מיני קופר 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בספטמבר 2023 הוצגה מיני קופר E – חשמלית מהיסוד המיוצרת בסין עם רצפה ייעודית ורק בשלוש דלתות – ואילו בפברואר 2024 הציגה מיני את קופר החדשה עם מנוע בנזין ובשתי גרסאות המרכב, 3 ו-5 דלתות.
גרסת הבנזין מתבססת כקודמה על רצפת ההנעה הקדמית המשרתת גם דגמים של ב.מ.וו. בסיס הגלגלים, 256.7 ס"מ, ללא שינוי ביחס לדור היוצא והממדים קרובים מאוד. נפח תא המטען 275 ליטרים (210 ל' ב-3 דל') והמשקל 1355 ק"ג.
מיני קופר מוצעת בישראל בשתי גרסאות מרכב (שלוש וחמש דלתות), בשתי גרסאות מנוע בנזין, ובכולן תיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים וההנעה קדמית.
בגרסת C מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר 156 כ"ס ו-23.4 קג"מ.
בגרסת S מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 204 כ"ס ו-30.6 קג"מ.
בנובמבר 2024 הצטרפה להיצע גרסת JCW הספורטיבית. גרסה זו מוצעת רק במרכב 3 דלתות וכוללת מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 231 כ"ס ו-38.7 קג"מ.
מערך מכלולי השלדה ב-JCW כולל בולמים אדפטיביים בכיול ספורטיבי ובלמים משופרים.
המיני החשמלית מוצעת בשתי גרסאות: גרסת E לה מנוע חשמלי יחיד המפיק 184 כ"ס ו-29.6 קג"מ. טווח הנסיעה עומד על 300 ק"מ הודות לסוללת 40.7 קוט"ש ברוטו. טעינה ביתית עד הספק 11 ק"ו וטעינה מהירה עד 75 ק"ו.
גרסת SE מציעה מנוע חזק יותר – 218 כ"ס, 33.6 קג"מ. בנוסף, לגרסה זו סוללה גדולה יותר – 54.2 קוט"ש – לטווח של 390 ק"מ. הספק הטעינה המהירה גבוה יותר: עד 95 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
נדרש מעט זמן כדי להסתגל לעיצוב המחודש. היא יפה, והיא נראית כמו מיני, וזה ברור. ובכל זאת, משהו בפרופורציות עם החרטום הארוך שהוגבה קלות, החזית הספרטנית מבעבר והשינוי הגדול בחלק האחורי יוצרים מראה נקי אך בוטה יותר.
-
תא נוסעים ומטען
השינוי בסביבת הנהג משמעותי הרבה יותר. בהשראת המקור חזרו אנשי המותג לצג עגול יחיד במרכז והמחוונים מאחורי ההגה בוטלו.
הצג העגול, שגודלו 9.4 אינץ', נראה ברכב הקטן ממש ענק. סביבת הנהג שמקיפה אותו עטויה אריגים המכסים פלסטיק קשוח.
הכיוון המינימליסטי יוצר בעיות תפעוליות שפוגמות בחוויית הנהיגה והנדסת האנוש ממש לא מוצלחת. חלק גדול מהבעיה היא ההתעקשות שמסך אחד יאכלס הן את המחוונים והן את מערך השליטה.
תפעול גג הזכוכית נוח אך הכיסוי דקיק ויש להקפיד לסגור אותו ידנית (בגרסת הבנזין).
 
כניסה דורשת רכינה והסתגלות קלה לתנוחת הנהיגה הנמוכה יחסית. המושבים נראים נהדר, והם נוחים. מה שקצת מפריע היא הראות לאחור ולפנים - עניין די קבוע במיני לדורותיה.
המושב האחורי נראה דחוק והכניסה אינה קלה, אך יש שם מקום סביר לשניים גם אם האווירה בהחלט אינטימית וחבל שאין פתחי מיזוג.
תא המטען קטנטן, לרצפה יש שני גבהים ומתחת לה נמצא תא שימושי.
-
מנוע וביצועים
בגרסת הבנזין, כבר עם ההתנעה ותחילת התנועה ברור שהמיני הזאת משמרת תכונה חיונית מאוד, שהתפוגגה בהרבה מאוד דגמים אחרים: זה רכב חי. קופר S נמרצת בתגובות, מעניקה הרגשה שיש בה מעין שובבות המוצאת ביטוי גם בתנועה העירונית, מביאה חיוך גם במקומות שכבר שכחנו שאפשר.
לחיצה מעט חזקה על המצערת מביאה לתגובה נמרצת של יחידת הכוח, והורדת התפוקה לכביש יעילה גם בכבישים חלקלקים. למנוע גם אופי מאוד נעים המשלב זמינות כוח טובה בסל"ד ביניים וגם כישורי טיפוס לסל"ד גבוה.
פעולת התיבה הדו-מצמדית, שאינה זריזה במיוחד, נעימה ולפרקים קשה לחשוד שאינה אוטומטית פלנטרית.
לגרסת SE החשמלית ביצועים מעולים, אך הצליל המלאכותי (שניתן לכיבוי) בהחלט מוגזם. הורדת הכוח לכביש בעייתית יותר על אספלט רטוב.
-
נוחות והתנהגות
כוחה של מיני היה תמיד בפניות. שהרי במכונה כזאת מה שהכי חשוב אינם הביצועים בקו ישר, אלא היכולת בפיתולים והתחושה המועברת לנהג.
בכניסה לפנייה המרכב מרוסן היטב וללא רכינה מורגשת, והמיני חדה וזריזה. הבסיס הוא עבודת מתלים טובה וזה מצוין, וההמשך הוא בתגובה נכונה להרפיית מצערת וזה כיף.
כמו תמיד במיני, התגובה להפניית ההגה מיידית. בעבר ההגה אומנם היה יותר כבד ויותר תקשורתי, ועדיין הוא מהטובים שבנמצא בימינו.
פחות מרשימים הם הבלמים בגרסת הבנזין. יש בפירוש שיפור בהחלטיות וביציבות בבלימה ביחס לדור היוצא, ועדיין פה ושם חשנו דרך הדוושה חריקות ותחושות רעד קלות.
אותו כיול מתלים שנועד להעניק למיני כישורים דינמיים מהנים, אינו מכוון אותם לשירותי נוחות מופלגים. עם זאת, ולמרות נוקשות מובנית, נוחות הנסיעה העירונית סבירה. כמו ברוב המכוניות, הנוחות משתפרת כלל שעולה המהירות, אך רעשי הרוח והכביש בולטים.
גרסת SE החשמלית מתנהגת היטב, אך אינה מהנה ועולצת כמו גרסת הבנזין. הבלמים טובים ביחס למקובל ברכב חשמלי.
-
תמורה למחיר
המיני החדשה, בדומה לקודמותיה, מאוד יקרה. אבל יצרנים של מותגי יוקרה נוטשים את המכוניות הקטנות ועוד יותר את הספורטיביות שבהן, וכיום מיני כמעט לבד וללא מתחרים בנישה הזו. כך שמי שמחפש הנאה מנהיגה במרכב שיקי ויכול להרשות לעצמו - יקבל כאן תמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
מיני קופר מוצעת עם אותם מנועים ורמות גימור בשתי גרסאות המרכב - 3 ו-5 דלתות.
גרסת 1.5 ליטר ו-E מוצעות ברמת גימור 'קלאסיק' ובזו חישוקי "16, בקרת אקלים מפוצלת ועוד.
ברמת האבזור 'פייבוריט' מתווספים תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "17, מפתח חכם (סטנדרט בחשמלית), מושבי ספורט, פריטי עיצוב ספורטיבי בחוץ ובפנים, גימור וריפוד מהודרים יותר בתא הנוסעים ועוד.
גרסת 2.0 ליטר ו-SE מוצעות רק ברמת גימור 'פייבוריט' ומוסיפות חישוקי "18, גג זכוכית, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, עיסוי במושב הנהג ועוד.
גרסת JCW מוצעת ברמת האבזור 'טק' – ובמפרט: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "18, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ועיסוי במושב הנהג, תצוגה עילית, גלגל הגה ייחודי, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, מערכת שמע משודרגת ועוד.
-
בטיחות
המיני החדשה טרם נבדקה במבחני הריסוק של יורו NCAP.
במערכות הבטיחות בכל הגרסאות: תיקון סטייה, בלימה אוטונומית, ניטור היקפי של שטחים מתים; בקופר S, SE וברמת גימור 'פייבוריט' גם בקרת שיוט אדפטיבית.
-
צריכת דלק
בקופר S שנבחנה, למרות הקצב המהיר צריכת הדלק הפתיעה עם 11.3 ק"מ/ל' ביום המבחן המאומץ, 14-15 ק"מ/ל' בקצב נינוח.
-
טווח נסיעה
הצריכה במבחן הדרכים לגרסת SE החשמלית הייתה נאה: 6.5-6.7 ק"מ/קוט"ש בקצב התנועה, לטווח בפועל של 320-330 ק"מ; לא מצטיין, אך מקובל.
-
סיכום
ייחודית, מהנה ומאוד יקרה.