שברולט ספארק 2014 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ספארק הוצגה ב-2009 והחליפה את מאטיז – שם שהיה מזוהה עם מותג דייהו הקוראני שנבלע לתוך שברולט. זהו דור ראשון לדגם והוא מתבסס על רכב הקונספט בשם 'ביט'. בבחירת העיצוב שולב הציבור שהתבקש לבחור באחת מתוך שלוש מעומדות אפשריות (העיצובים האחרים התגלגלו להיות טראקס ואורלנדו).
השיווק ברוב העולם החל ב-2010, ולישראל הגיע הדגם בינואר 2011 כשמתיחת הפנים לדגם עלתה לישראל בינואר 2013, יחד עם מנוע נוסף וקטן, ועוד רמת גימור. מאז הדגם נמכר ללא שינוי.
היא מבוססת על פלטפורמת גמא 2 (שמשרתת גם את שברולט סוניק, טראקס ועוד), ומוצעת בישראל עם שני מנועי בנזין לבחירה: מנוע גדול וחזק מהמקובל למכונית בסגמנט, בנפח 1.2 ל', 4 צילינדרים שמפיק 82 כ"ס, ומנוע 1.0 ל', 4 צילינדרים, 68 כ"ס (שהצטרף בספטמבר 2013). שני המנועים משודכים לאותה תיבה ידנית עם 5 הילוכים. בשנה זו, החל לראשונה ייצור הדגם גם עם תיבה אוטומטית, אבל זו יועדה בעיקר לצפון אמריקה, ומעולם לא תוכננה להגיע לישראל.
יש שלוש רמות גימור: LS שמוצעת רק עם מנוע 1.0 ל' ולפרקים הפכה להיות המכונית הזולה בישראל (להוציא מבצעים). רמה זו כוללת, חלון נהג חשמלי, מערכת שמע מקורית, חיבור USB, קישוריות בלוטות' וחישוקי ברזל "13. מנוע ה-1.2 ל' מוצע בשתי רמות גימור, LT שמוסיפה 3 חלונות חשמל, עוד זוג רמקולים (6 סה"כ), מחשב דרך, מראות מחוממות מתקפלות חשמלית, מאפרה ומצת, חישוקי ברזל "14, חימום למושבים הקדמיים, פנסי ערפל קדמיים ופסי גגון. מעליה רמת גימור LTZ שכוללת חישוקים "15 קלים, מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מערך ניווט ושליטה מגלגל ההגה, דיפון עור לגלגל ההגה, משענת יד לנהג וחיישני חנייה אחוריים.
כל המנועים ורמות הגימור משווקים עם שש כריות אוויר, וציון מכובד לתקופה, של ארבעה כוכבי בטיחות במבחן של ארגון Euro NCAP.
-
עיצוב ונוכחות
שברולט ספארק 2014 מציגה חזית ענקית, ופרופיל ייחודי. העיצוב לא הרמוני במיוחד, אבל היא עדיין עדכנית וחביבה למראה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מציגה אווירה נעימה וצעירה, עם עיצוב נאה וייחודי, ולוח מחוונים שעוצב בהשראת עולם הדו-גלגלי. איכות החומרים פשוטה וקשיחה, כמקובל בקטגוריה, הנדסת האנוש טובה ברובה, והאבזור שופע ביחס למוצע בסגמנט.
תנוחת הנהיגה אינה מושלמת בין היתר בגלל העדר אפשרות לכיוון ההגה בגרסת הבסיס (בשאר יש כיוון גובה). המושבים לא נוחים לאורך זמן בשל בסיס קצר והעדר תמיכה ראויה. המרחב מפתיע לטובה, כשתא המטען ממוצע לקבוצה ומפתחו מעט צר.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.2 ל' מפיק 82 כ"ס ומציע ביצועים טובים. העובדה שהוא מתעורר בסל"ד גבוה (שיא המומנט מושג ב-4,800 סל"ד) מצריך הורדת הילוך או שניים כדי להאיץ, ואז הוא רועש מידי.
מנוע ה-1.0 ל' מפיק 68 כ"ס וביצועים סבירים שדומים לשאר המתחרות בקבוצה. כיוון שלמנוע ארבעה צילינדרים, ולא שלושה כמו ברוב המתחרות, הוא מעודן וחלק יותר. בנוסף הוא גם שקט למדי.
בשתי הגרסאות צריכת הדלק טובה ומעל ממוצע הקטגוריה.
 
-
נוחות והתנהגות
בכל מהירות שברולט ספארק 2014 מציגה טיפול עדיף על שיבושים קטנים, ותחושה נוקשת על שיבושים גדולים יותר. בעיר הנוקשות הזו מורגשת מידי, כשבמהירות בינעירונית היא מורגשת אך לא בצורה מוגזמת ואף מצליחה להישאר מרוסנת על כביש גלי. בידוד רעשי המנוע והרוח סבירים, אבל רעשי הכביש בולטים.
במפתיע לספארק הגה כוח הידראולי (בניגוד לחשמלי המקובל), דבר הגורר פעולה מדויקת ותקשור טוב עם הנהג. יחד עם תחושה נכונה של הרפיה מהדוושה, ספארק מעניקה לנהג תחושת ביטחון. רק חבל שהורגשה דעיכה בעוצמת הבלימה לאחר שימוש אינטנסיבי.
 
-
תמורה למחיר
היא נאה, מציעה הביצועים טובים ביחס למקובל, ומצוידת מרוב מהתחרות גם באבזור מותרות וגם מהפן הבטיחותי. התמורה טובה.
-
מה חדש בשברולט ספארק 2014
אין שינויים בדגם בשנה זו.
-
סיכום
ניצוץ חדש בשוק המיני המתחמם, ועוד עם תיבה ידנית.