פורד פומה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
פורד פומה הוא רכב פנאי קטן (B-SUV) שנחשף לראשונה בשנת 2019.
בעבר השם שימש את פורד עבור מכונית קופה קטנה וספורטיבית שהתבססה על הפיאסטה. כיום, כאמור, לא מדובר במכונית קופה אלא ברכב פנאי אופנתי אך הבסיס דומה — גם פומה החדש מבוסס על פלטפורמת הסופרמיני (פיאסטה) העדכנית של החברה.
מידותיו של פומה מקובלות בקטגוריה — אורכו עומד על כ-420 ס”מ (תלוי ברמת הגימור), 180.5 ס”מ לרוחב, 155 ס”מ לגובה ובסיס גלגלים שנמתח על פני 259 ס”מ. תא המטען גדול למדי עם 410 ל’. לתא רצפה כפולה (“מגה-בוקס”) בנפח של 46-80 ל’ (עם/בלי גלגל חלופי) המאפשרת הטענת חפצים גבוהים וכוללת אפילו פתח ניקוז לנוזלים.
המנוע העיקרי איתו משווק פומה הוא מנוע ה’אקובוסט’ של פורד — 1.0 ל’ מוגדש בעל 3 ציל. באירופה מנוע זה מוצע בשלוש רמות הספק — 95 כ”ס, 125 כ”ס ו- 155 כ”ס — ומשודך לתיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית, כאשר הגרסאות הבכירות מוצעות עם אופציה למערכת היברידית מתונה. לישראל מגיעה הפומה עם רמת ההספק האמצעית (125 כ”ס) ובשידוך לתיבה רובוטית דו-מצמדית (7 היל’) ללא המערך ההיברידי.
השיווק בישראל החל בפברואר 2021.
-
עיצוב ונוכחות
לפומה הופעה מושכת ודינאמית — הקווים זורמים, החזית ייחודית ובעלת נוכחות והפרופורציות טובות. רמות הגימור הגבוהות מוסיפות אלמנטי עיצוב ספורטיביים שיחד עם צבע בולט הופכים אותו לנאה במיוחד.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג שגרתית בעיצובה. העיצוב שמרני למדי ולוח המחוונים הדיגיטלי ומסך מערכת המולטימדיה הם היחידים שמעוררים מעט את התא.
תנוחת הנהיגה סבירה והמושבים עצמם מספקים. המרחב מלפנים והראות החוצה (פחות לצדדים) טובים גם הם. ברחבי התא פזורים שלל תאי אחסון ומחזיקי כוסות.
המושבים מאחור אינם מוצלחים במיוחד והמרחב לנוסעים מצומצם למדי. הראות החוצה עבור ילדים אינה מצטיינת.
תא המטען גדול מאוד ביחס לסגמנט — 410 ל’ — ומציע רצפה בשני גבהים המוסיפה נפח הטענה רב ומאפשרת הטענת חפצית גבוהים בעמידה.
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו (1.0 ל‘, 125 כ“ס) מספק ביצועים נאותים במרבית תנאי הדרך. במהירויות בין עירוניות או בעקיפות היינו שמחים לקצת יותר מחץ.
התיבה הרובוטית (דו-מצמדית) מעדיפה עידון על פני זריזות תגובה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר אינה מרשימה בשל כיול מתלים נוקשה יחסית. שברים ותיקונים חדים עשויים להיות מורגשים במיוחד. ככל שהמהירות עולה, ובעיקר מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה משתפרת והפומה מחזיר נקודות עם ריסון טוב של המרכב.
רעשי הכביש מבודדים באופן סביר, רעשי הרוח נשמעים אך לא מפריעים ורעש המנוע מבודד היטב.
בפורד הבטיחו שפומה הוא רכב פנאי מהנה לנהיגה — וקיימו: הוא משנה כיוון בזריזות ובבטחון, הזנב משתף פעולה עם הידוקי קו ובכלל מדובר באחד מהכלים המהנים בסגמנט.
-
תמורה למחיר
מחירו של פומה ממקם אותו בצד היותר יקר של הסגמנט, אך מדובר באחד מהכלים האיכותיים, מעוצבים והמהנים בסגמנט - וזה מצדיק את הפרמיה.
-
גרסאות ורמות גימור
פורד פומה מוצע בשלוש רמות גימור –טיטניום, ST ליין, ST ליין X - השונות זו מזו לא רק במפרט האבזור, אלא גם בנראות שלהן.
ל'טיטניום' פריטי עיצוב מהסוג המקובל בדגמי פנאי, כמו חיפויים כהים לגלגלים, ואילו ל-'ST ליין' / 'ST ליין X' פריטים לעיצוב ספורטיבי יותר. אלה כוללים, בין השאר, פגושים שונים, חלקים תחתונים בצבעי המרכב, עיצוב אחר לסבכה, ול-'ST ליין' גם כיול מתלים ספורטיבי יותר. בכל רמות הגימור תאורת לד כמעט מלאה.
ברמת הגימור 'טיטניום' חישוקי "17, ומולטימדיה עם צג "8. ברמת הגימור 'ST ליין', מושבים ספורטיביים, מחוונים מוקרנים וגלגל הגה ספורטיבי. ברמת הגימור 'ST ליין X' חישוקי "18, גג זכוכית, ריפוד עור משולב, מערכת שמע של B&O, בקרת אקלים ועוד.
ב'טיטניום' ניתן לקבל מושבים עם שילוב עור בריפוד ועיסוי בקדמיים בתוספת למחיר; ברמת גימור זו וב-'ST ליין' ניתן לקבל גג בצבע שונה (שחור או כסוף) כאופציה בתשלום.
-
בטיחות
פורד פומה נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2022 וקיבל דירוג בטיחות של 4 כוכבים עם ציון של 75% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים ו-70% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל מערכת בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור היקפי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה מאוד — 14 ק“מ לליטר במבחן דרכים.
-
סיכום
מעוצב ומהנה לנהיגה.