סיאט לאון 2013 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף שנת 2012 חשפו הספרדים את לעולם את הדור השלישי של סיאט לאון, המשפחתית הקומפקטית של היצרנית. דור זה מבוסס על פלטפורמת ה-MQB של קבוצת פולקסווגן. ביחס לדור הקודם בסיס הגלגלים ארוך משמעותית עם 264 ס“מ מקצה לקצה (תוספת של 6 ס“מ) אך המרכב קצר בכ-5 ס“מ.
סיאט לאון הגיעה לישראל בספטמבר 2013, ושווקה במספר במרכב האצ‘בק עם 5 או 3 דלתות (SC). גרסת הסטיישן השימושית הגיעה בשנת 2014. גרסה זו מכונה ST והיא בעלת מרכב ארוך משמעותית (454 ס“מ, תוספת של 28 ס“מ) ובעלת תא מטען גדול — 587 ל‘.
היצע המנועים בישראל רחב, כולם מוגדשי טורבו: 1.2 ל‘ בהספק 105 או 110 כ“ס , 1.4 ל‘ בהספק 122 או 150 כ“ס ו-1.8 ל‘ עם 180 כ“ס. מרבית הגרסאות שודכו לתיבה רובוטית דו-מצמדית (DSG) אך היו גם כמה גרסאות ששווקו עם תיבה ידנית. לאורך השנים שווקו גם גרסאות קופרה ספורטיביות בעלות מנוע מוגדש בנפח 2.0 ל‘ עם תיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית והספק שנע בין 265 ל-290 כ“ס
סיאט לאון נבחנה ע“י יורו NCAP בשנת 2012 וזכתה בציון של 5 כוכבי ריסוק.
-
עיצוב ונוכחות
סיאט לאון לוקחת את החרטום והקווים המוכרים מהאחות הצעירה, איביזה, ומיישמת אותם באופן הרמוני יותר ובעל פרופורציות עדיפות. החלק האחורי הוא הצד החזק של המכונית. פרטי העיצוב הכלולים ברמת הגימור FR יוצרים מופע קרבי במינון נכון.
-
תא נוסעים ומטען
מבפנים אין ממש הפתעות — לטוב ולרע. מאפייני סביבת הנהג מוכרים מדגמים נוספים של הקונצרן הגרמני, ובהתאם הנדסת האנוש מצוינת ואיכויות החומרים וההרכבה טובות למדי. עם זאת, סביבת הנהג מעט קודרת ומסך המולטימדיה קטן ולא נוח לתפעול.
המרחב מלפנים ומאחור טוב אך אינו יוצא דופן בסגמנט. יצוינו לטובה פתחי מיזוג אחוריים.
תא המטען מציע נפח נאה באצ‘בק (380 ליטר) וענק בסטיישן (587 ל‘) ובשני המקרים בעל מבנה נוח ויעיל.
 
-
מנוע וביצועים
גרסת ה-1.2 ל‘ (105 או 110 כ“ס) היא הנפוצה בשוק הישראלי. לגרסה זו ביצועים טובים למדי וצריכת דלק נמוכה שעמדה על כ-13.5 ק“מ לליטר במבחני הדרכים שלנו.
מנוע ה-1.4 ל‘ כבר מספק ביצועים טובים משמעותית וטובים בכלל, במיוחד בגרסת ה-150 כ“ס האוטומטית. גם כאן צריכת הדלק טובה ביחס לביצועים, ובכלל.
מנוע ה-1.8ל' מציע ביצועים טובים עוד יותר ומשובחים לפי כל קנה מידה.
בגרסת הקיצון 'קופרה' כבר מדובר בהוט-האצ' של ממש עם נתון תאוצה מרשים של 5.7 שניות ל- 100 קמ"ש.
 
-
נוחות והתנהגות
לכל הגרסאות כיול המתלים נוקשה יחסית, והלאון מתקשה מעט עם שיבושים עירוניים, כאשר המתלה האחורי הפשוט (קורת מתח) בוודאי לא עוזר. התחושה אמנם משתפרת מחוץ לעיר, אך אז רעשי הכביש והרוח חודרים לתא הנוסעים.
התנהגות הכביש, כמקובל לרוב בקונצרן, בעלת אופי בטוח מאוד וצפוי ופחות מהנה. גרסאות הקופרה הן אופרה אחרת.
 
-
תמורה למחיר
הלאון מתגלה כמכונית טובה למדי, עם ביצועים ויכולת נאותים, לצד רמת אבזור גבוהה. כשמוסיפים למשואה גם מחיר נמוך מהמתחרות, מתקבלת אחת העסקאות המעניינות בתחום הקומפקטי.
-
מה חדש בסיאט לאון 2013
שיווק הלאון החל בישראל בספטמבר 2013 במרכב האצ‘בק עם 3 או 5 דלתות. באוגוסט 2014 החל שיווק מרכב הסטיישן השימושי. גרסת הקופרה הספורטיבית נחתה בארץ באוגוסט 2015. במהלך אותה שנה עודכן מנוע ה-1.2 ל‘ והספקו עלה ל-110 כ“ס.
באוגוסט 2016 הוצגה מתיחת הפנים של הדגם. שיווקה של הגרסה המעודכנת החל בשנת 2017.
 
-
סיכום
קצת פחות סיאט וקצת יותר פולקסווגן. וזה דווקא מצוין.