דאצ'יה סנדרו 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2020 חשפה דאצ׳יה דור חדש לסנדרו הוותיקה, שהיה צפוי לנחות בארץ ב-2021, אך הגעתו תתעכב ככל הנראה עד 2022.
הסנדרו החדשה מבוססת על הדור העדכני של הפלטפורמה הקטנה של רנו/ניסאן, ודאצ׳יה מבטיחה כי בסיס מודרני זה משפר את קשיחות השלדה, מציע בטיחות פסיבית משופרת, שילוב מערכות בטיחות עדכניות ועוד. הממדים החיצוניים דומים עד זהים לאלה של הדור היוצא.
כמו הדגם הפורש, גם הדור החדש יוצע בשתי גרסאות — רגילה או סטפווי מוגבהת; לאחרונה מרווח גחון עדיף ונדיב למדי של 17.4 ס“מ. לאלה מצטרפים גם משטחי החלקה ממתכת מלפנים ומאחור האמורים לספק מעט הגנה בנסיעת שבילים.
סנדרו החדשה דומה מאוד לדגם היוצא, אך עיצובה החיצוני עדכני יותר. גרסת סטפווי מוסיפה, כמובן, פריטי עיצוב אופייניים לרכבי שטח, כמו שבכה בעיצוב קשוח יותר, דמוי מגן גחון בפגוש מלפנים ומאחור, חצאיות צד שחורות, פסי הטענה על הגג וחישוקי "16 ייחודיים לגרסה זו.
באבזור אופציה לחיישני תאורה, ניתן לתפעל את מגביל המהירות ובקרת השיוט מההגה, בקרת אקלים דיגיטלית, חיישני גשם ומערכת מולטימדיה מקורית עם מסך "8.
במפרט הבטיחות שש כריות אוויר בכל רמות הגימור, ונוספה הגנה נגד צליפת שוט ליושבים מאחור. במערכות הבטיחות המתקדמות בלימה אוטונומית, מערכת לניטור שטחים מתים (מכוניות ואופנועים), וגם מערכת עזר לחניה.
בתחילת הדרך תוצע סנדרו החדשה עם מנוע הבנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המוכר של רנו בגרסה אטמוספרית או מוגדשת (100 כ״ס). בגרסה האטמוספרית תיבה ידנית עם 5 הילוכים, ובמוגדשת תיבה ידנית בעלת 6 הילוכים או תיבה רציפה.
המבחן המקוצר המופיע מטה מתייחס לדגם היוצא, שכן הדור החדש טרם הגיע לארץ.
הדגם המשווק בישראל הוא הדור השני, שהושק בתערוכת פריז 2012 ומבוסס על שלדת ה-M0 של דאצ'יה (שלדה של רנו-ניסאן המשמשת, בין היתר, גם את הניסאן ג'וק).
הדגם המשווק בארץ מאז תחילת 2015 הינו דגם הסטפווי (Stepway), שהוא גרסת "כאילו-שטח" לסנדרו עם שינויים קוסמטיים בעיקר לעומת הגרסה הרגילה - אך ההנעה היא עדיין קדמית.
מנגד, שלא כמקובל, כאן גם גדל מרווח הגחון באופן משמעותי (40 מ"מ) לעומת הדגם השגרתי, לכדי 20.7 ס"מ מרשימים למדי. המנוע הוא ה-0.9 ל' טורבו (3 ציל') של רנו, המצויד בתיבה ידנית בלבד.
בתחילת 2016 התרחב מבחר הסנדרו עם התווספות גרסת בסיס עם מנוע בנזין אטמוספרי (1.2 ל', 75 כ"ס) ללא קישוטי הסטפוואי, או עם מנוע דיזל (1.5 ל', 90 כ"ס) - כאן כן במהדורת הסטפוואי.
-
עיצוב ונוכחות
דאצ׳יה סנדרו 2021 נראית גדולה מאוד ביחס לסופרמיני, והנתונים היבשים מאמתים זאת. היא אינה נאה במיוחד, והעיצוב פשוט ומיושן.
 
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים עשוי חומרים פלסטיים קשיחים ודיפוני הדלתות עשויים יריעת פלסטיק אחת. הארגונומיה מוזרה למדי ואין הרבה תאי אחסון; בצד החיובי, יש דיבורית בלוטות' מקורית, חיבור AUX וחלונות חשמל גם מאחור.
צמד המושבים הקדמי מרשים ביחס לשאר תא הנוסעים. הריפוד נאה והמושב עצמו נוח, אך תנוחת הנהיגה רחוקה מאידיאלית, לא מעט בגלל גלגל הגה שאינו מתכוונן למרחק.
המושבים האחוריים מעט נמוכים, ולמרות בסיס הגלגלים הנדיב וממד הגובה הנכבד, מרווח הראש והרגליים בינוני.
אמנם סף ההטענה גבוה מאוד, אך נפח תא המטען עומד על 320 ליטר, וזה הרבה ביחס למקובל בקבוצה.
 
-
מנוע וביצועים
עיקר כוחו של מנוע הדיזל הוא בתנועה לא מאומצת ובשיוט, כאשר הוא צובר מהירות בעקביות נאה. צריכת הדלק מרשימה, עם 16.2 ק"מ לליטר.
מנוע ה-1.2 ל' בעל ביצועים צנועים מהותית משל הדיזל, אך הוא מגלה גמישות מפתיעה, בין היתר בזכות הילוכים קצרים יחסית. מאידך, ההילוכים הקצרים מותירים את המנוע בסל״ד גבוה ורועש בשיוט. צריכת הדלק עמדה במבחן על 13.5 ק"מ לליטר.
 
צריכת הדלק מרשימה, עם 16.2 ק"מ לליטר. מנוע ה-1.2 ל' בעל ביצועים צנועים מהותית משל הדיזל, אך הוא מגלה גמישות מפתיעה.
 
מאידך, ההילוכים הקצרים מפריעים בשיוט. צריכת הדלק עמדה במבחן על 13.5 ק"מ לליטר.
-
נוחות והתנהגות
נסיעה עירונית בדאצ׳יה סנדרו 2021 חושפת מתלים רכים יחסית, אך עם מהלך ראשוני מעט נוקשה. התוצאה היא גיהוץ לא מושלם של שיבושים קטנים, אבל התמודדות מכובדת עם שיבושים גדולים יותר. בכביש בינעירוני היא נהנית מריסון טוב, והתחושה נעימה. נושא בידוד הרעשים הרבה פחות מוצלח והסנדרו מאוד רועשת ביחס למקובל.
התנהגות הסנדרו במגבלות מאוד בטוחה ונשלטת, האחיזה בפניות סבירה אך זוויות הגלגול הגדולות. ההיגוי כבד בנהיגה עירונית והופך קל ככל שמתגברת המהירות.
 
-
תמורה למחיר
הסנדרו אינה חפה ממגרעות, מורגש שחסכו בה לא מעט והיא רחוקה מלהיות בפסגת הקטגוריה. אבל קשה לבוא אל המכונית בטענות כאשר ניצב לידה תג המחיר הזול בקטגוריה.
 
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה LAUREATE 0.9 ליטר טורבו עם כ-300 יחידות.
אחריה גרסת LAUREATE 1.5 ליטר דיזל ידני עם כ-70 יחידות.
 
-
מה חדש בדאצ'יה סנדרו 2021
באפריל 2021 עברה הסנדרו האצ׳בק (בגרסת סטפוויי), יחד עם גרסת הסדאן לוגאן, את מבחן הריסוק של יורו NCAP וזכתה לציון נמוך במיוחד - שני כוכבים בלבד מתוך חמישה. הסנדרו והלוגאן קיבלו ציונים זהים, והדירוג הנמוך בולט לשלילה גם בגלל שבכל ארבעת המרכיבים היוצרים אותו מדובר בציונים נמוכים ביותר (ולא בכישלון בולט של מרכיב אחד או שניים, למשל).
ציון שני הכוכבים לו זכו סנדרו סטפווי ולוגאן הורכב מהשקלול הבא: 70% בהגנה על מבוגרים, 72% בהגנה על ילדים, 41% בהגנה על הולכי רגל ו-42% במערכות בטיחות.
 
-
סיכום
סופרמיני גדולה וזולה - לטוב ולרע.