דאצ'יה דאסטר 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
דאצ'יה דאסטר המקורי נחשף בשנת 2010 והפך במהירות לרב המכר של מותג הרכב הרומני-צרפתי.
בדצמבר 2023 הוצג הדור השלישי של הדאסטר, מבוסס על פלטפורמה חדשה עבורו, אך מוכרת מדגמים קטנים רבים בברית רנו-ניסאן-מיצובישי.
עיצובו של הדאסטר החדש שומר על קשר עם הדורות הקודמים אך בפרשנות חדשה ומודרנית. התוצאה אגרסיבית וקשוחה מבעבר – תוצאה של שלל ניפוחים, סרחי עודף קצרים ואיפור שטח תואם.
בדאצ'יה טוענים כי יש כיסוי למראה הקשוח וכי דאסטר יציע יכולות שטח מהטובות בסגמנט, ומסתמכים על מרווח גחון נאה של עד 21.7 ס"מ וזוויות מרכב נדיבות יחסית.
לצד אלה יוצע הדאסטר עם מערכת הנעה כפולה המציעה מצבי נהיגה לתנאים שונים: שלג, בוץ/חול, שטח ועוד.
סביבת הנהג עברה מודרניזציה וכוללת לוח מחוונים מוקרן 7 אינץ' ולצידו מולטימדיה 10.1 אינץ'.
רשימת האבזור ארוכה ועשירה מבעבר וכוללת חימום לגלגל ההגה, ניווט מובנה, חישוקי 17-18 אינץ', בקרת אקלים דיגיטלית, כניסה והנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית ועוד.
בצד הבטיחות ישנו מערך בלימה אוטונומי הכולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת זיהוי תמרורים, התראה על סטיה מנתיב, שמירה על נתיב הנסיעה, התראה על עירנות נהג ועוד.
דאצ'יה דאסטר החדש יוצע בתחילת הדרך בשלוש גרסאות הנעה; הראשונה היא גרסת TCe 100 המשלבת בין בנזין (50 ל') לגפ"מ (50 ל') לטווח כולל של עד 1300 ק"מ.
גרסת הבנזין היחידה בשלב זה היא TCe 130 העושה שימוש במנוע הטורבו-בנזין המוכר של רנו בנפח 1.2 ל'. מנוע זה צמוד למערך היברידי-מתון (48V) ולתיבה ידנית עם שישה הילוכים בהנעה קדמית או כפולה.
בראש ההיצע תעמוד גרסת 'הייבריד 140'. גרסה זו מצויד במערך ההיברידי המוכר של רנו המשלב בין מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ל' לשני מנועים חשמליים, להספק משולב של 143 כ"ס. לפי דאצ'יה, בזכות סוללת 1.2 קוט"ש, מערכת ההנעה הזו מסוגלת להניע את הרכב על חשמל בלבד עד ל-80% מהזמן בנסיעה עירונית.
דאצ'יה דאסטר החדש צפוי לנחות בישראל במחצית השנייה של 2024.
-
עיצוב ונוכחות
במתיחת הפנים עודכנה הופעתו החיצונית של דאסטר. התוצאה לא שונה מאוד מאשר לפני העדכון, אך דאסטר רענן ומודרני יותר בהופעתו.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג לא עודכנה משמעותית, היא עדיין תכליתית ופשוטה למדי. מסך המולטימדיה החדש והגדול יותר (8 אינץ') משפר מעט את האווירה הכללית. התצוגה עצמה לא מרשימה במיוחד, אבל נוח לתפעל אותה ויש קישוריות לאנדרואיד ואפל.
תנוחת הנהיגה גבוהה ושדה הראיה טוב. המושבים לא מוצלחים.
המרחב מאחור טוב מאוד לשני מבוגרים וממש בסדר לשלושה ילדים. אין פתחי מיזוג מאחור, חבל.
תא המטען בעל נפח נאה (כ-450 ל') ומבנה רבוע ויעיל.
-
מנוע וביצועים
גרסת ה-150 כ"ס מפגינה ביצועים טובים למדי, ויחד עם התיבה הרובוטית (דו-מצמדית) מתקבל רכב זריז, אפילו יותר ממה שרומזים הנתונים.
לחובת יחידת ההנעה פעולה לא תמיד מעודנת.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה סבירה בלבד בעיר, משתפרת מחוץ לעיר אך אינה מתעלה בשום שלב. דאסטר הקודם היה נוח יותר.
בידוד הרעשים גם הוא אינו מצטיין: בעיר נשמעים המתלים ומחוץ לעיר רעשי רוח וכביש.
נוחות הנסיעה בשבילים סבירה ובמתאר זה יש לא מעט רעשים וצקצוקים.
לזכותו של דאסטר יכולת גבוהה מהמקובל בשטח, בין היתר בזכות מרווח גחון של 21.4-21.7 ס"מ.
היכולת הדינאמית טובה ובטוחה.
-
תמורה למחיר
תמורת סכום נמוך משל המתחרים דאסטר מציע יכולת שטח גבוהה ומרחב ראוי למשפחה. אולם הוא גם דורש רשימה די ארוכה של וויתורים ופשרות, כולל בתחום הבטיחות.
-
גרסאות ורמות גימור
דאצ'יה דאסטר 2024 מוצע במגוון גרסאות – 1.3 טורבו-בנזין עם 130 כ"ס או 150 כ"ס ו-1.5 ל' טורבו-דיזל עם 115 כ"ס. המנועים משודכים לתיבת הילוכים ידנית או רובוטית דו-מצמדית (150 כ"ס) וההנעה קדמית או כפולה (רק בדיזל).
-
בטיחות
דאצ'יה דאסטר נבדק בשנת 2017 (מבחן פחות מחמיר) ע"י יורו NCAP וקיבל דירוג של שלושה כוכבים בלבד, זאת בעיקר בגלל ציון לא מספק בהגנה על הנוסעים (71%) ומיעוט במערכות בטיחות מתקדמות.
דאסטר משווק בישראל ללא מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ובמקומן יש מערכת התראה בהתקנה מקומית.
-
צריכת דלק
במבחן דרכים מאומץ דאסטר הציג נתון ממוצע של 12.2 ק"מ לליטר ובשיוט כ-15 ק"מ לליטר.
-
סיכום
פשוט ובסיסי אבל במחיר נגיש.