שברולט ספארק 2013 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
שברולט אמנם השתמשה בכינוי ספארק בדגם שנמכר כאן בישראל בשם 'דייהו מאטיז' בתחילת שנות ה-2000, אבל היא עשתה זאת בשווקים בודדים בלבד. בדור הזה והשלישי של מאטיז, השם הקודם שהיה מזוהה עם דייהו, ניזנח ברוב העולם, והשם ספארק הפך לזה הגלובלי (פרט לשוק הקוריאני). מכאן שאפשר לראות בדגם הזה כדור ראשון לספארק.
היא הוצגה ב-2009 והתבססה על דגם קונספט בשם 'ביט' שהוצג בתערוכת ניו יורק 2007. העיצוב נבחר כחלק מתהליך בו השתתף הציבור לבחירת המראה הסופי מבין שלוש מעומדות אפשריות (העיצובים האחרים התגלגלו להיות טראקס ואורלנדו).
כדי להיכנס בעוצמה לשוק האירופאי ולהעמיק את דריסת הרגל בשווקים אחרים, ספארק הזו שונה לחלוטין מקודמתה. היא מבוססת על פלטפורמה חדשה (גמא 2, שתשרת גם את סוניק, טראקס ואחרות), מציעה ממדים גדולים מקודמתה, מנועים חדשים, ויותר אבזור וכמובן גם עיצוב נועז.
לישראל עלתה בינואר 2011, ודגם לאחר מתיחת פנים הגיע בינואר 2013. העדכון כלל ריענון חיצוני קוסמטי, שידרוג חומרים בתא הנוסעים, שינוי לוח המחוונים שנותר ייחודי, החלפת ריפוד המושבים, תוספת אבזור, כשמתחת למעטפת שופרו חומרי הבידוד, והוחלפו תושבות המנוע לטובת נוחות נסיעה עדיפה.
יחידת הכוח לא השתנתה מיום הצגת הדגם, וכוללת מנוע גדול וחזק מהמקובל למכונית בסגמנט: בנזין, 4 צילינדרים בנפח 1.2 ל' שמפיק 82 כ"ס. תיבת ההילוכים היא ידנית עם חמישה יחסי העברה. רק משנה הבאה תיוצר המכונית גם עם תיבה אוטומטית (שלא תגיע לישראל).
בספטמבר 2013 הצטרף גם מנוע ה-1.0 ל', 4 צילינדרים, 68 כ"ס בשידוך לאותה תיבה ידנית. זו הפכה להיות לפרקים, המכונית הזולה בישראל (יחד עם סוזוקי אלטו).
עד שנה זו היתה רק רמת גימור אחת, 'LT', שכוללת ארבעה חלונות חשמל, מחשב דרך, דיפון עור להגה, מראות מחוממות מתקפלות חשמלית, חישוקי ברזל "14 ועוד. אחרי מתיחת הפנים נוספו גם ריפוד משולב דמוי עור, חימום למושבים הקדמיים, חיבור USB, פנסי ערפל קדמיים ופסי גגון. במקביל היא איבדה את דיפון העור לגלגל ההגה. עם מתיחת הפנים נוספה גם רמת גימור חדשה, LTZ (שהופיעה במהדורה מוגבלת כבר ביוני 2012), שכוללת חישוקים "15 קלים, מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מערך ניווט ושליטה מגלגל ההגה, דיפון עור לגלגל ההגה, משענת יד לנהג וחיישני חנייה אחוריים.
גרסת ה-1.0 ל' שווקה ברמת גימור LS, שכוללת מערכת שמע מקורית, חיבור USB, וקישוריות בלוטות'. על מה מוותרים? על חלונות החשמל (נשאר רק זה של הנהג), על שניים מהרמקולים (נשארים 4), על המאפרה ועל המצת, על אינץ' מחישוקי הפלדה (נותרו 13) ועוד מספר אלמנטים קטנים.
כל המנועים ורמות הגימור משווקים עם שש כריות אוויר, ובקרתי יציבות וציון מכובד לתקופה, של ארבעה כוכבי בטיחות במבחן של ארגון Euro NCAP (שאז היה הטוב בקטגוריה).
-
עיצוב ונוכחות
היא נראית צעירה ותוססת גם אחרי מתיחת הפנים שבעיקר נגעה לריענון החזית ולאחוריים. יחד עם הפרופיל הייחודי, נוצרת מכונית קטנה עם מראה מעט רועש, אבל בהחלט מושך את העין.
-
תא נוסעים ומטען
במסגרת מתיחת הפנים עודכן לוח המחוונים הייחודי שעוצב בהשראת עולם הדו-גלגלי, ונוספה ידית פתיחת על דלת תא מטען (עד עתה פתיחה מבחוץ נעשתה רק עם מפתח). איכות החומרים של שברולט ספארק 2013 פשוטה וקשיחה, כמקובל בקטגוריה, והנדסת האנוש טובה ברובה. רמת הציוד טובה ביחס למקובל, החל מ-6 כריות אוויר, דרך תפעול חשמלי לארבעת החלונות והמראות, ועד למערכת השמע המקורית.
העדר אפשרות לכיוון ההגה (בגרסת הבסיס, בשאר יש כיוון גובה), מגביל במעט את תנוחת הנהיגה. המושבים לא נוחים לאורך זמן בשל העדר תמיכה ראויה. המרחב מפתיע לטובה, ותא המטען סביר ביחס לקבוצה כשמפתחו מעט צר.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.2 ל' מייצר 82 כ"ס ומציג ביצועים טובים. כדי להפיק את היכולות האלה נדרש למשוך את ההילוכים, ואז המנוע נשמע מידי.
מנוע ה-1.0 ל' (68 כ"ס) מוצלח ומציג ביצועים סבירים לכשעצמם ודומים לשאר הקבוצה. שלא כמו רוב המתחרות שלהם מנועי שלושה צילינדרים, למנוע הליטר של שברולט ארבעה צילינדרים. זה מאפשר לו להיות מעודן יותר ונטול רעידות. בנוסף הוא גם שקט לכשעצמו.
צריכת הדלק בשתי הגרסאות טובה ומעל ממוצע הקטגוריה.
 
-
נוחות והתנהגות
בעיר שברולט ספארק 2013 סופגת היטב מהמורות קטנות, ומפגינה נוקשות מסוימת על שיבושים גדולים. ככל שהמהירות עולה, נוחות הנסיעה משתפרת שמצליחה להישאר מרוסנת אפילו על כביש גלי במהירות בינעירונית. במסגרת מתיחת הפנים שופר הבידוד, וכעת רעשי המנוע ורוח נוכחיים אבל כבר לא מציקים. רעשי הכביש בולטים.
זוויות גלגול מורגשות, אבל התחושה הטבעית יחסית שמעניק ההגה ההידראולי (בניגוד לחשמלי המקובל) ותגובות נכונות להרפיה מהדוושה, גורמות למכונית הקטנה להפתיע לטובה ולהשרות בטחון בנהג גם בכבישים מפותלים. הורגשה דעיכה בעוצמת הבלימה לאחר שימוש אינטנסיבי.
 
-
תמורה למחיר
ספארק היא המכונית החזקה מבין המתחרות, מצוידת למדי באבזור נוחות וגם בטיחות וסה"כ מציעה חבילה מוצלחת.
-
מה חדש בשברולט ספארק 2013
מתיחת פנים לדור הראשון של ספארק, קוסמטיקה חיצונית, שיפור חומרים בתא הנוסעים, עוד אבזור, תוספת חומרי בידוד ועוד. בנוסף הצטרפה רמת גימור גבוהה יותר למנוע ה-1.2 ל', והצטרפה גרסת 1.0 ל' שמוצעת ברמת גימור נמוכה יותר.
-
סיכום
שברולט מבקשת להפוך למותג גלובאלי, ומוסיפה להיצע מכונית זעירה, חסכונית ועוד עם תיבת הילוכים ידנית.