ג'יפ קומפאס 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
ג'יפ קומפאס הוא רכב הפנאי הקומפקטי והוותיק מאוד (הדור הנוכחי הוצג בשנת 2016) של היצרנית. מתיחת פנים ראשונה הוכרזה כבר בשנת 2020, בשנת 2022 עודכן שוב ובשנת 2024 הוכרז על עדכון מקיף נוסף.
הבסיס של קומפאס היא הפלטפורמה ה'קטנה-רחבה 4X4' שמקורה עוד בשיתוף הפעולה בין פיאט לאופל בתחילת שנות ה-2000. בגרסאות שונות שלה היא משותפת גם עם אלפא רומיאו טונאלה החדש.
מידותיו מקובלות בסגמנט: אורכו 440 ס"מ, רוחבו 187 ס"מ, גובהו 163 ס"מ ורק בסיס הגלגלים צנוע יחסית עם קצת פחות מ-264 ס"מ.
במסגרת העדכון האחרון הוחלפה יחידת ההנעה בזו מהדור החדש: במקום מנוע ה-1.3 ל' היוצא (150 כ"ס) ששודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים ישנו כעת מנוע טורבו-בנזין חדש בנפח 1.5 ל' המפיק 130 כ"ס המשודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים. בזכות מערך היברידי-מתון (48V) היחידה החדשה מבטיחה להיות חסכונית מבעבר.
גם סביבת הנהג עודכנה וכוללת כעת לוח מחוונים מוקרן כסטנדרט, מערכת מולטימדיה חדשה ומהירה מבעבר עם מסך 10.1 אינץ' ועוד.
השיווק בישראל החל לראשונה בשנת 2018, והעדכון האחרון נחת כאן במאי 2024.
-
עיצוב ונוכחות
עיצוב הוא הקלף החזק ביותר של הקומפאס. החזית כוחנית ושרירית, בתי הגלגלים בולטים, הגחון נראה גבוה מהקרקע. כל מה שצריך כדי ליצור את הנוכחות הנכונה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה בעיקרה לקו העיצובי הנוכחי של ג'יפ. היא נאה, עטופה בחומרים רכים ואיכות ההרכבה טובה. הנדסת האנוש טובה אף היא ברובה.
תנוחת נהיגה מאוד גבוהה (כנדרש מרכב פנאי), המושב נאה ונוח לישיבה. מאחור מרווחי הראש והרגליים טובים למדי, ולרשות הנוסעים שם פתחי אוורור. לתא המטען בגרסת הבנזין נפח סביר. בגרסה ההיברידית מערך הסוללות הביא להקטנת תא המטען ל-350 ליטרים.
-
מנוע וביצועים
נבחן רק מנוע ה-1.3 ליטר 150 כ"ס. התגובה ללחיצת מצערת אינה חדה. זה מקשה על תמרונים איטיים כמו בחניה או פקק וגם בנסיעת שבילים. גם התיבה אינה ממהרת להוריד הילוכים בקיקדאון וזה מוביל לכך שהאצות הביניים אינן זריזות כמתבקש.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים נוקשה ונוחות הנסיעה בינונית, במיוחד במהירות איטית ובמעבר על שיבושים קטנים ובינוניים. המצב משתפר עם העלייה במהירות אבל אז מגלים שחסר ריסון והרכב נע מדי על גלי כביש, ושרעשי הכביש והרוח בולטים.
גם בנהיגת שבילים נוחות הנסיעה בינונית. עם בורות גדולים קומפאס התמודד טוב יותר וגם הפגין חוסן מבני.
בעיר מגלים כי קוטר הסיבוב (11.4 מ') גדול לרכב בממדים כאלה. בכבישים מפותלים הכיול הקשיח עוזר לקומפס להציע יכולות דינמיות גבוהות.
-
תמורה למחיר
לקומפאס נתוני פתיחה טובים. הוא נראה מיוחד, סביבת הנהג עשויה היטב והיכולת הדינמית שלו טובה. מנגד, חטיבת הכוח אינה מצטיינת, נוחות הנסיעה בינונית והוא אינו מצטיין בשבילים. המחיר יחסית יקר ביחס למוצע כך שהתמורה בינונית בלבד.
-
גרסאות ורמות גימור
ג'יפ קומפאס 2024 החדש מוצע בגרסה אחת – 1.5 ל', 130 כ"ס, טורבו-בנזין, היברידי-מתון 48V – ובשתי רמות גימור.
רמת 'אלטיטיוד' מציעה חישוקי 17 אינץ', תאורת לד מלאה, מפתח חכם, מערך מצלמות היקפי, בקרת אקלים דו-אזורית ועוד.
רמת 'סאמיט' מוסיפה: חישוקי 18 אינץ', גג שמש, תפעול חשמלי לדלת תא המטען והמושבים הקדמיים, אוורור מושבים, ריפוד עור ועוד.
-
בטיחות
ג'יפ קומפאס נבדק בשנת 2017 ע"י יורו NCAP (מבחן פחות מחמיר מהיום, שאינו תקף) וקיבל אז דירוג של 5 כוכבי בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל: מערכת בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, התראה על שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק במבחן הייתה טובה עם 11.1 ק"מ/ל' בתוואי מאומץ, ו-14.1 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה.
-
סיכום
מנסה למצב את עצמו בין מותגי היוקרה - אבל היכולות לא מצדיקות את המחיר.