סובארו פורסטר 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הרביעי לפורסטר נחת בישראל ב-2013 וממשיך, כמו קודמיו, להתבסס על רצפת ה-B3/ אימפרזה. סובארו פורסטר 2017 משווק בישראל עם מנוע 2.0 ל' (150 כ"ס) לצד גרסת הטורבו המסורתית, המנפקת 240 כ"ס. שתי הגרסאות משודכות לתיבה אוטומטית רציפה, כאשר המנוע האטמוספרי מוצע גם עם תיבה ידנית והילוך כוח. בגרסאות האוטומטיות מוצעת מערכת X-Mode - פונקציה לשינוי כיול המנוע, הגיר, מערכת ההנעה והבלמים לטובת תנאי שטח.
ב-2016 עבר הפורסטר מתיחת פנים, וכרגיל בסובארו, השינויים אינם רבים ומתמקדים בעיקר בקוסמטיקה חיצונית, לטובת הופעה אגרסיבית יותר. גם בתא הנוסעים עבר הרכב עדכון קל עם שדרוג לחומרים ולמערך המולטימדיה - עתה זו מערכת מקורית, בניגוד לזו שהותקנה בארץ בדגמי העבר; גודל המסך צמח ל-"7.
בנוסף נעשו שינויים באבזור: רמת גימור X כוללת מעתה גם בקרת אקלים מפוצלת, אפשרות לכיוון זווית המשענת האחורית, משענת יד עם תא בין המושבים ועוד פרטים שמצמצמים את הפער בינה לבין גרסת ה-XS. זו האחרונה תיבדל מה-X בעיקר בגג זכוכית, תפעול חשמלי למושב הנהג וחישוקים קלים ("17). לצידן החל שיווק רמת בסיס חדשה, Z, שאינה כוללת את מערכת X-Mode הנזכרת לעיל. שאר ההבדלים קלים: פסי הגג שחורים (כסופים ב-X), המושבים האחוריים קצת פחות מתוחכמים (ללא כיוון זווית משענת הגב, למשל) ונפקדים מנופי העברת הילוכים מההגה, משענת-יד בין המושבים הקדמיים ומצלמת נסיעה לאחור. רשימת האבזור כן כוללת בקרות אקלים (לא מפוצלת) ושיוט, מסך מגע "6.2, שקע USB (שניים ב-X) ומחשב דרך – אך לא צבעוני.
-
עיצוב ונוכחות
סובארו פורסטר 2017 ממשיך את המוטיב המוכר של הדגם, עם מראה ריבועי וקשוח - בניגוד למגמה הרווחת בתחום רכבי הפנאי של עיצוב דינאמי ונועז יותר.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים תכליתי - בנוי היטב, אך סובל מחומרי דיפון פשוטים מדי, במקומות בולטים מדי. תנוחת הנהיגה גבוהה, אך המושב סובל מבסיס קצר מהרצוי. המרווח הפנימי טוב מאוד מלפנים ומאחור. תא המטען גדול ושימושי.
-
מנוע וביצועים
הפורסטר האטמוספרי-אוטומטי אינו זריז במיוחד, אבל מאפשר התנהלות מספקת לכל שימוש סביר. מנגד, בידוד הרעשים אינו מוצלח - ובהאצה המנוע רועש, בין היתר בגלל אופי התיבה הרציפה שמחייב סל״ד גבוה-קבוע כשהדוושה נלחצת לרצפה. מנוע הטורבו הוא אופרה אחרת – חזק, גמיש ודורש תשומת לב כדי לשמור על הרישיון – אך צריכת הדלק שלו גבוהה יותר.
-
נוחות והתנהגות
לפורסטר כיול מתלים מאוד מוצלח - הוא גם נוח וגם מרוסן. בנסיעת שטח הוא משדר תחושה חסונה בזכות המתלים, מרווח הגחון המכובד (22 ס"מ) ומערכת ההנעה הכפולה הקבועה. פונקציית ה-X-MODE שימושית ויעילה מאוד עבור מי שנוסע בשטח.
-
תמורה למחיר
למרות מחירו הגבוה, הפורסטר נותר תחרותי בזכות יכולת השטח הנדירה בקטגוריה ו-5 שנות האחריות. לאחר מתיחת הפנים, רמת גימור X המשודרגת כמעט מייתרת את קיומה של הגרסה האטמוספרית המאובזרת (XS).
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2017 הגרסה הנמכרת הייתה Z 2 ליטר עם כ-850 יחידות.
אחריה גרסת X 2 ליטר עם כ-600 יחידות.
-
סיכום
רכב פנאי אמיתי, שפונה למי שנהנה מנהיגה בכביש ובשטח - ולא מחפש רק פוזה של SUV.