סיטרואן C4 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור השלישי של C4 עלה לישראל באוגוסט 2021. עם המעבר לדור החדש, סיטרואן שילבה אלמנטים של רכבי פנאי בדגם כמו הפגושים המושחרים ומרווח הגחון הגבוה יחסית (15.6 ס"מ) - במטרה לקרוץ גם לקהל שמחפש קרוסאובר ולא רק משפחתית "רגילה".
C4 הוא מהדגמים היחידים שמוצעים בישראל גם עם מנוע בנזין, גם עם דיזל וגם עם חשמל. מנועי הבעירה הפנימית מוגדשים, בנזין בנפח 1.2 ליטר, דיזל 1.5 ליטר עם הספק זהה, 130 כ"ס, ושניהם משודכים לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים.
לגרסה החשמלית 136 כ"ס וסוללת 50 קוט"ש המספקת טווח נסיעה רשמי של 350 ק"מ, וניתן לטעון אותה במטען מהיר של 100 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב מאמץ מאפייני "שטח" עם עיצוב קרוסאובר אופנתי שמשלב האצ'בק, קופה ופנאי. התוצאה מאוד מיוחדת ו"סיטרואנית", אבל לא תהיה לטעם כולם.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג ממשיכה בקו המיוחד עם מופע מודרני-מינימליסטי; לוח המחוונים קטן ונקי (דיגיטלי, "5.5). מצד שני יש תצוגה עילית מוצלחת ומודרנית (פריט כמעט ייחודי בקטגוריה) ומסך מולטימדיה גדול ("10.1). איכות החומרים מספקת, ההרכבה טובה והנדסת האנוש מציגה שיפור, אך לא מצטיינת.
המרחב מלפנים ומאחור מעל הסביר , והישיבה גבוהה משל משפחתית ופחות משל רכב פנאי. מושבי הכורסה חסרי תמיכת צד, אבל נוחים. הראות לאחור מעט מוגבלת בגלל השמשה האחורית המפוצלת. תא המטען מספק בנפחו, ומציע שפע פתרונות אחסון ועגינה.
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר מפיק 130 כ"ס שמספקים ביצועים נמרצים.
מנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטר מפיק גם 130 כ"ס ומייצר ביצועים טובים, אם כי מעט פחות מאלה של מנוע הבנזין. עיקר כוחו בהאצות ביניים, ואין לו בעיה לשמור על קצב מכובד גם בעליות. צליל המנוע בולט רק בעמידה ובנסיעה איטית.
בשני המקרים התיבה מתפקדת היטב, אך במהירות זחילה היא אינה חלקה מספיק.
המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס והביצועים נאותים. אבל אין את אותן האצות כוחניות המקושרות להנעה חשמלית.
-
נוחות והתנהגות
לבולמי הזעזועים המתוחכמים יש שיכוך פרוגרסיבי בקצה מהלכם, ואלה מעניקים רכות נוספת. בגרסת הבנזין והדיזל נוחות הנסיעה מעולה הן בעיר והן מחוצה לה, כאשר רק כביש גלי יגרום לתנודות יתר של המרכב.
הגרסה החשמלית כבדה יותר ובמעבר על פסי האטה למשל הרכב מתנדנד מעט יותר. אבל גם בה איכות הנסיעה נעימה וטובה.
בכל הגרסאות בידוד רעשים טוב, למעט רעשי רוח בולטים בשיוט.
התנהגות הכביש בכל הגרסאות טובה, אבל ברור שהדגם מכוון לנוחות, ולא לדינמיות.
-
תמורה למחיר
מחירה של גרסת הבנזין דומה לשל המשפחתיות היקרות, ונמוך משמעותית מזה של רכבי פנאי. גם מול אלה וגם מול אלה האבזור נדיב בהרבה, כך שהתמורה טובה. גרסת הדיזל יקרה יותר, אבל אין הרבה אפשרויות אחרות בקטגוריה.
הגרסה החשמלית פשוט יקרה מדי. חישובים אולי יראו כי 'עלות בעלות כוללת' לאורך שנים משתלמת יותר מאשר גרסת הבנזין, ועדיין הרף הפסיכולוגי גבוה מדי, כך גם המחיר עצמו.
-
גרסאות ורמות גימור
סיטרואן C4 משווקת בישראל בשלוש גרסאות, כולן מוצעות ברמת גימור אחת מצוידת למדי המכונה 'שיין'.
מפרט האבזור כולל חישוקי "18, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "10 וממשק קארפליי, תצוגה עילית, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים מפוצלת, טעינה אלחוטית; מחיר גג שמש: 4000 שקלים בגרסה החשמלית, 6000 שקלים בבנזין ובדיזל. לחשמלית גם גלגל הגה מחומם.
-
בטיחות
סיטרואן C4 נבדקה במבחני הריסוק של ארגון יורו NCAP וקיבלה דירוג של ארבעה כוכבי בטיחות עם ציון של 86% בהגנה על מבוגרים ו-83% בהגנה על ילדים.
מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועמעום אורות אוטומטי.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק של גרסאות הדיזל והבנזין במבחני הדרכים עמדה על כ-15 ק"מ לליטר, אולם גרסת הדיזל הייתה סופר חסכונית בשיוט עם נתון המתקרב ל-20 ק"מ לליטר (כ-17 ק"מ לליטר בבנזין).
-
טווח נסיעה
טווח הנסיעה של הגרסה החשמלית במבחן הדרכים המאומץ עמד על 240-260 ק"מ.
-
מה חדש בסיטרואן C4 2023
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2023.
-
סיכום
משפחתית ייחודית, נוחה ומאובזרת.