סקודה אניאק קופה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
סקודה אניאק קופה הוא רכב פנאי במרכב קופה ששיווקו בישראל החל בתחילת 2023.
זוהי למעשה גרסת מרכב לאניאק המוכר, וככזו, היא עושה שימוש באותה פלטפורמה (MEB), בעלת הופעה דומה מלפנים, מידות מרכב קרובות וסביבת נהג זהה.
השינויים ביחס לאניאק הרגיל מתגלים כמובן במבט מן הצד או מאחור. לגרסת הקופה גג משתפל המעניק לה הופעה ייחודית ודינאמית בהרבה. החלק האחורי מזכיר בעיצוב לא במעט את הסיומת של אוקטביה שבעצמה זוכה למאפייני עיצוב "כמו-קופה".
מלבד רושם, לעיצוב הייחודי גם תרומה של ממש עם מקדם גרר מהנמוכים בסגמנט, 0.23 בלבד, שיפור של כ-9% ביחס לאניאק הרגיל, וזה אמור לבוא לידי ביטוי בהפחתה ברעשי הרוח ושיפור קל בטווח הנסיעה.
אניאק קופה מוצע בעולם עם מגוון יחידות הנעה, כולן מוכרות מאניאק הרגיל. החל ב-204 כ"ס עם הנעה אחורית ועד 300 כ"ס והנעה כפולה בגרסת ה-RS הספורטיבית.
לאניאק קופה סוללת 82 קוט"ש (77 קוט"ש נטו) המאפשרת טווח נסיעה מירבי של עד 550 ק"מ בין טעינות.
-
עיצוב ונוכחות
הממדים זהים לאניאק הרגיל, החזית כמעט ללא שינוי – אבל גרסת הקופה נראית שונה מזו הרגילה בזכות החלק האחורי המשתפל.
מזוויות מסוימות הרכב נראה מאוד אלגנטי, מזוויות אחרות הוא נראה מעט מגושם וצר.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים ברכב הנבחן עטוי בריפוד דמוי-עור בצבע חום המעניק הופעה מכובדת. איכות החומרים נאותה בחלק העליון של סביבת הנהג, אך החלקים התחתונים נוקשים ולא מספיק איכותיים. גג הזכוכית מעביר יותר מדי אור וחסר כיסוי לאטימתו. סקודה מספקת כיסוי אותו צריך לתפעל ידנית באופן שאינו נוח ועדיין אינו אוטם מספיק.
במרכז סביבת הנהג צג "13 השולט ברוב המערכות ואינו מספיק נוח לתפעול. כרגיל, פסי המגע שאינם מוארים לתפעול מערכת השמע אינם נוחים, והתפעול מההגה נוח בהרבה.
בין המושבים בורר הילוכים קטנטן שאינו כולל מצב חניה (P), ותפעול בלם החנייה הוא זה שמביא לתפעולו.
תנוחת הנהיגה נאותה, אך אינה מושלמת; הדוושות קרובות מדי וכיוון גובה המושב מוגבל, מה שיפריע לנמוכים. המושב עצמו נוח, אך תמיכת הגב אינה מספקת. שדה הראייה לאחור, גם בגלל מבנה הקופה, מוגבל, ומכיוון שאיכות התמונה במצלמת הנסיעה לאחור אינה מצטיינת, הדבר מקשה בחניות.
המרחב מאחור טוב, והרכב שופע פתרונות אחסון חכמים. העניין הוא שמרוב פטנטים יותר מדי חלקים יכולים ללכת לאיבוד.
זה נכון גם למה שמתחת לרצפת תא המטען – ממש מבנה מורכב עשוי תאים אותו ניתן לפרק כאשר רוצים לקבל את מלוא נפח הטעינה. עם זאת, גם ללא אותו פירוק חלל ההטענה גדול ושימושי.
-
מנוע וביצועים
הביצועים טובים, אבל אינם מסחררים כמו בדגמים חשמליים אחרים. עם זאת, הקצב נשמר גם כאשר המהירות עולה, וחטיבת הכוח אינה מאבדת כושר בהאצות ביניים במהירויות גבוהות. זו פועלת באופן מדוד והדרגתי לאורך כל הדרך.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בקופה מעט טובה ומוצלחת ממה שזכור לנו מהמבחן של הגרסה הרגילה. עם זאת, ובגלל הכיול המעט נוקשה, בכבישים משובשים התחושה "עסוקה".
רעשי הכביש והרוח מורגשים אך לא באופן קיצוני.
היכולת הדינמית טובה והוא אפילו מהנה למדי לנהיגה. ההגה 'ארוך' ויש לו 3.5 סיבובים מנעילה לנעילה, אבל הוא לא איטי לתחושה. הוא קל במשקלו ומדויק. הסיבה לאורך ההגה היא זווית הצידוד הנדיבה של הגלגלים ורדיוס סיבוב של 9.3 מטרים; נתון מעולה בכל הקשר.
פעולת הבלמים חסרה עוצמה והחלטיות והמהלך הראשוני של הדוושה ארוך מדי. ברכב כה כבד (2140 ק"ג) זה אינו נוסך ביטחון. בנוסף, הבלימה הרגנרטיבית אינה מספיק חזקה.
-
תמורה למחיר
סקודה אניאק קופה הוא רכב נאה, עשיר ומבצע – אבל בהינתן ההספק והתחרות, המחיר גבוה בהשוואה להצעות אחרות בקטגוריה זו.
-
גרסאות ורמות גימור
סקודה אניאק קופה משווק בישראל בגרסה אחת – 204 כ"ס, סוללת 82 קוט"ש, 550 ק"מ טווח – ובארבע רמות גימור.
רמת 'לופט' כוללת תאורת לד מלאה, חישוקי 19 אינץ', גג זכוכית, כניסה והנעה ללא מפתח, מסך מולטימדיה 13 אינץ', תפעול חשמלי למושב הנהג, בקרת אקלים דו-אזורית ועוד.
'סוויט' ו'אקו סוויט' מוסיפות תאורת לד מטריקס, שבכה מוארת, חישוקי "20, תפעול חשמלי לדלת אחורית, בקרת אקלים תלת-אזורית, חימום במושבים הקדמיים, תפעול חשמלי גם למושב הנוסע ועיסוי במושב הנהג, ריפוד עור ושולחנות מתקפלים בגב המושבים.
'ספורט ליין' מוסיפה בולמים אדפטיביים ופרטי עיצוב ספורטיביים.
-
בטיחות
סקודה אניאק קופה 2024 נבדק בשנת 2021 ע"י יורו NCAP וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם ציונים של 94% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל ו-82% במערכות בטיחות מתקדמות.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות עשיר וכולל: מערכת בלימה אוטונומית לפנים ולאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
טווח נסיעה
ביום המבחן, שהתאפיין במזג אוויר נעים, הטווח עמד על כ-425 ק"מ כאשר הרכב נע בקצב התנועה. לאחר קטע דינמי לא ארוך הטווח ירד לכ-410 ק"מ.
-
סיכום
רכב פנאי שימושי ומוצלח, אבל לא מספיק אטרקטיבי במחירו.