שברולט ספארק 2015 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
זו השנה האחרונה לשיווק הדור הראשון של שברולט ספארק בישראל. מכונית שהצטרפה למהפכת המכוניות העירוניות ועוד הצליחה לעשות זאת כשהיא מצוידת עם תיבה ידנית וללא אופציה אוטומטית.
הדור הזה הוצג ב-2009 ועיצובו נבחר כחלק מתהליך בו השתתף הציבור שדרג שלוש מעומדות אפשריות (העיצובים האחרים התגלגלו להיות טראקס ואורלנדו). לישראל הגיע בינואר 2011 והתעדכן פעם אחת במסגרת מתיחת הפנים שעלתה לישראל בינואר 2013, יחד עם מנוע נוסף וקטן, ועוד רמת גימור. מאז נמכר הדגם ללא שינוי.
ספארק מבוססת על פלטפורמת גמא 2 (שמשרתת גם את שברולט סוניק, טראקס ואחרות), ומוצעת בישראל עם שני מנועי בנזין, 4 צילינדרים, לבחירה: מנוע גדול וחזק מהמקובל למכונית בסגמנט, בנפח 1.2 ל', 82 כ"ס, ומנוע 1.0 ל', 68 כ"ס. שני המנועים משודכים לאותה תיבה ידנית עם 5 הילוכים. משנה שעברה מוצע בצפון אמריקה אופציה אוטומטית, אבל זו מעולם לא תוכננה להגיע לישראל.
יש שלוש רמות גימור ופירוט תכולתן ניתן לראות בדף הדגם של שנת 2014. כל המנועים ורמות הגימור משווקים עם שש כריות אוויר, וציון מכובד לתקופה, של ארבעה כוכבי בטיחות במבחן של ארגון Euro NCAP.
-
עיצוב ונוכחות
השילוב בין חזית המוכרת ממאליבו וקרוז הגדולות יותר, למידות ולפרופיל של מכונית קטנה, יוצר עיצוב מעט מתאמץ, אבל עם נוכחות מאוד בולטת.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים של שברולט ספארק 2015 נאה וייחודי, שכולל לוח מחוונים לא סטנדרטי שמזכיר את אלו שמותקנים בכלים דו-גלגליים. איכות החומרים פשוטה וקשיחה, כמקובל בקטגוריה, הנדסת האנוש טובה ברובה, ויש שפע של אבזור ביחס למוצע בקבוצה.
העדר אפשרות לכיוון ההגה (בגרסת הבסיס, בשאר יש כיוון גובה), מונע מציאת תנוחת נהיגה מושלמת. למושבים בסיס קצר והם מחסירים תמיכה, כך שהם לא נוחים לאורך זמן. המרחב מפתיע לטובה, כשתא המטען מציע נפח ממוצע לקבוצה עם מפתח מעט צר.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.2 ל' מציע ביצועים טובים, שכדי להשיג אותם נדרש להוריד הילוכים ואז הוא רועש מידי.
מנוע ה-1.0 ל' (68 כ"ס) מציע ביצועים סבירים שדומים לשאר מנועי הליטר בקטגוריה. כיוון שלו ארבעה צילינדרים, ולא שלושה כמו ברוב המתחרות, הוא חסר ויברציות ונעים כמעט בכל טווח פעולתו. בנוסף הוא גם די שקט.
בשתיהן צריכת הדלק טובה ומעל ממוצע הקטגוריה.
 
-
נוחות והתנהגות
שברולט ספארק 2015 סופגת היטב מהמורות ושיבושים קטנים בעיר ומתקשה להתמודד עם שברים ובורות גדולים. עם העליה במהירות הנוחות העירונית משתפרת, וממשיכה להשתפר ככל שהקצב עולה. בבינעירוני המתלים מציגים את אותו אופי מוצלח על שיבושים קטנים, ואותה נוקשות על שיבושים גדולים, אם כי כבר בצורה פחות מוגזמת. הם גם מטפלים היטב בכביש גלי. בידוד רעשי המנוע והרוח סבירים, אבל רעשי הכביש בולטים.
זוויות הגלגול גדולות, אבל ההגה (עם תיגבור הידראולי לעומת חשמלי המקובל יותר) מעניק דיוק ותקשורת טובה עם הנהג – תחושה שהולכת ונעלמת, כשיחד עם תגובה טובה להרפיה מהדוושה המכונית מפתיעה לטובה ומשרה בטחון גם בכביש המפותל. חבל שעוצמת הבלימה דועכת לאחר שימוש אינטנסיבי.
 
-
תמורה למחיר
ספארק אינה מרגישה ספרטנית כמו חלק מהמתחרות, ומציעה ביצועים טובים ביחס למקובל ואבזור הולם. התמורה טובה, אבל המתחרות כבר מציעות יותר.
-
מה חדש בשברולט ספארק 2015
אין שינויים בדגם בשנה זו.
-
סיכום
המכוניות הקטנה והזולה ביותר של שברולט בישראל, והיחידה של המותג שמוצעת רק עם תיבה ידנית.