טויוטה bZ4X 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
טויוטה bZ4X הוא רכב פנאי חשמלי שהוצג לראשונה בשנת 2021. מדובר גם למעשה ברכב החשמלי הראשון של טויוטה המשווק באופן סדרתי. השיווק בישראל החל במאי 2022, אבל בעיות כשל בדגם, עצרו את המכירות עוד לפני שהחלו, והדגם לא נמכר בישראל לא בי-2021 וגם לא ב-2022.
bZ הוא תת-מותג חשמלי – כמו ID בפולקסווגן, איוניק ביונדאי – ובמסגרתו יושקו עוד שישה דגמים, שיחלקו בסיס. הבסיס הוא פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה בשם e-TNGA, ועיקר הסימול שלה מכריז על קשר ישיר לזו המוכרת שמשרתת את קורולה ראב4 ומרבית דגמי טויוטה כיום.
לטויוטה bZ4X גם שני אחים, סובארו סולטרה (Solterra), שלפי אנשי טויוטה שותפה שווה בפיתוח, וגם לקסוס RZ. כל השלושה יחלקו את הפלטפורמה, יחידות כוח ומרבית המכלולים.
ממדיו של bZ4X מעט גדולים מאלה של טויוטה ראב4 שבעצמו נחשב לאחד הגדולים בקטגוריה. בסיס הגלגלים ארוך ב-16 ס"מ ל-285 ס"מ, והאורך הכללי ב-9 ס"מ ל-469 ס"מ. מצד שני הוא נמוך מראב4 ב-8.5 ס"מ, ל-161.5 ס"מ. הרוחב דומה עם 186 ס"מ.
בהיצע שתי גרסאות, הנעה קדמית עם 204 כ"ס והנעה כפולה עם 218 כ"ס. טויוטה נוקטת בגישה שונה מהמקובל בה גרסת ההנעה הכפולה אינה חזקה מהותית. לטענת טויוטה אין צורך ביותר מזה.
לכל הגרסאות סוללת 71.4 קוט"ש המאפשרת טעינה ביתית בקצב של 11 ק"ו וטעינה מהירה עד 150 ק"ו. טווח הנסיעה עומד על 502 ק"מ בגרסת ההנעה הקדמית ו-459 ק"מ בגרסת ההנעה הכפולה לפי תקן WLTP.
יש רק רמת גימור אחת שכוללת תאורת לד, חישוקי "18, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שהם גם מחוממים, צג מרכזי גדול "12.3, טעינה אלחוטית, בקרת אקלים דו-אזורית, ריפוד דמוי עור.
-
עיצוב ונוכחות
bZ4X נראה בבירור כמו רכב פנאי עם דמיון לראב4 – אבל הוא מלוטש יותר, מעודן יותר, ונראה חסון פחות. הרבה מכך בגלל החזית האטומה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מעוצבת באופן עדכני, מבוססת על מאפיינים מוכרים של טויוטה, אלא שזו עשויה פלסטיק קשיח וזה אינו מחמיא, ודיפון הבד שמעליו משפר את הרושם רק במעט. גם הריפוד דמוי העור אינו מזמין. רמת האבזור סבירה ביחס למקובל, והמולטימדיה גדולה ("12.3) ונאה, וגם יודעת עברית. תפעול חלק מהמערכות מסורבל וגם אין בדגם תא כפפות.
תנוחת הנהיגה מוזרה בגלל שרצפת הרכב גבוהה, כך שאו שיושבים נמוך מידי, או קרוב מידי לתקרה. מאחור המרחב נאה, אך גם שם המושבים קרובים מדי לרצפה. תא המטען שימושי, נפחו 452 ליטרים ותפעול הדלת חשמלי.
-
מנוע וביצועים
בחנו רק את גרסת ההנעה הכפולה שמציעה ביצועים טובים-סבירים. קיימת השהיה קלה בתחילת תנועה, אבל משם צבירת המהירות טובה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה נאותה. אמנם, שיבושים קלים מורגשים בתנועה איטית, אך ככל שהקצב עלה, הטיפול בשיבושים השתפר. רעשי הכביש והרוח נשמעו חזקים למדי.
היכולת הדינמית, ניטראלית ובטוחה וההיגוי בסדר. אין דרגות בלימה רגנרטיביות, אלא רק דרגה אחת שאינה עוצמתית מאוד.
 
-
תמורה למחיר
טויוטה יצרה רכב חשמלי הפונה ללקוחותיה, כלומר כזה שהוא גם עדכני, גם לא מתחכם מדי. המחיר יקר יחסית לשוק, אבל היצע המתחרים כיום מצומצם מאד.
-
טווח נסיעה
הטווח דומה למקובל וקרוב ל-400 ק"מ.
-
מה חדש בטויוטה bZ4X 2022
דגם חדש לחלוטין שלא היה בעבר.
במאי 2022 החלה המכירה המוקדמת של טויוטה bZ4X.
 
 
-
סיכום
רכב פנאי חשמלי מרווח ושמרני בביצועים, וביכולות.