פולקסווגן ID.4 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף 2022 החל שיווק דגם הפנאי החשמלי פולקסווגן ID.4, הממוצב בדומה לסקודה אניאק וחולק עמו את המכלולים העיקריים.
פולקסווגן ID.4 הוא רכב פנאי קומפקטי, בסיס הגלגלים שלו הוא 276.6 ס"מ, אורכו 458 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ וגובהו 164 ס"מ. נפח תא המטען 543 ליטרים ומשקלו 2208 ק"ג בגרסה המשווקת בישראל.
בחו"ל מוצעות מספר אופציות מנועים וסוללות, אך בארץ הדגם מוצע בגרסה אחת: מנוע יחיד המייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, וההנעה אחורית. בגרסה זו סוללה של 82 קוט"ש (77 קוט"ש נטו), והטווח הרשמי הוא 519 ק"מ. ניתן לטעון את הסוללה בישראל במטען מהיר בהספק עד 135 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
למעט החזית המעט-אנמית, מדובר ברכב נאה ובעל פרופורציות טובות. הנגיעות העיצוביות – צביעה דו-גונית, תאורת לד נאה – מוסיפות להופעה.
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים הרושם החיובי נותר. המושבים נאים במיוחד, החומרים לרוב ראויים, אך יש גם לא מעט פלסטיק נוקשה. איכות ההרכבה מצוינת.
מול הנהג לוח מחוונים קטנטן (5.3 אינץ') והוא עמוס במידע, כאשר לצידו מסך מולטימדיה גדול (12 אינץ'). זהו סידור שהופך נפוץ יותר ויותר בתחום החשמלי, והתוצאה הכללית לא לגמרי משכנעת.
הנדסת האנוש, בעיקר, טעונה שיפור; מרבית הפעולות מחייבות התעסקות עם המסך והורדת העיניים מהכביש בזמן הנהיגה. יש גם מספר מוזרויות לא אופייניות, כמו שני כפתורים לחלונות מלפנים וכפתור נוסף להחלפת הפיקוד לאלה האחוריים (למה לסבך?).
המרחב מצוין מלפנים והתחושה אוורירית בזכות שטח חלונות גדול. תנוחת הנהיגה טובה אף היא. הכניסה לשורה השנייה פחות נוחה – אולם לאחר שנכנסים מגלים מרחב מצוין. מעל ראשי הנוסעים גג שמש פנורמי ענק (לא נפתח) וכיסוי מחורר אך מוצלח למדי. פתחי המיזוג האחוריים ממוקמים ממש נמוך, כמעט בגובה הרצפה, וזה לא אידיאלי בחום הישראלי.
תפעול דלת תא המטען חשמלי, הפתח עצמו רחב והנפח (543 ל') נדיב.
-
מנוע וביצועים
ה- ID.4 מוצע עם אותו מנוע מוכר – 204 כ"ס, 31.6 קג"מ. יחידת הכוח פועלת באופן זורם בנהיגה יום-יומית, עם כוח זמין ותגובות מידיות. ככל שעולה המהירות הקצב דועך והביצועים נוטים יותר לצד המספק פלוס, אך בשום שלב לא מורגש מחסור בכוח.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים של ID.4 נוקשה מאוד, גם כדי להתמודד עם המשקל של הרכב המגודל.
הנוחות בינונית לכל היותר. על אלה מוסיף הפולקסווגן המגודל רמה לא גבוהה אך עדיין נוכחת של רעשי רוח וכביש.
היכולת הדינמית נשכרת מאותו כיול נוקשה וצמיגים רחבים –ההתנהגות ניטרלית, ריסון המרכב טוב גם בעומס גבוה והאחיזה גבוהה. ההגה הארוך בעל משקל סביר במצב 'ספורט'.
קוטר הסיבוב קטן באופן קומי ביחס לממדי הרכב – 10.2 מטרים בלבד – יעיל מאוד לתמרון ולחנייה.
דוושת הבלם מעט עצית בפעולתה, אך העוצמה טובה וההתנגדות לדעיכה מרשימה לאור המשקל (מעל 2.2 טון). הבלימה הרגנרטיבית לא מציעה מצב של "נהיגה בדוושה אחת" ואיננה מספיק עוצמתית.
-
תמורה למחיר
פולקסווגן ID.4 הוצג בעולם לפני קצת יותר משלוש שנים, אז היה מראשוני הנציגים של היצרניות הוותיקות בתחום החשמלי.
אלא שכיום הוא מוצא את עצמו בישראל מול תחרות קשה, מבוססת ומרובת מתחרים. מול כל אלה מתייצב מחירו הגבוה - כך שאפילו ברמת הגימור הבסיסית התמורה לא מצטיינת.
-
גרסאות ורמות גימור
פולקסווגן ID.4 מוצע בישראל בגרסה אחת – ובשלוש רמות גימור.
רמת גימור 'פרו' כוללת תאורת לד, חישוקי 19 אינץ', מצלמות היקפיות, מפתח חכם, מושבים עם ריפוד אלקנטרה, מולטימדיה עם צג 10 אינץ' וממשק אפל 'קארפליי', מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים דו-אזורית ותאורת אווירה.
'פרו אדוונסד' מוסיפה מושבי "נוחות" עם תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, בקרת אקלים תלת-אזורית, צג מולטימדיה 12 אינץ', מערכת שמע משודרגת וצביעה דו-גוונית.
'פרו פרמיום' מוסיפה תאורת לד מתקדמת הכוללת גם עמעום אוטומטי, חישוקי 20 אינץ', גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, חלונות מושחרים ועוד.
-
בטיחות
פולקסווגן ID.4 נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2021 וקיבל דירוג של 5 כוכבי בטיחות עם ציון של 93% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים ו-76% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, ובקרת שיוט אדפטיבית כסטנדרט. 'פרו פרמיום' מוסיפה שמירה על מרכז נתיב הנסיעה בפקקים ומעבר נתיב אוטונומי.
-
טווח נסיעה
בסיום ימי המבחן נתון הצריכה הממוצע עמד על 5.1 ק"מ לקוט"ש המשקפים טווח של כ-397 ק"מ, לא רע בהתחשב בעומס המבחן.
-
מה חדש בפולקסווגן ID.4 2023
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2023.
-
סיכום
רכב פנאי חשמלי בהחלט מרשים, אך לא נטול קצוות חדים – בעיקר נוחות נסיעה והנדסת אנוש הטעונות שיפור.