סיטרואן C4 קקטוס 2019 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף שנת 2019 נחתה בישראל הגרסה המחודשת של סיטרואן קקטוס, שעבר שינוי מהותי למדי במיצוב; לאחר שה-C3 איירקרוס הצטרף למבחר הדגמים כרכב פנאי קטן נוסף, סיטרואן שינתה את ייעודו של הקקטוס שכעת יהיה סוג של יורש ל-C4 הקומפקטית, שייצורה הופסק - ולכן במתיחת הפנים סיטרואן הציגה עיצוב מתון יותר מהמקור.
החזית עודכנה מהותית כדי לישר קו עם מבחר הדגמים החדש של סיטרואן והופחת השימוש בכריות ה"איירבאמפ" (Airbump) הפלסטיות הגדולות המגינות מפני פגיעות בדלתות. כעת הן מופיעות ברצועה צרה כקישוט בחלק התחתון של המרכב.
כמו בעבר הקקטוס מגיע אלינו עם מנוע ה-1.2 ליטר טורבו שמייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית.
הקקטוס המחודש הוא הראשון שמציג את תפיסת הנוחות המתקדמת של סיטרואן בישראל, הכוללת מושבים עם שלוש שכבות דיפון ברמות קושי שונות (רק ברמת הגימור הגבוהה) ובולמי זעזועים מיוחדים. בולמים אלו כוללים "כריות הידראוליות", ואמורים לשפר משמעותית את נוחות הנסיעה.
סיטרואן C4 קקטוס 2019 הוצע בשתי רמות גימור: פיל (Feel), הכוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, עמעום אוטומטי לאורות והצגת תמרורים בלוח המחוונים. אבזור המותרות כולל מערך מולטימדיה מוכר של PSA (מסך בגודל "7), תאימות לאפל קארפליי, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חנייה היקפיים, בקרת אקלים ועוד.
רמת שיין פק (Shine Pack) מוסיפה חישוקי "17, מפתח חכם וכאמור את המושבים הייחודים. כל גרסאות הקקטוס מוצעות עם חמש שנות אחריות.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב המקורי של הקקטוס היה הברקה שובת לב ועין, במיוחד באחד מצבעי המרכב העליזים שהוצעו. אבל בסיטרואן האמינו שכדי שקקטוס יצליח בתפקידו החדש כרכב משפחתי מהוגן, הוא צריך להציע מראה פחות מאתגר מוסכמות. התוצאה עדיין נאה והרבה יותר קלה לעיכול, אבל גם הרבה פחות מיוחדת.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג השתנתה הרבה פחות – וזה מצוין. הקקטוס עדיין מציע עיצוב מלבב בפנים – שני מסכים מינימליסטיים (מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים), תא כפפות שמזכיר בעיצובו מזוודה, ידיות מקסימות בדלתות ושני גוונים. ההרכבה טובה אך איכות החומרים סבירה בלבד.
חלק מהקוצים שהפריעו לנו בקקטוס הקודם עדיין תקועים, ואנחנו מדברים בעיקר על כך שישנם רק שלושה פתחי מיזוג ואין אפשרות להוריד את החלונות מאחור.
מאידך, בסיטרואן ביצעו המון שיפורים אחרים; ההגה מתכוונן גם פנימה-החוצה, יש קונסולה מרכזית קטנה ונאה למראה בין המושבים (כולל תא אחסון), ממשק המולטימדיה עודכן ועוד. המושבים החדשים אכן מצוינים, ומאחור יש מספיק מקום לשני מבוגרים. תא המטען גדול ויעיל, אך שפת ההטענה גבוהה. קיפול המושבים יוצר חלל גדול להובלה – אבל הרצפה אינה שטוחה.
 
-
מנוע וביצועים
יחידת ההנעה היחידה שמגיעה ארצה מוכרת מהדגם היוצא – מנוע טורבו-בנזין, בנפח 1.2 ליטר, עם 3 צילינדרים שמפיק 110 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. למרות תוספת המשקל עדיין מדובר ברכב קליל למדי (1165 ק"ג) כך שהביצועים מספקים בהחלט ביום-יום וההתנהלות נינוחה. התיבה עדיין מעבירה הילוכים בצורה מורגשת מדי במהירות נמוכה (במיוחד בהורדת הילוך) ולא הכי מהירה בסביבה. צריכת הדלק טובה למדי – כ-12.5 ק"מ לליטר בסך ימי המבחן המאומצים.
-
נוחות והתנהגות
סיטרואן C4 קקטוס 2019 נהנה מתוספת חומרי בידוד והינו שקט בהרבה מקודמו - וביחס לדגמים אחרים בקבוצה. מבחינת המתלים, הקקטוס הקודם היה רכב נוח למדי, אבל בזכות הבולמים הייחודיים זה המחודש נוח עוד יותר; ריסון המרכב לרוב מספק, למרות כיול המתלים הרך, והבולמים סופגים ומעלימים שיבושים כאילו מדובר במכונית גדולה ויקרה עם מערך מתלים מתוחכם (ויקר) בהרבה.
לקקטוס ניהוג בטוח וצפוי, האחיזה גבוהה, תגובות השלדה טובות, אבל המתלים הרכים יוצרים זוויות גלגול גדולות למדי. הבלמים הפגינו עוצמה מרשימה.
 
-
תמורה למחיר
עם ההתברגנות ותוספת האבזור הגיעה גם עלייה במחיר ששמה את הקקטוס בשורה אחת עם מתחרות טובות ומוכרות. אבל השילוב בין המתלים המופלאים למושבים הנהדרים ולאיכות הנסיעה הגבוהה יוצרים יחס נוחות-שקל חסר תקדים.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2019 הגרסה הנמכרת הייתה שיין פק 1.2 ליטר טורבו עם כ-200 יחידות.
-
מה חדש בסיטרואן C4 קקטוס 2019
השקת דגם מחודש בתחילת 2019, והתווספות גרסת 130 כ״ס מחוזקת ברבעון השלישי של השנה.
-
סיכום
הקקטוס החדש הצליח להקסים אותנו גם הפעם. הוא אומנם פחות ייחודי למראה מהקודם, אבל מערך המתלים הגאוני, ניצוץ סיטרואני אמיתי, הופך אותו לייחודי באמת. בזכותם הוא הפך לאחד מכלי הרכב הנוחים והנינוחים בקבוצת המחיר שלו, אולי הטוב ביותר בתחום זה – וגם הרבה מעבר לכך.