קיה סלטוס 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
קיה סלטוס הוצג במהלך 2019 ובהיררכיה היצרנית הוא הקרוסאובר הרביעי באותה משבצת (פחות או יותר), לצד נירו, אקסיד וספורטאז'. מבחינת קיה החלוקה בין הדגמים ברורה: סלטוס יחד עם ספורטאז', נועדו לשווקי המזרח הגדולים והמתפתחים (הודו וסין) ובהמשך גם צפון אמריקה, ואילו אקסיד יחד עם ספורטאז', פונים לאירופה. מכיוון שלישראל אפשר לייבא דגמים גם בתקינה אירופאית וגם בתקינה אמריקאית, ניתן האור הירוק לשיווק סלטוס גם אצלנו. ובכך באוגוסט 2020 הפכה ישראל למדינה הראשונה והיחידה בעולם (בינתיים), בה מוצעים גם אקסיד, גם סלטוס.
סלטוס מבוסס על פלטפורמת הסופרמיני העדכנית בקונצרן יונדאי קיה (שמשרתת את קיה ריו, יונדאי קונה, יונדאי וניו ודגמים נוספים). ממדיו דומים לאלה של אקסיד: אורכו 437 ס"מ, רוחבו 180 ס"מ (קצר וצר ב-2 ס"מ ביחס לאקסיד), בסיס הגלגלים עומד על 263 ס"מ (זהה לאקסיד), ורק הגובה עם 163 ס"מ שונה מהותית כשסלטוס גבוה ב-15 ס"מ מאקסיד. מרווח הגחון הוא 18.5 ס"מ, ונפח תא המטען 467 ליטר.
סלטוס מגיע ארצה עם מנוע אחד: בנזין אטמוספרי, 2.0 ליטר, 149 כ"ס. הוא משודך לתיבה אוטומטית רציפה וההנעה קדמית. בארה"ב יש גם את מנוע הטורבו-בנזין 1.6 ל' כמו בספורטאז' ועם הנעה כפולה, שיתכן ויגיע בעתיד.
יש שתי רמות גימור: 'אורבן', שתופנה בעיקר לציי הרכב וכוללת חישוקי "17, מולטימדיה מקורית עם צג "7. ורמת גימור 'EX' שמוסיפה תאורת לד אחורית, צג מדיה "10.25, בקרת אקלים עם פתחי אוורור מאחור, מפתח חכם, בלם חניה חשמלי, ריפוד המשלב דמוי-עור ובד, חימום מושבים קדמיים, גימור פנימי מהודר יותר ועוד נגיעות עיצוב חיצוניות.
מפרט הבטיחות בשתיהן זהה וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב עם שמירה על המרכז, עמעום אורות אוטומטי והתרעת עייפות נהג. בולטים בחסרונם התרעה על רכב בשטח מת, ובקרת שיוט אדפטיבית.
-
עיצוב ונוכחות
בידול מקיה אקסיד הוא הכרח ואת זאת עושים ע"י נוסחת עיצוב שונה לחלוטין. בעוד שלאקסיד מראה ספורטיבי, לסלטוס מבנה קופסתי ותכלתי. יחד עם מרווח גחון מכובד של 18.5 ס"מ מושלם דימוי השטח הרצוי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נקיה, מכובדת עם חומרים פשוטים אבל איכותיים לז'אנר. איכויות גימור והרכבה טובות מאוד, וכך גם הנדסת האנוש. האבזור ברמת 'אורבן' בסיסי וברמת 'EX' רב. מלפנים המרחב מספק, תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, כשהממדים הגדולים של הקונסולה המרכזית יתכן ויפריעו לברך ימין של נהג גבוה. מאחור הכניסה נוחה והמרחב מספק לשניים. תא המטען מהגדולים בקבוצה.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ל' האטמוספרי מספק ביצועים יותר מסבירים. ואלה מוגשים בצורה לינארית ובנועם. תיבת ההילוכים הרציפה יעילה, וכשהדוושה ברצפה היא מדמה בפעולתה תיבה אוטומטית-פלנטרית עם "כאילו" החלפת הילוכים. צריכת הדלק מעט מתחת לממוצע הקטגוריה עם 11 ק"מ/ל'.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה מאוד. הוא מתמודד פחות טוב עם שברים גדולים או תיקונים גדולים וחדים, אבל שאר המפגעים מטופלים בצורה טובה מאוד. נוחות הנסיעה הטובה גם נשמרת בנסיעת שבילים. בידוד רעשי המנוע טוב, ושל הרוח והכביש מעל הסביר לכלים בקטגוריה.
היכולת הדינמית טובה.
 
-
תמורה למחיר
קיה סלטוס 2020 הוא רכב פנאי קומפקטי מוצלח מאוד. הוא מאובזר היטב, מרווח ושימושי, מציע יחידת כוח יעילה ונוחות נסיעה טובה מאוד. התמורה גבוהה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2020 הגרסה הנמכרת הייתה EX 2 ליטר עם כ-500 יחידות.
אחריה גרסת אורבן ליטר עם כ-150 יחידות.
-
מה חדש בקיה סלטוס 2020
דגם חדש בעולם ובישראל.
-
סיכום
קרוסאובר שנראה גדול, מאובזר היטב ובמחיר שיקר רק במעט ממשפחתית.