קיה EV9 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
קיה EV9 הוא רכב פנאי גדול (E-SUV) עם שלוש שורות מושבים ומקום לעד שבעה נוסעים. הדגם הוצג לראשונה בשנת 2023 וכמו מרבית הדגמים החשמליים של היצרנית הוא מבוסס על פלטפורמת E-GMP הייעודית והמתקדמת לרכב חשמלי של יונדאי-קיה.
עם דגם זה הציגה קיה את שפת העיצוב החדשה שלה לרכב חשמלי, וזו באה לידי ביטוי בדגמים החשמליים העדכניים שהוצגו לאחריו. ממדיו נדיבים ביותר, מקבילים לכלים דוגמת פורד אקספלורר.
היצע יחידות ההנעה מתחיל בגרסת ההנעה האחורית עם מנוע יחיד המפיק 203 כ"ס וממשיך לגרסת הנעה כפולה (שני מנועים) עם הספק של 385 כ"ס.
הסוללה זהה: 99.8 קוט"ש המבטיחה טווח של 563 ק"מ בהנעה אחורית או 505 ק"מ בכפולה. טעינה מהירה אפשרית עד 350 ק"ו.
-
עיצוב ונוכחות
קיה EV9 הוא רכב גדול, אבל הוא מושך מבטים לא רק בגלל ממדיו. העיצוב הבוטה, המבוסס על זוויות ומשטחים אומר את דברו, וזה מעניק לו מופע ייחודי, לא כזה של "עוד אחד".
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים מציג את היתרונות של רכב כזה בתחום מרחב ושימושיות, וחסרונות כמו שימוש בחומרי דיפון שאינם הולמים את המעמד והמחיר.
המערכות בסביבת הנהג ברורות להתמצאות וקלות לתפעול. במרכז כמובן צג מולטימדיה גדול ("12.3) הנמצא במסגרת אחת עם המחוונים המוקרנים.
מתחת לצג משולבים באלגנטיות בדיפון דמוי-עץ לחצנים לקיצורי דרך. כאשר האור מבחוץ חזק, הכיתובים עליהם לא תמיד קריאים ולעיתים אינם מגיבים היטב ללחיצה.
בניגוד לחשמליות רבות אחרות, המיזוג פעל כאן מצוין גם באחד הימים החמים בשנה.
תנוחת הנהיגה הגבוהה ומכסה המנוע המגודל והשטוח מעצימים את התחושה כי זהו 'רכב ענק'; שדה הראייה לפנים מצוין, אבל מוצלח פחות לסביבת הרכב, גם לאחור; טוב שיש מצלמות. המושבים נוחים גם בגרסה הפשוטה יותר, ולאלה לא רק תפעול חשמלי אלא גם אוורור.
אחד היתרונות הגדולים של EV9 הוא היותו רכב שבעה מקומות אמיתי. לגרסה הבסיסית גם יתרון על זו המהודרת שיש לה שני מושבים נפרדים במרכז במקום ספסל לשלושה.
המרחב בשורה השנייה מצוין, והיא מאובזרת בנדיבות.
הכניסה לשורה השלישית נוחה, והיא מרווחת משמעותית ממה שדגמים קרובים מציעים.
חלל ההטענה, גם כאשר כל המושבים במקומם, עדיין נאה. הרצפה מעט גבוהה, אך המבנה שימושי. מכאן ניתן לקפל את שורת המושבים השלישית באופן חשמלי להגדלה משמעותית של נפח ההטענה מ-333 ליטרים ל-828 ליטרים.
-
מנוע וביצועים
EV9 הוא רכב פנאי גדול וכבד (2.5 טון), ובגרסה שנבחנה הנתונים שלו (204 כ"ס, 35.7 קג"מ) מנפקים ביצועים סולידיים ביחס (9.4 ש' ל-100). רוצים יותר? ההנעה הכפולה מציעה הרבה יותר (5.3 ש' ל-100) ביותר כסף ובפחות טווח (10%).
בכל הקשור לאופן התנועה – צבירת מהירות והאצות ביניים – הוא דומה לדגמים קרובים עם מנועי דיזל, כולל הנינוחות וחוסר המאמץ.
-
נוחות והתנהגות
בייחוד בעיר מערכות הבטיחות נוטות להציק בצפצופים. אחת לכמה דקות הרכב הציע גם שנעשה עצירת קפה. זה קצת מוגזם.
נוחות הנסיעה בעיר נאותה אך אינה מצטיינת. הרכב מסנן היטב שיבושים קטנים וטלאים, אך הוא נע מדי על שיבושים בינוניים וגדולים.
מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אך אותו חוסר בריסון מוצא ביטוי בנדנוד בכביש גלי. רעשי הרוח בולטים אבל בידוד רעשי הכביש טוב.
כאשר יורדים לשבילים, נוחות הנסיעה עדיין אינה מוצלחת.
מכיוון שזהו רכב גדול וההגה שלו 'ארוך' (כמעט 3 סיבובים מנעילה לנעילה), התמרון ברחובות ממש צרים ובחנייה אינו קל תמיד.
הוא אינו מאותם כלים גדולים המתכווצים סביב הנהג בנהיגה בכביש המפותל, אך יכולתו הדינמית טובה ואף מפתיעה.
במצבי קיצון הבלמים חסרים לעיתים דיוק והדרגתיות, ועם זאת טובים מהמקובל בתחום החשמלי.
-
תמורה למחיר
זהו דגם פנאי גדול המשלב הנעה חשמלית לשבעה נוסעים, ומחירו גבוה באופן משמעותי מדגמים מגודלים אחרים של קיה – והוא קרוב כבר לדגמים של מותגי יוקרה (אבל לא לשבעה). התמורה, אפוא, בעייתית.
-
גרסאות ורמות גימור
קיה EV9 מוצע בישראל בשתי גרסאות – הנעה אחורית, 203 כ"ס, 565 ק"מ או הנעה כפולה, 385 כ"ס, 505 ק"מ.
לגרסת ההנעה אחורית ברמת גימור 'פרימיום' רשימת אבזור הכוללת: חישוקי 19 אינץ', 7 מקומות ישיבה, חלון שמש בגג, מערך מצלמות וחיישני חניה היקפי, מושבים קדמיים עם תפעול חשמלי, חימום ואוורור, בקרת אקלים תלת-אזורית, לוח מחוונים מוקרן ומסך מולטימדיה בגודל 12.3 אינץ' ועוד.
גרסת ההנעה הכפולה ב-'GT-ליין' מציעה 6 מקומות ישיבה, חישוקי 21 אינץ', שני מושבים נפרדים כולל הדום ותפעול חשמלי בשורה השניה, עיסוי למושבים מלפנים, קיט עיצוב ספורטיבי, תצוגה עילית, מערכת שמע מבית 'מרידיאן' עם 14 רמקולים ועוד.
-
בטיחות
קיה EV9 2024 החדש נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2023 וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם 84% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל ו-83% במערכות בטיחות.
מערכות הבטיחות המתקדמות כוללות: בקרת שיוט אקטיבית, ניטור אקטיבי של שטח מת, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז הרכב, בלימה אוטונומית כולל בנסיעה לאחור, מניעת תאונה של רכב חוצה בצומת, מערכות התרעה על שכחת ילד ופתיחת דלת מסוכנת.
-
טווח נסיעה
ביום המבחן הלוהט הצריכה בפועל עמדה על 4.3 ק"מ/קוט"ש, לטווח של כ-430-440 ק"מ. נאה.
-
סיכום
רכב פנאי חשמלי גדול ומרשים עם מקום אמיתי לשבעה נוסעים. חבל רק שהמחיר הגבוה פוגע באטרקטיביות שלו.