קטנה יותר (60 קוט"ש) וטווח נסיעה מירבי צנוע יותר – עד 455 ק"מ. הספק הטעינה המהירה עומד על 170 ק"ו במקום כ-250 ק"ו בשאר הגרסאות.
-
סיכום
מרשימה בחלק מהתחומים, אבל זקוקה לליטוש כדי להצטיין כמכלול.