סקודה פאביה 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2017 הגיע השינוי המשמעותי הראשון לדור השלישי של הפאביה, כאשר במהלך השנה החל שיווק מנוע ה-1.0 ליטר החדש של קונצרן פולקסווגן. גרסת ה-1.0 ליטר מיועדת להחליף את גרסת ה-1.2 ליטר המוכרת, אולם במהלך השנה, הוצעה סקודה פאביה 2017 עם שני המנועים.
המנוע החדש הוצע בישראל בשתי רמות הספק: 95 כ"ס בגרסה הידנית שחזרה להיצע לאחר היעדרות (חמישה הילוכים) ו-110 כ"ס בגרסה האוטומטית (רובוטית דו-מצמדית, שבעה הילוכים). אף על פי שדפי המפרט הטכני מציגים נתונים טובים מבעבר (קצת יותר הספק בגרסה הידנית, קצת יותר מומנט בגרסה האוטומטית), זמינות הכוח פחות טובה ביחס למנוע ה-1.2 ליטר טורבו היוצא, אך תצרוכת הדלק (הרשמית) טובה מבעבר, בשתי הגרסאות.
המחירים הופחתו במעט, אך מפרט האבזור לא השתנה.
-
עיצוב ונוכחות
הפאביה מוכרת בעיצובה הקופסתי והגבוה, ועדכון המנוע לא הביא איתו שינויים בגזרה זו. התוצאה היא מכונית שאינה מתבלטת, לטוב ולרע.
-
תא נוסעים ומטען
כמו העיצוב החיצוני, גם זה הפנימי מאופק, שלא לומר חסר מעוף. החומרים בתא נוקשים, אך מוצקים ולא משאירים תחושה זולה. תנוחת הנהיגה טובה והמרחב מלפנים טוב לכל כיוון. מאחור סביר בלבד, עם מרחב רגליים סביר-מינוס. הכניסה למושב האחורי גם היא פחות נוחה מהמקובל בשל פתח צר. לתא המטען נפח נאה ונוחות ההטענה גבוהה.
-
מנוע וביצועים
יחידת הכוח החדשה טובה מה-1.2 ליטר היוצא. לשני המנועים אמנם נתון הספק זהה של 110 כ"ס, אך למנוע ה-1.0 ליטר יש נתון מומנט גבוה מזה של המנוע הגדול, והוא בונה את הכוח באופן ליניארי וחלק יותר. התיבה כפולת המצמד מחליפה הילוכים במהירות ובנועם. פחות נעים הוא הרעד הקל בזמן עמידה בסרק – תופעה ידועה במנועים תלת-בוכנתיים.
בממוצע המבחן השגנו ממוצע של 13.2 קילומטרים לליטר – נתון מכובד, ודומה מאוד לזה שקיבלנו בזמנו במבחן לפאביה עם מנוע ה-1.2 ליטר.
 
-
נוחות והתנהגות
המתלים נוקשים יחסית ולא מצליחים לגהץ שיבושים עירוניים. בכביש בינעירוני המצב משתפר, אבל בידוד לא מוצלח של רעשי צמיגים פוגע באיכות החיים. בידוד רעשי הרוח והמנוע סביר, כאשר במאה קמ"ש המנוע נח על כ-2,100 סל"ד וקולו לא נשמע.
בכביש המפותל תמצאו בסקודה פאביה 2017 בת לוויה בעלת יכולת – אך רגועה, לחלוטין לא דרמטית. התנהגות הכביש טובה בהחלט ומשרה ביטחון. כושר הבלימה טוב, וכך גם זוויות הגלגול. לצד כל זאת, אין לטעות – פאביה לא תגרום לך לחייך בפיתולים. ההיגוי מעט קל, והמידע ממנו ומהשלדה - חסר.
 
-
תמורה למחיר
יחידת הכוח החדשה טובה מהקודמת, וכאשר לזה מתלווה תג מחיר נמוך יותר – ברור שמדובר בהצעה משופרת לעומת העבר.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2017 הגרסה הנמכרת הייתה סטייל 1.2 ליטר טורבו עם כ-1300 יחידות.
אחריה גרסת אמבישן 1.2 ליטר טורבו עם כ-1000 יחידות.
-
סיכום
הפאביה היא מכונית סולידית עם מספר נקודות חיוביות - שעיקרן היא יחידת הכוח החדשה, שמייצרת ביצועים מצוינים וצריכת דלק נמוכה. אבל מכיוון שהשאר לא השתנה, הרי שלחובתה של הפאביה עדיין עומדים המושב האחורי הצפוף, איכות הנסיעה הבינונית ותקופת האחריות הקצרה (שנתיים בלבד).