וולוו XC40 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
לקראת 2018 הציגה וולוו את רכב הפנאי הקומפקטי שלה, ה-XC40, הקשר המשפחתי שלו לשאר דגמי הפנאי של וולוו ברור ממבט ראשון – אולם בשונה מאחיו הגדולים, הדגם החדש מיישר קו עם צו האופנה ומוצע עם אפשרות לשילובי צבעים מבפנים ומבחוץ. תא הנוסעים כולל מסך מגע מרכזי בגודל "9 ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12.3.
וולוו XC40 2018 מבוסס על רצפה חדשה של היצרן, ומידותיו דומות למקובל בסגמנט – אולם משקלו הממוצע נע סביב 1700 ק"ג, כבד בכ-100 ק"ג מהמתחרים הישירים. היצע מערכות הנעה יכלול בשלב הראשון שתי יחידות כוח בעלות ארבעה צילינדרים ונפח של 2.0 ליטר - טורבו בנזין המפיק 247 כ"ס וטורבו דיזל 190 כ"ס. בשני המקרים, מחוברים המנועים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית-פלנטרית והנעה כפולה קבועה. בהמשך תתווסף גרסת בנזין-מוחלשת עם הנעה קדמית בלבד, כמו גם גרסאות בעלות מנועי שלושה צילינדרים, גרסה היברידית וגרסה כל-חשמלית.
מפרט אביזרי הבטיחות התקני של XC40 כולל בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים, התרעה על סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי וזיהוי תמרורים. בתוספת תשלום, ניתן יהיה להזמין גם בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור, מערכת לניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית וכן תכנית Pilot Assist, המאפשרת תנועה חצי-אוטונומית בתנאים מסוימים.
בשלב זה, XC40 מצויד במערכות ההנעה המוכרות של היצרנית - כולל מנוע דיזל ואפשרות לתיבה ידנית; אצלנו, לעומת זאת, הדגם מוצע רק עם מנוע 2.0 ל' טורבו (190 או 247 כ"ס), תיבה אוטומטית (8 היל') והנעה קדמית או כפולה (רק בגרסה החזקה). ל-XC40 דירוג בטיחות גבוה במיוחד - 5 כוכבים, לפי תקן הבחינה המחמיר (2018) של יורו NCAP.
במרץ 2020 נוסף מנוע חדש להיצע - 1.5 ל' טורבו (3 ציל') עם 163 כ"ס. גרסה זו (T3) מצוידת בשלוש רמות גימור שונות.
באוגוסט 2020 הגיעה לישראל גרסה היברידית-נטענת (פלאג-אין). זו מצוידת במנוע בנזין (1.5 ל', 180 כ"ס) ומנוע חשמלי ומציעה הספק מרבי משולב של 262 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי עד 47 ק"מ.
-
עיצוב ונוכחות
אין ספק שאת רכב הפנאי הקומפקטי שלה מכוונת וולוו לקהל צעיר מבעבר. העיצוב החיצוני, בעודו משמר אלמנטים "משפחתיים״, מצליח להציע משהו שונה מאוד מהאחים הגדולים. הוא דחוס יותר, שרירי, וגם בעמידה הרכב נראה כאילו הוא עומד על קצות האצבעות בחוסר סבלנות. אפשרות בחירה בגווני מרכב עזים ובוהקים, ואופציה לצביעה דו-גונית, מחזקים את המסר.
-
תא נוסעים ומטען
הקוקפיט מציע, כמו העיצוב החיצוני, פרשנות צעירה לקו המשפחתי. לחובת התא נרשמת איכות חומרים לא מרשימה – כזו שמתאימה יותר למכונית של מותג עממי. וולוו XC40 2018 מציע שפע של מקום, הן לנוסעים והן למטע: המושבים הקדמיים נוחים וקל למצוא תנוחת נהיגה טוב, ומאחור יש שפע מקום לשני נוסעים. יש שפע של תאים ופטנטים לאחסון בתא הנוסעים, וגם תא המטען – שנפחו ממוצע לקטגוריה – מציע תכנון חכם ויעיל.
 
לשלילה יצוינו איכות חומרים נמוכה-יחסית וצג מולטימדיה - הכולל גם את השליטה על מערכת מיזוג האוויר - סבוך לתפעול, בוודאי בזמן נהיגה.
 
המרחב ליושבים מאחור, כמו גם לתא המטען, נדיב ביותר.
-
מנוע וביצועים
למרות משקל גבוה יחסית (כ-200 ק"ג יותר מ-Q3), עם מנוע ה-T5 השרירי הביצועים מכובדים מאוד. יש שפע כוח בכל מצב, ורק פעולה לא תמיד חלקה של תיבת ההילוכים בביצוע קיק-דאון פגמה מעט בחגיגה. צריכת הדלק לא מרשימה.
 
-
נוחות והתנהגות
למרות שהדגם הנבחן היה בגרסת R-דיזיין, עם קפיצים מוקשחים ומוטות מייצבים מעובים, ה-XC40 הפתיע עם לא מעט רכינת מרכב בפניות ובבלימות. מהצד השני, נוחות הנסיעה היתה סבירה בהחלט. בידוד הרעשים פחות מרשים, עם לא מעט רעשי כביש ורוח במהירות בין עירונית.
היכולת הדינאמית טובה והרכב מאוד מהיר – כראוי לצמיגים כאלו והנעה כפולה – אך לא חד או מתקשר. דוושת הבלם מציעה תגובה לינארית ופידבק טוב, אבל עוצמת הבלימה חלשה מדי.
 
למרות זאת, נוחות הנסיעה טובה - אם כי בתוואי עירוני ובמעבר על שיבושים גדולים, המתלים מתקשים בסינון.
 
התנהגות הכביש טובה, בזכות היגוי מוצלח ולמרות ריסון מתלים לקוי בתנאים מסוימים.
 
חוות דעת על נסיעת שטח חסרה, בשל איסור של היבואן על נסיעה בתוואי כזה.
 
-
תמורה למחיר
גם בגרסה הבכירה, מציע ה-XC40 תמורה טובה למחיר.
-
מה חדש בוולוו XC40 2017
השקת דגם חדש בסוף 2017, אשר נחת בישראל במחצית הראשונה של 2018.
 
-
סיכום
רכב הפנאי הקומפקטי של וולוו מצליח לשלב בצורה מוצלחת בין התרבות והאופי של היצרנית לבין טמפרמנט צעיר ורענן. יתרונותיו לא מתמצים רק בעיצוב, אלא כוללים גם תא נוסעים פרקטי וביצועים מצוינים. בידוד הרעשים ואיכות החומרים בתא הנוסעים טעונים שיפור, אך גם כך מדובר באחד מכלי הרכב המוצלחים בסגמנט.