ניסאן ג'וק 2014 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
מה לא נאמר על הג'וק, שהפך לקטגוריה בפני עצמו וסוחף אחריו את כל התעשייה, שמייצרת לו מתחרים חדשות לבקרים. הוא מבוסס על פלטפורמת הסופרמיני של ניסאן ומציע מראה אופנתי במיוחד, וגם המחיר מצליח להיות אטרקטיבי למדי למרות המיקום הגבוה במדד הנחשקות. אבל בתור רכב פנאי קטן, הוא מצריך פשרה גדולה בשם הקוטן – עם מרווח פנים מצומצם, תא המטען מצומק ואיכות חומרים שאינה מצטיינת.
רמת הגימור הבסיסית, אסנטה, מציעה אבזור נאה עם קישוריות בלוטות', בקרת שיוט ואקלים וחישוקים קלים. חשוב לציין כי היא אינה כוללת אבזור בטיחות מתקדם מקורי, ומסתפקת במערכת מובילאיי. מעליה קיימות שתי רמות גימור נוספות: אסנטה ספורט (ריפוד משודרג וחישוקים משודרגים), וטקנה, שמוסיפה כניסה ללא מפתח וריפודי עור, כמו גם אבזור בטיחות מקורי - בקרת סטייה מנתיב, זיהוי רכב בשטח מת וזיהוי הולכי רגל.
ב-2013 הצטרפו למבחר שתי גרסאות משני הקצוות: הראשונה היא גרסה ידנית מוזלת, עם מנוע 1.6 ליטר מוחלש, המפיק 94 כ"ס (לעומת 117 כ"ס). מעבר לכך, רמת הגימור החדשה (ויזיה) מחסירה בקרת אקלים ודיבורית בלוטות', אך כוללת חישוקים קלים ומערכת שמע מקורית.
מן העבר השני, החל שיווקה של גרסת ניסמו הספורטיבית, הנעזרת במהדורה מחוזקת למנוע ה-1.6 ליטר טורבו המוכר, אשר מייצרת 200 כ"ס (190 כ"ס בגרסה ששווקה עד כה). הניסמו הוצעה בארץ עם תיבה ידנית והנעה קדמית או עם תיבה אוטומטית רציפה והנעה כפולה.
-
עיצוב ונוכחות
יש מי שמאוהב בעיצוב המקורי, יש מי שעוצם עיניים כל פעם כשאחד כזה נוסע לידו, אבל כולם יסכימו שניסאן ג׳וק 2014 עדיין מציע עיצוב צעיר וייחודי.
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים האווירה פחות צעקנית, אבל עדיין שונה. אזור ידית ההילוכים נראה כמו מיכל דלק של אופנוע, וצבוע בצבע שונה, כמו גם חלקים בדלתות הקדמיות. גם מסך השליטה במערכת המיזוג ובמערכות הדינאמיות ייחודי, שכן יחד עם הכפתורים סביבו, הוא משנה יעוד ומראה בלחיצת כפתור. נחמד ושונה, אם כי דורש הסתגלות. איכות החומרים בסיסית, והמרווח מצומצם. קו חלונות גבוה גרר תלונות על הראות החוצה עבור ילדים. תא המטען בעל סף הטענה גבוה ובנוסף הוא קטן למדי; הדרך היחידה להכניס עגלת תינוק היא על ידי קיפול המושבים האחוריים.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.6 ליטר בגרסאות הנפוצות, מספק 117 כ"ס לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. תיבת ההילוכים פחות מוצלחת בהשוואה לרציפות מודרניות אחרות, בגלל תגובה עצלה. בהאצה חזקה התיבה מציבה מהר את המנוע על שיא ההספק ונשארת שם, ואז התאוצה זריזה מהצפוי, אך רמת הרעש גבוהה. תצרוכת הדלק הממוצעת עמדה בימי המבחן על כ-11 ק"מ לליטר.
בגרסאות הטורבו הביצועים מצוינים, אך התיבה הרציפה עדיין פוגעת בחוויה. הגרסאות הידניות מומלצות יותר.
 
-
נוחות והתנהגות
הג'וק מציע נוחות ממוצעת, ומתקשה בעיקר על פני שיבושים גדולים באספלט. בשיוט נשמעים רעשי כביש ורוח. בכל הקשור להתנהגות ניסאן ג׳וק 2014 מפתיע לטובה, עם תגובה מהירה להפניה, אחיזה מצוינת וזריזות גבוהה בשינויי כיוון. ההגה חסר תחושה אך מהיר (בשיוט הוא אפילו חד מדי), והבלמים התעייפו מהר מהרצוי בירידות, אך תפקדו היטב בנהיגה רגילה.
-
תמורה למחיר
נקודת החוזק של הג'וק הוותיק היא עדיין המראה החיצוני הייחודי. אולם הצלחתו הגבוהה הולידה שלל מתחרים שמציעים אלטרנטיבה מודרנית ופרקטית יותר.
-
סיכום
ניסאן ג׳וק הוא האב המייסד של קטגורית רכבי הפנאי הקטנים, בגלגולה המודרני. כזקן השבט, הוא מתקשה להתמודד מבחינת מרווח, איכות החומרים, ביצועים ונוחות מול מתחריו המודרניים.