טסלה מודל 3 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
טסלה מודל 3 הוצגה רשמית במחצית הראשונה של שנת 2016 ונמסרה ללקוחות החל מחודש יולי 2017. מדובר במשפחתית גדולה (סגמנט D) יוקרתית שמתחרה במכוניות דוגמת ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס ועוד.
אורכה עומד על 469 ס"מ, רוחבה על 185 ס"מ, גובהה על 144 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה נמתח על פני 287.5 ס"מ. נפח תא המטען עומד על 425 ל'.
טסלה מודל 3 היא המכונית השלישית שהציגה היצרנית, ובשונה מה-S הגדולה כאן המחיר היה נגיש בהרבה (35,000$ בארה"ב בזמן החשיפה) וזו צברה בימים אחדים מעל ל-250,000 הזמנות, נתון חסר תקדים. מאז היא הפכה לאחת החשמליות הנמכרות ביותר בעולם (והנמכרת ביותר באירופה בשנת 2019).
היא מוצעת במספר גרסאות הנבדלות ביניהן במספר המנועים (אחד או שניים), בסוג ההנעה (אחורית או כפולה), בקיבולת הסוללה ובטווח הנסיעה. לגרסה החזקה יש שני מנועים, הנעה כפולה, הספק של כ-390 כ"ס וטווח נסיעה של מעלה 500 ק"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.1 שניות בלבד. לרכב יש אופציה לטעינה מהירה, כולל בקצב של עד 250 קילוואט בעמדה ייעודית של טסלה.
-
עיצוב ונוכחות
טסלה מודל 3 נראית בדיוק כמו שניתן לצפות מטסלה — עיצוב מודרני ונקי שמתכתב היטב עם דגמי החברה הגדולים והמובילים (S ו-X).
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נטולת כפתורים כמעט לחלוטין וממעטת באלמנטים, אפילו לוח המחוונים אינו קיים בתצורתו המסורתית. במרכז ישנו מסך מולטימדיה ענק (15 אינץ‘) דרכו מתפעלים כמעט את כל מערכות הרכב והוא משמש גם כלוח מחוונים. כניסה מתאפשרת באמצעות שלט ייעודי או דרך הטלפון.
כתוצאה העיצוב מינימליסטי ונקי אומנם, אך זה בא על חשבון הנדסת האנוש — כיוון מראות, הגה, שינוי מצב בלימה רגנרטיבית (המחייב עצירה), כיוון פתחי מיזוג(!), מצב נהיגה ועוד מתופעלים אך ורק דרך המסך וזה לא נוח.
שדה הראיה לחוץ אינו מצטיין, וזה מוזר לאור שטח החלונות הגדול שמכניס הרבה שמש ואור (אין כיסוי לגג) ומייצר המון חום.
איכות החומרים סבירה לרוב, אך לא מעניקה תחושה יוקרתית. איכות ההרכבה לא טובה - יש המון רעשים וצקצוקים בנסיעה.
מושב הנהג לא נוח לטעמנו, ותנוחת הנהיגה הנמוכה לא עוזרת בנסיעות ארוכות. המרחב לנוסעים מאחור טוב מאוד.
תא המטען נראה קטן יותר ממה שרומז הנתון במפרט (560 ל') אך המבנה שימושי ויש גם תא מטען קטן מלפנים.
-
מנוע וביצועים
גרסת ה'לונג ריינג'' (441 כ"ס, הנעה כפולה) מציעה ביצועים מצוינים ביחס למחיר, ובכלל. מדובר בחווית כוח ותאוצה שלא מוכרת מאזורי המחיר הזה.
גרסת ’פרפורמנס‘ החזקה (יותר מ-500 כ“ס, הנעה כפולה) מדהימה בביצועיה אפילו יותר. אין מילים.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים הבסיסי בגרסת לונג ריינג' רך למדי, וזה מוביל לנוחות נסיעה טובה בסך הכל, אך רחוקה ממושלמת. בעיר היא תתקשה עם רצף שיבושים וגם מחוץ לעיר התחושה לא לגמרי נינוחה. לכך מודל 3 מוסיפה רמה גבוהה של רעשי רוח וכביש.
התהנהגות הכביש של טסלה מודל 3 טובה מאוד. מיקום הסוללות מאפשר מרכז כובד נמוך, כיול המתלים מוצלח לנהיגה שכזו וההנעה הכפולה מייצרת משיכה אדירה.
-
תמורה למחיר
למרות עליית המחירים, מחירה של טסלה מודל 3 עדיין מציע יחס ביצועים-שקל חסר תחרות. העובדה שמדובר במכונית חשמלית וטרנדית רק מוסיפה למשיכה.
-
גרסאות ורמות גימור
כל דגמי מודל 3 מגיעים באותה רמת הגימור, כאשר ניתן לבחור תוספות שונות בתוספת תשלום במעמד ההזמנה (חישוקים, צבע ריפודים ועוד).
דגמי מודל 3 נבדלים ביניהם בגרסאות: הנעה אחורית עם טווח נסיעה מוצהר של 491 ק"מ.
גרסת 'טווח ארוך' עם הנעה כפולה, סוללה גדולה יותר, הספק גבוה יותר וטווח מוצהר של 614 ק"מ.
בראש ההיצע ישנה גרסת 'פרפורמנס' בעלת יותר מ-500 כ"ס וטווח נסיעה של כ-560 ק"מ.
-
בטיחות
טסלה מודל 3 נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2019 וקיבלה דירוג של חמישה כוכבים עם ציון גבוה במיוחד בהגנה על מבוגרים (96%) וגם בהגנה על ילדים (86%).
כל גרסאות הדגם מגיעות עם מערך בטיחותי מקיף (בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ועוד) אותו ניתן לשדרג ליכולות אוטונומיות משופרות (לא נהיגה עצמאית) תמורת תוספת תשלום.
-
טווח נסיעה
במבחן הדרכים שלנו, שהיה פחות מאומץ מהרגיל, טווח הנסיעה הממוצע של גרסת הלונג ריינג' עמד על כ-375 ק"מ בממוצע (כ-5 ק"מ לקוט"ש). בנהיגה מתחשבת יותר ניתן להשיג נתונים טובים יותר, כנראה.
-
סיכום
הביצועים מדהימים והיעילות של המערכת החשמלית טובה, אולם המחיר שעלה והמתחרות המצוינות שהגיעו הופכים אותה לפחות משתלמת מבעבר.