סיטרואן C4 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
סיטרואן חשפה את הדור החדש ל-C4 ביולי 2020. משפחתית חדשה שמחליפה את C4 הקלאסית שייצורה הופסק ב-2018 וגם את המכונית שניסתה לרשת אותה, בהצלחה חלקית, C4 קקטוס. בהתאם היא מאמצת מאפייני "שטח" עם עיצוב קרוסאובר אופנתי שמשלב האצ'בק, קופה ופנאי.
הדור השלישי של C4 מבוסס על הפלטפורמה EMP1 של PSA המשרתת דגמי סופרמיני/פנאי קטן, אך ביחס אליהם בסיס הגלגלים ארוך משמעותית, 267 ס"מ, כמקובל במשפחתית-האצ'בק, וכך גם שאר הממדים. אורכו 436 ס"מ, רוחבו 180 ס"מ, גובהו 152.5 ס"מ, מרווח הגחון 15.6 ס"מ, יחסית גבוהה למשפחתית. נפח תא המטען 380 ליטר.
C4 הוא מהדגמים היחידים שמוצעים בישראל גם עם מנוע בנזין, גם עם דיזל וגם עם חשמל. מנועי הבעירה הפנימית, בנזין ודיזל משרתים דגמים אחרים בקונצרן. אלה מנועים מוגדשים, בנזין בנפח 1.2 ליטר, דיזל 1.5 ליטר עם הספק זהה, 130 כ"ס, ומשודכים לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. לראשונה מוצעת גם גרסה חשמלית. זו נמצאת במספר דגמים בקבוצה כמו פיג'ו 2008, אופל קורסה, ומציעה 136 כ"ס. סוללת 50 קוט"ש, מספקת טווח נסיעה רשמי של 350 ק"מ, וניתן לטעון אותה במטען מהיר של 100 ק"ו. משקל גרסת הבנזין 1353 ק"ג, משקל החשמלית 1636 ק"ג.
סיטרואן C4 מוצעת ברמת גימור אחת, 'שיין', ובמפרט האבזור: חישוקי "18, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "10 וממשק קארפליי, תצוגה עילית, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים מפוצלת, טעינה אלחוטית ועוד. מפרט הבטיחות כולל: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי.
בכל הגרסאות נמצא את מה שסיטרואן מכנה 'תפיסת הנוחות הכוללת', שכולל: מושבי נוחות שיש להם שכבות ריפוד ברמות צפיפות שונות ובולמי זעזועים ייחודיים. אלה מבוססים על שתי כריות הידראוליות בקצות הבולם לבלימה נשלטת של מהלכו – אחת לשיכוך הכיווץ, אחת לשיכוך ההחזרה.
מבחן ריסוק ל-C4 פורסם במאי 2021 ובו קיבלה המכונית ארבע כוכבי בטיחות.
-
עיצוב ונוכחות
המראה מיוחד. החזית משפחתית-סיטרואנית עכשווית שנראית שגרתית רק ביחס לפרופיל הייחודי שמורכב ממרווח גחון גבוה, סיומת קופה עם חלק אחורי המתלבט בין משפחתית לפנאי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מיוחדת וכוללת מרכיבים ייחודיים, כמו מגירת תא כפפות נשלפת. לוח המחוונים קטן ומינימליסטי, אבל מנגד יש תצוגה עלית שהיא כמעט פריט ייחודי בקטגוריה. החומרים טובים אבל פשוטים. צג המולטימדיה נאה וגדול ("10) ותפעולו נוח מדגמים אחרים בקונצרן, אבל הוא עדיין אינו מצטיין.
המרחב מלפנים ומאחור מעל לסביר, והישיבה גבוהה משל משפחתית ופחות משל רכב פנאי. מושבי הכורסה חסרי תמיכת צד, אבל נוחים. הראות לאחור מעט מוגבלת בגלל השמשה האחורית המפוצלת. בתא המטען רצפה בשני גבהים, והנפח נאה.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים, מפיק 130 כ"ס שמספקים ביצועים נמרצים. צריכת הדלק טובה מאוד ובממוצע המבחן עמדה על 14.9 ק"מ לליטר.
מנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטר 4 צילינדרים גם מפיק 130 כ"ס וגם מייצר ביצועים טובים, אם כי מעט פחות מאלה של הבנזין. עיקר כוחו בהאצות ביניים, ואין לו בעיה לשמור על קצב מכובד גם בעליות. צליל המנוע נשמע רק בעמידה ובנסיעה איטית. צריכת הדלק מצוינת עם ממוצע של 18 ק"מ לליטר.
בשני המקרים התיבה מתפקדת היטב כשבמהירות זחילה היא אינה חלקה מספיק.
המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס והביצועים נאותים. אבל אין את אותן האצות כוחניות המקושרות להנעה חשמלית. מצב B לאחזור אנרגיית הבלימה, מתופעל מלחצן בבורר הקטן ומחייב תשומת לב בזמן נהיגה. צריכת החשמל במבחן עמדה על 5.5 ק"מ/קוט"ש והטווח האמיתי נע בין 240 ל-260 ק"מ.
 
-
נוחות והתנהגות
לבולמים יש שיכוך פרוגרסיבי בקצה מהלכם (PHC) ואלה מעניקים רכות נוספת. בגרסת הבנזין והדיזל נוחות הנסיעה טובה הן בעיר והן מחוצה לה, כאשר רק כביש גלי יגרמו לתנודות יתר של המרכב.
הגרסה החשמלית כבדה יותר ובמעבר על פסי האטה למשל הרכב מתנדנד מעט יותר. אבל גם בה איכות הנסיעה נעימה וטובה.
בכל הגרסאות רעשי הרוח מוחשיים, אם כי לא ברמה מוגזמת, ורעשי הכביש פחות.
התנהגות הכביש בכל הגרסאות טובה, אבל היעוד של סיטרואן הוא נוחות, לא דינמיות.
בנסיעת שבילים סיטרואן C4 2021 אינו מפגין חוסן כמו כלים קשוחים ממנו. עם זאת נוחות הנסיעה בשביל טובה, ועדיפה בבנזין ובדיזל על זו שבחשמלית.
 
-
תמורה למחיר
תג המחיר של גרסת הבנזין ממקם אותה עם דהמשפחתיות היקרות באותה רמת הספק, וזול משמעותית מזה של רכבי פנאי. גם מול אלה וגם מול אלה האבזור נדיב בהרבה, כך שהתמורה טובה. גרסת הדיזל יקרה יותר, אבל אין הרבה אפשרויות אחרות בקטגוריה.
הגרסה החשמלית פשוט יקרה מדי. חישובים אולי יראו כי 'עלות בעלות כוללת' לאורך שנים משתלמת יותר מאשר גרסת הבנזין, ועדיין הרף הפסיכולוגי גבוה מדי, כך גם המחיר עצמו.
 
-
מה חדש בסיטרואן C4 2021
דור חדש (שלישי), פלטפורמה חדשה, לראשונה גם גרסה חשמלית, מהדגמים היחידים בישראל שמציעים גם אפשרות של מנוע בעירה פנימית וגם חשמלי, תא נוסעים חדש ושונה לחלוטין, עוד אבזור מותרות ובטיחות.
-
סיכום
מעבר לייחוד מדובר במכונית מאובזרת בנדיבות שגם מציעה איכות נסיעה מאוד נעימה.