סיאט לאון 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
סיאט חשפה את הדור הרביעי של לאון בינואר 2020. לישראל עלה שנה מאוחר יותר, בינואר 2021.
הדור הרביעי מבוסס על פלטפורמה משודרגת של קודמו המכונה בקבוצת פולקסווגן MQB evo ומשותפת גם לסקודה אוקטביה, גולף ודגמים נוספים.
הוא מוצע בישראל רק בתצורת האצ'בק ועם בחירה בין שתי יחידות כוח שמשרתות דגמים נוספים בקונצרן: טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 150 כ"ס, עם מערך היברידי מתון של 48 וולט, ומנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר שמפיק 190 כ"ס. בשני המקרים התיבה היא דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית.
-
עיצוב ונוכחות
לאון היא מכונית נאה כשהעיצוב ממשיך את זה של הדור הקודם. פרטי העיצוב הכלולים ברמת הגימור FR יוצרים מופע קרבי במינון נכון.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מודרנית ונעימה, ואיכות החומרים טובה. שחור הוא הצבע השולט ויחד עם מיעוט הכפתורים המראה פשוט. האבזור סביר, מסך המולטימדיה מסורבל והנדסת האנוש פחות מוצלחת מבעבר, גם בגלל מיעוט הכפתורים ושימוש בפסי מגע ("סליידרים").
קל למצוא תנוחת נהיגה טובה, מושב הנהג נוח אבל חסר מקום לרגל ימין. בצד הנוסע המרווח מספק אבל המושב עצמו לא מוצלח בגלל מחסור בתמיכה לגב תחתון.
מאחור המרחב טוב. יש בקרת אקלים וצמד שקעי USB-C. אבל המושב מעט קצר, קו החלונות גבוה והגימור פלסטיקי ופשוט מידי. תא המטען סביר לקטגוריה כשסף ההטענה גבוה מהרצוי.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ל' הוא היחיד שנבחן. הוא מספק ביצועים טובים בכל הטווח - מיציאה חזקה מהמקום ועד עליות ארוכות. הצליל נעים.
תיבת ההילוכים (רובוטית דו-מצמדית) זריזה, וחסרונה הוא בפעולה פחות חלקה בנסיעה איטית (כמו בפקק או בחנייה).
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה לא מספיק טובה. בולמי הזעזועים נוקשים מהממוצע ובגרסת FR, היחידה שנבחנה, גם מהלכם קצר. יחד עם צמיגים בעלי דופן קטנה, נוחות הנסיעה בעיר קשיחה על כל סוגי השיבושים. ככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת, ועדיין התוצאה סבירה-מינוס. בידוד רעש הרוח חסר ונשמע כבר מאזור 100 קמ"ש. בידוד רעשי המנוע והדרך טוב.
התנהגות הכביש טובה, אבל ההנאה והביטחון נפגעים בשל הגה קל ומעורפל מידי, ודוושת בלם ספוגית.
-
תמורה למחיר
המחיר דומה למקובל בקבוצה אך הרכב טעון שיפור והאחריות קצרה - כך שהתמורה בינונית.
-
גרסאות ורמות גימור
לאון משווקת בישראל בשתי גרסאות: 1.5 ל' 150 כ"ס או 2.0 ל' 190 כ"ס. בשני המקרים היא מוצעת אך ורק במרכב ההאצ'בק.
רמת הגימור הבסיסית, 'סטייל' כוללת תאורת לד, שמשות כהות, חישוקי "17, גג זכוכית, בקרת אקלים תלת-אזורית, מולטימדיה עם צג "8.25 ועוד.
רמת גימור 'FR' בעלת הופעה ספורטיבית יותר בחוץ ובפנים, וכוללת תאורת לד מתקדמת יותר, חישוקי "18, מפתח חכם, מושבי ספורט, מחוונים מוקרנים, בחירת מצבי ניהוג, מצלמה וצג מולטימדיה גדול יותר, "10. היא גם מונמכת ב-1.4 ס"מ ביחס לגרסה הרגילה.
-
בטיחות
סיאט לאון נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2020 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים עם ציונים גבוהים בהגנה על מבוגרים (92%) וילדים (88%). היצע המערכות מתעדכן בהתאם לרמת הגימור, ברמת גימור 'סטייל' נמצא מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור עייפות. רמת גימור 'FR' מוסיפה ניטור שטחים מתים מלפנים ומאחור, והתרעה על רכב מתקרב בעת יציאה מהמכונית.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק מצוינת למשפחתית עם ביצועים כאלה, ובכלל: 13.7 ק"מ לליטר במבחן דרכים.
-
מה חדש בסיאט לאון 2023
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2023.
-
סיכום
סיאט לאון מציעה תא נוסעים מעוצב לתפארת, היא מרווחת וחסכונית, ומציגה ציונים גבוהים ברוב התחומים. אולם תפעול המערכות המסורבל שלה פוגע בשימושיות היומיומית, בעוד שההגה המעורפל, הבלמים הספוגיים והמתלים החובטים מעמעמים את יכולת השלדה המצוינת.