סיטרואן C4 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור השלישי של C4 נחשף ביולי 2020 למעלה משנתיים לאחר חשיפת הדור הקודם שנותר בתחילת הדרך ללא יורש. לישראל עלה באוגוסט 2021 ומאז לא השתנה.
עם המעבר לדור החדש, סיטרואן שילבה אלמנטים של פנאי בדגם כמו הפגושים המושחרים ומרווח הגחון היחסית גבוה ביחס למשפחתית (15.6 ס"מ). הוא מבוסס על פלטפורמת EMP1 של PSA המשרתת דגמי סופרמיני/פנאי קטן, אך ביחס אליהם בסיס הגלגלים ארוך משמעותית, 267 ס"מ, כמקובל במשפחתית-האצ'בק, וכך גם שאר הממדים.
C4 הוא מהדגמים היחידים שמוצעים בישראל גם עם מנוע בנזין, גם עם דיזל וגם עם חשמל. מנועי הבעירה הפנימית, בנזין ודיזל משרתים דגמים אחרים בקונצרן. אלה מנועים מוגדשים, בנזין בנפח 1.2 ליטר, דיזל 1.5 ליטר עם הספק זהה, 130 כ"ס, ומשודכים לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. לראשונה מוצע הדגם גם במהדורה חשמלית. זו נמצאת במספר דגמים בקבוצה כמו פיג'ו 2008, אופל קורסה, ומציעה 136 כ"ס. סוללת 50 קוט"ש, מספקת טווח נסיעה רשמי של 350 ק"מ, וניתן לטעון אותה במטען מהיר של 100 ק"ו.
יש רק רמת גימור אחת, 'שיין' ותכולתה מפורטת בדף הדגם של שנת 2021.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב מאמץ מאפייני "שטח" עם עיצוב קרוסאובר אופנתי שמשלב האצ'בק, קופה ופנאי. התוצאה מאוד מיוחדת ו"סטרואנית".
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג ממשיכה בקו המיוחד עם מופע מודרני-מינימליסטי. למשל לוח המחוונים קטן ומינימליסטי (דיגיטלי, "5.5). מצד שני יש תצוגה עילית מוצלחת ומודרנית (פריט כמעט ייחודי בקטגוריה) ומסך מולטימדיה גדול ("10.1). איכות החומרים מספקת, ההרכבה טובה והנדסת האנוש מציגה שיפור, אך לא מצטיינת.
המרחב מלפנים ומאחור מעל הסביר , והישיבה גבוהה משל משפחתית ופחות משל רכב פנאי. מושבי הכורסה חסרי תמיכת צד, אבל נוחים. הראות לאחור מעט מוגבלת בגלל השמשה האחורית המפוצלת. תא המטען מספק בנפחו, ומציע שפע פתרונות אחסון ועגינה.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים, מפיק 130 כ"ס שמספקים ביצועים נמרצים. צריכת הדלק טובה מאוד ובממוצע המבחן עמדה על 14.9 ק"מ לליטר.
מנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטר 4 צילינדרים גם מפיק 130 כ"ס וגם מייצר ביצועים טובים, אם כי מעט פחות מאלה של הבנזין. עיקר כוחו בהאצות ביניים, ואין לו בעיה לשמור על קצב מכובד גם בעליות. צליל המנוע נשמע רק בעמידה ובנסיעה איטית. צריכת הדלק מצוינת עם ממוצע של 18 ק"מ לליטר.
בשני המקרים התיבה מתפקדת היטב כשבמהירות זחילה היא אינה חלקה מספיק.
המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס והביצועים נאותים. אבל אין את אותן האצות כוחניות המקושרות להנעה חשמלית. מצב B לאחזור אנרגיית הבלימה, מתופעל מלחצן בבורר הקטן ומחייב תשומת לב בזמן נהיגה. צריכת החשמל במבחן עמדה על 5.5 ק"מ/קוט"ש והטווח האמיתי נע בין 240 ל-260 ק"מ.
 
-
נוחות והתנהגות
לבולמים יש שיכוך פרוגרסיבי בקצה מהלכם (PHC) ואלה מעניקים רכות נוספת. בגרסת הבנזין והדיזל נוחות הנסיעה טובה הן בעיר והן מחוצה לה, כאשר רק כביש גלי יגרמו לתנודות יתר של המרכב.
הגרסה החשמלית כבדה יותר ובמעבר על פסי האטה למשל הרכב מתנדנד מעט יותר. אבל גם בה איכות הנסיעה נעימה וטובה.
בכל הגרסאות רעשי הרוח מוחשיים, אם כי לא ברמה מוגזמת, ורעשי הכביש פחות.
התנהגות הכביש בכל הגרסאות טובה, אבל היעוד של סיטרואן הוא נוחות, לא דינמיות.
 
-
תמורה למחיר
מחירה של גרסת הבנזין דומה לשל המשפחתיות היקרות, ונמוך משמעותית מזה של רכבי פנאי. גם מול אלה וגם מול אלה האבזור נדיב בהרבה, כך שהתמורה טובה. גרסת הדיזל יקרה יותר, אבל אין הרבה אפשרויות אחרות בקטגוריה.
הגרסה החשמלית פשוט יקרה מדי. חישובים אולי יראו כי 'עלות בעלות כוללת' לאורך שנים משתלמת יותר מאשר גרסת הבנזין, ועדיין הרף הפסיכולוגי גבוה מדי, כך גם המחיר עצמו.
 
-
בטיחות
מבחן ריסוק ל-C4 פורסם במאי 2021 ובו קיבלה המכונית ארבע כוכבי בטיחות. היצע המערכות כולל: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי.
-
מה חדש בסיטרואן C4 2022
אין שינויים בסיטרואן C4 בשנת הדגם 2022.
-
סיכום
משפחתית ייחודית ומאובזרת המשלבת גם מרכיבים של רכב פנאי.