סיאט לאון 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הרביעי של לאון תוכנן להיחשף רשמית בתערוכת ז'נבה 2020. אבל זו בוטלה בשל וירוס קורנה, ואירוע רשמי מעולם לא היה. לישראל הגיע הדגם בינואר 2021 עם מנוע אחד והבטחה להרחבה משמעותית בהמשך, אבל זה בסוף קרה חלקית בלבד עם הצטרפות מנוע ה-2.0 ליטר בהמשך. מנוע ה-1.0 ליטר לא הגיע, גם לא גרסת ה-PHEV וגם לא תצורת הסטיישן.
הדור החדש מבוסס כקודמו על הפלטפורמה המודולרית MQB של קבוצת פולקסווגן, כעת במהדורה המעודכנת שלה (Evo). הממדים גדלו משמעותית: בסיס הגלגלים התארך ב-7 ס"מ, האורך הכללי צמח ב-9 ס"מ. הרוחב לעומת זאת הצטמצם ב-1.6 ס"מ ל-180 ס"מ. נפח תא המטען נותר כשהיה בעבר, 380 ליטר.
לאון שווקה בשלב ראשון עם מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 150 כ"ס, ובהמשך הגיע מנוע ה-2.0 ליטר, 190 כ"ס. כמו בדגמים אחרים של הקבוצה, המנוע כולל מערך היברידי מתון של 48 וולט, שמטרתו בעיקר לאפשר דימום מנוע בשיוט ודימום מוקדם יותר לקראת עצירה (עצור-סע מורחב). התיבה היא דו-מצמדית 7 הילוכים – נשלטת ע"י הבורר הזעיר החדש ופקדים מאחורי ההגה. ההנעה קדמית.
יש שתי רמות גימור, 'סטייל', שכוללת תאורת לד, שמשות כהות, חישוקי "17, גג זכוכית, בקרת אקלים תלת-אזורית, מולטימדיה עם צג "8.25, מצלמת רוורס ועוד. במפרט הבטיחות: בלימת אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור עייפות.
רמת גימור 'FR' נמוכה ב-1.4 ס"מ ובעלת איפור ספורטיבי, כמו שבכה שונה, קצות מפלט בולטים, עיצוב שונה ליחידות התאורה וכו'. במפרט נמצא תאורת לד מתקדמת יותר, חישוקי "18, מפתח חכם, מושבי ספורט, מחוונים מוקרנים, בחירת מצבי ניהוג, צג מולטימדיה גדול יותר ("10) ועוד. במפרט הבטיחות, בנוסף, ניטור היקפי של שטחים מתים, התרעה על רכב מתקרב בעת יציאה מהמכונית.
-
עיצוב ונוכחות
הדור החדש ממשיך את עיצוב קודמו, אך עם קווים דינמיים יותר שגם מזכירים את טאראקו, רכב הפנאי הקומפקטי שבעה מושבים שלא משווק בישראל. המראה מודרני ונאה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג עברה שינוי מהותי, ובהתאם לקו הכללי של קבוצת פולקסווגן היא נקיה מכפתורים. אולי נקיה מידי, כי כמו בשאר דגמי הקבוצה יש לכך השפעה על הנדסת האנוש. איכות החומרים, ההרכבה והגימור של סיאט לאון 2021 סבירה.
תנוחת הנהיגה טובה, אבל קו הראייה עשוי להיות סביר בלבד לנמוכים. בנוסף המרחב לברך ימין חסר והמושבים עצמם מציעים בסיס צר ולא נוח לאורך זמן. מאחור יש מרחב משופר, הודות לגידול של 5 ס"מ בבסיס הגלגלים. וגם בקרת אקלים(!) וצמד שקעי USB-C. אבל המושב מעט קצר, קו החלונות גבוה והגימור פלסטיקי ופשוט מידי. תא המטען סביר לקטגוריה.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ל' הוא היחיד שנבחן. הוא מספק ביצועים טובים, ואין לו בעיה לטפס בסל"ד ולייצר צליל נעים. תיבת ההילוכים זריזה, וחסרונה הוא בפעולה פחות חלקה בנסיעה איטית כמו בפקק או בחנייה. צריכת הדלק מצוינת.
-
נוחות והתנהגות
בולמי הזעזועים של סיאט לאון 2021 נוקשים מהממוצע. בגרסת ה-FR שהיא היחידה שנבחנה, גם מהלכם קצר. יחד עם צמיגים בעלי דופן קטנה, נוחות הנסיעה בעיר קשיחה ואינה מספקת ולא משנה סוג השיבוש. ככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת, ועדיין התוצאה סבירה-מינוס. בידוד הרעשים טוב, למעט זה של הרוח שנשמע כבר מאזור 100 קמ"ש. התנהגות הכביש מעולה, אבל ההנאה נפגעת בשל הגה קל ומעורפל מידי, ודוושת בלמים ספוגית.
-
תמורה למחיר
מחירה סביר למקובל והיא מציעה לא מעט: יחידת כוח טובה וחסכונית, יכולות דינמיות גבוהות, אבזור נאה ועוד. מנגד נוחות הנסיעה העירונית אינה טובה, והנדסת האנוש פחות טובה מבעבר. התמורה עדיין טובה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה סטייל 1.5 ליטר טורבו עם כ-230 יחידות.
אחריה גרסת FR 1.5 ליטר טורבו עם כ-200 יחידות.
 
-
מה חדש בסיאט לאון 2021
דור חדש (רביעי), מנועים משודרגים עם מערך היברידי מתון, תא נוסעים שונה לחלוטין, עוד אבזור מותרות ובטיחות.
-
סיכום
משפחתית קומפקטית עם נתוני מנוע וביצועים מעוררים, במחיר תחרותי לסגמנט.