סובארו פורסטר 2019 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הובלה אופנתית מעולם לא הייתה צד חזק בסובארו, ובכל זאת הייתה בין הראשונות שהציעו דגמי פנאי. ב-1994 יצרה על בסיס הלגאסי סטיישן את האאוטבק הראשון, וב-1997 הציגה את הפורסטר, רכב פנאי על בסיס אימפרזה. היה זה צעד מתבקש ליצרן שדגמיו צוידו, תקנית, בהנעה כפולה, והוצעו בגרסאות סטיישן מזה שנים. עם שני הדגמים האלה הקדימה סובארו השמרנית יצרנים רבים במה שהפכה בהמשך לזירה האופנתית של עולם הרכב הנוכחי.
הפורסטר החדש הוא דור חמישי לשושלת, והוצג רשמית ב-2018. בארץ הוא מוצע בשתי רמות גימור: "X" ו"ספורט״, אשר לשתיהן חבילת מערכות בטיחות מתקדמות שמכונה בסובארו EyeSight. זו כוללת בלימת חירום אוטונומית בנסיעה קדימה ואחורה, התרעת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי, וברמת ספורט גם התרעת רכב בשטח מת מהצד ומאחור, התרעה על רכב עוקף ועמעום אור גבוה אוטומטי. לספורט גם בלמים גדולים יותר מלפנים ובקרת מצבי ניהוג עם מוד ספורטיבי. רמת ה-X מצוידת בבקרת שיוט אדפטיבית, חישוקי "17, תאורת לד, מפתח חכם, מערך מולטימדיה עם מסך "6.5 ומצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים ותפעול חשמלי לכיוון המושבים.
לרמת גימור ספורט תוספות קוסמטיות, כמו שילובי גוונים כתומים בחלקים חיצוניים ופנימיים. היא כוללת בנוסף חישוקי "18, תאורה אדפטיבית עוקבת פניה, חלון גג, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, מסך "8, ספסל אחורי מתכוונן ופתחי אוורור מאחור.
-
עיצוב ונוכחות
למרות שמדובר בדגם חדש, הדמיון לדור היוצא גדול, והפורסטר החדש אכן נראה פחות אופנתי ויותר חסון ומגודל מהמקובל. התוספות הקוסמטיות ברמת הגימור 'ספורט' בהחלט תורמות להופעה.
-
תא נוסעים ומטען
כמו עיצוב החוץ, גם עיצוב סביבת הנהג שמרני ונראה מעט מיושן. איכות החומרים ברובה טובה, ופנים הרכב משדר חוסן רב. ברמת הגימור 'ספורט' נעשה שימוש בכתום גם בסביבת הנהג והתוצאה נעימה לעין. צג המולטימדיה המרכזי הוא אחד משלושה, ונדרש מעט זמן כדי להשתלט עליהם, גם בגלל שפע מוגזם של מתגי תפעול על ההגה. תנוחת הנהיגה גבוהה, הראות טובה, מושב הנהג נוח והתחושה ממנו היא כי מדובר ברכב גדול. הישיבה בחלק האחורי זקופה ונוח לשבת שם. המרחב טוב וברמת הגימור הגבוהה גם פתחי מיזוג ומשעמות מתכווננות. תא המטען גדול ושימושי.
-
מנוע וביצועים
אחד השינויים החשובים בסובארו פורסטר 2019 הוא ציודו במנוע בוקסר בנפח 2.5 ליטר בהספק 180 כ"ס. התיבה הרציפה משופרת, וזו כוללת שבעה יחסי העברה קבועים ותפעול ידני מההגה. השיפור בביצועים לעומת הדגם הקודם משמעותי ומורגש, והוא מתקן באופן בולט ביותר את אחת החולשות שהיו לפורסטר. זו חטיבת כוח נעימה ובשרנית יותר, שכבר אינה אצה לסל"ד גבוה בכל לחיצה על המצערת ומגיבה באופן יותר מדורג כאשר התיבה הרציפה מנסה לחקות העברת הילוכים. צריכת הדלק הממוצעת, 10.2 ק"מ/ל', הייתה סבירה לרכב כזה.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים רך והתוצאה היא נוחות נסיעה טובה הבולטת במיוחד על שיבושים גדולים. רעשי הרוח מורגשים מדי, אך איכות הנסיעה ביחס לזו של הדגם הקודם משופרת. בכביש גלי בולטת העובדה כי המרכב אינו מרוסן מספיק, עניין שגם מקשה על צבירת ביטחון בפיתולים, אך היכולת הדינאמית טובה וההתנהגות אף מהנה. חבל רק שההיגוי אינו מדויק יותר, והבלמים אינם עוצמתיים מספיק.
בשטח בולט יתרונו של הפורסטר ביחס לרכבי פנאי אחרים, בזכות מרווח גחון גדול והנעה כפולה קבועה. הפורסטר מאפשר לנוע בקצב גבוה בשבילים, וככל שעולה המהירות הוא מגהץ טוב יותר בורות ותלוליות, ומפגין חוסן ותנועה נעימה ביחס למתחרים אופייניים.
 
-
תמורה למחיר
למרות אחריות נדיבה של חמש שנים, מחירו של סובארו פורסטר 2019 עשוי להיראות לרבים יקר, בייחוד אלה שמעדיפים את הצד האופנתי של רכב פנאי ולא מתעתדים לטייל איתו בשטח.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2019 הגרסה הנמכרת הייתה X 2.5 ליטר עם כ-1000 יחידות.
אחריה גרסת ספורט 2.5 ליטר עם כ-800 יחידות.
 
-
סיכום
הפורסטר החדש שומר על תכונותיו הייחודיות של הדגם היוצא, מציע יכולת והתנהלות משובחות בכביש ובשטח, יחד עם נוחות נסיעה טובה מאוד. בנוסף, אבזור הנוחות והבטיחות עשיר, בייחוד ברמת הגימור 'ספורט'. מחירו אומנם יקר יחסית, אך זהו רכב עם אופי ויכולת ייחודיים בסגמנט ולכן קל מאוד לחבב אותו.