סיטרואן C4 קקטוס 2018 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הקקטוס אינו כלי קל להגדרה, כי הוא אינו שייך בדיוק לאף קטגוריה. הוא מאלה שיוצרים קטגוריות ואופנות. בסיטרואן ישראל רוצים לשווקו מול כלי הפנאי הקטן, קטגוריה שצומחת במהירות אצלנו, אך גם מול מכוניות סופרמיני ותת-משפחתיות.
אחת מאבני הדרך המרכזיות בפיתוח הקקטוס הייתה לייצר רכב זול לפיתוח, אבל מבלי שייראה או יעניק תחושה זולה. את התוצאה אפשר לראות בחלונות אחוריים שלא נפתחים כרגיל אלא כחרך, או ב"פגושי האוויר" הייחודיים, שאמורים להפחית משמעותית את עלות התיקון של תאונות חניה קלות.
החיסכון בא לידי ביטוי גם במשקל – 965 ק"ג בלבד, פחות מה-C3 הקטנה יותר, שעל רצפה מוארכת שלה הוא מבוסס.
היצע המנועים מוכר משאר דגמי סיטרואן-פיג'ו וכולל בין השאר את יחידת הבנזין 3 ציל' בנפח 1.2 ליטר - זו מגיעה לישראל בגרסתה האטמוספרית עם 82 כ"ס ותיבה ידנית (5 הילוכים). בסוף 2015 הגיעו שתי גרסאות נוספות לקקטוס - אחת עם מנוע טורבו בנזין (1.2 ל', 110 כ"ס) ואחת עם מנוע דיזל (1.6 ל', 100 כ"ס) - עדיין, רק עם תיבות ידניות. בסוף 2016 הצטרפה למבחר גם גרסה אוטומטית (6 היל'), למנוע ה-1.2 ל' טורבו המוכר.
-
עיצוב ונוכחות
הקקטוס נראה נהדר ומושך המון תשומת לב. כריות הגומי הגדולות בדלתות מאפשרות הגנה מפני מכות החנייה לצד היכולת ליצור שילובי צבעים למרכב.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים ייחודי גם הוא בעיצובו והיצירתיות בו שופעת, הודות לסממני עיצוב נוסטלגיים מחד ופונקציונאליים וזולים ליצור מאידך.
 
מנגד, חשוב לציין כי החלונות האחוריים נפתחים חלקית (כלפי חוץ) וכי הנוסע שליד הנהג ייאלץ להשתמש בפתח מיזוג יחיד. סיטרואן קקטוס 2018 מציע מרחב פנימי מספק בהחלט לארבעה נוסעים, גם אם הם גבוהים למדי. המושבים רחבים ונוחים, כמו כורסת טלוויזיה – אך כמעט ונעדרים תמיכה צידית. תא המטען רחב ועמוק, ויספק די והותר מקום לעגלת תינוק ותיקים.
 
-
מנוע וביצועים
לקקטוס הבסיסי מנוע שלושה צילינדרים קטן שנפחו 1.2 ליטר. הוא מייצר רק 82 כ"ס, אבל בזכות השימוש בתיבה ידנית, משקל וזמינות כוח טובה, הביצועים מספקים. אבל במהירויות גבוהות יותר הוא מאבד מחץ, ובעליות עם רכב עמוס יש צורך לאמץ את המנוע ולרדת להילוכים נמוכים.
הפער בהספק מנועי הטורבו אינו גדול: לבנזין 110 כ"ס, לדיזל 100 כ"ס. במומנט מדובר כבר בפער גדול: לבנזין 20.9 קג"מ, לדיזל 25.9 קג"מ, בפועל מנוע הבנזין העניק תחושה חזקה יותר משמעותית. הקקטוס יצר עימו תחושה קלילה ונמרצת. חטיבת הכוח הזו מלאת חיים בהרבה מאחותה נטולת המגדש.
 
-
נוחות והתנהגות
לקקטוס מתלים רכים בטעם צרפתי של פעם. ריסון תנודות הגוף אמנם אינו מושלם, אבל למעט שיבושים רוחביים גדולים, המכונית שומרת על שלווה ובולעת היטב את שיבושי הסלילה. רעש הכביש נוכח אך אינו מוגזם וכך גם שאון הרוח.
לקקטוס התנהגות צפויה ובטוחה, ללא הפתעות גדולות או יומרות ספורטיביות. בתחילת הדרך רכינת המרכב בפניה מרתיעה מעט, אבל יחידת הכוח הצנועה ממילא לא מאתגרת את האחיזה, ולהיגוי הקל והלא מתקשר פעולה ליניארית. גם הבלמים עושים את העבודה היטב.
 
-
תמורה למחיר
סיטרואן קקטוס 2018 מציג חבילה שאינה חפה ממגרעות, אבל מספקת תמורה מצוינת לכסף.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2018 הגרסה הנמכרת הייתה פאן 1.2 ליטר טורבו עם כ-550 יחידות.
-
מה חדש בסיטרואן C4 קקטוס 2018
גרסה מחודשת הוצגה בחו״ל ושיווקה בישראל החל ב-2019.
-
סיכום
הקקטוס הוא דוגמה לרכב בו השלם עולה על סך חלקיו.