סיאט ארונה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
סיאט ארונה היה רכב הפנאי הקטן הראשון של קבוצת פולקסווגן. הוא הוצג באמצע 2017, זמן קצר לאחר שהוצג הדור החמישי של איביזה איתה הוא חולק מכלולים רבים. בשנת 2021 הדגם עבר מתיחת פנים מקיפה.
לאחר מתיחת הפנים היצע המנועים בישראל כולל שניים: 1.0 ל', טורבו, 110 כ"ס או 1.5 ל', טורבו, 150 כ"ס. בשני המקרים ההנעה קדמית והתיבה רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים.
סיאט ארונה הושק בישראל בדצמבר 2017, השיווק של הגרסה לאחר מתיחת הפנים החל בנובמבר 2021.
-
עיצוב ונוכחות
מבט ראשון מספיק בשביל להבין את הקשר המשפחתי, כשהארונה נראה – אולי מידי – כמו גרסה מוגבהת של האיביזה. הוא עדיין רכב נאה, עם קווים חדים בחרטום ולאורך המרכב ומראה מודרני ועכשווי, גם אם לא "קשוח" מספיק.
-
תא נוסעים ומטען
המרכב המגודל תרם למרחב פנים משופר לנוסעים, בפרט מאחור, שם תמצאו שפע מקום לשניים, כשנוסע שלישי יסבול ממושב קשיח ומנהרת הינע גדולה. איכות החומרים לא מצטיינת, אך האבזור נאה בכל הגרסאות. תא המטען גדול ושימושי ביחס למקובל בקטגוריה.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ליטר אולי צנום בנפחו, אך בשילוב תיבת ההילוכים הזריזה מתקבלים ביצועים נאים בהחלט. רק בעומס כבד מורגש מחסור קל בכוח.
יתרון הביצועים שמעניק מנוע ה-1.5 ל' גדול ומשמעותי ביותר. עם זאת, תגובה לא־מיידית של התיבה לקיקדאון פוגעת ביכולת העקיפה כשחלון הזמן לעקיפה קטן. המנוע גם רועש מעל 4500 סל"ד.
-
נוחות והתנהגות
הארונה מתקשה לסנן שיבושים בעיר, כשהמצב משתפר מחוץ לעיר, שם גם ריסון המרכב עדיף. למרות מרווח גחון מכובד (19 ס"מ), הארונה לא מצטיין מחוץ לאספלט. התנהגות הכביש, מצד שני, מאוזנת, צפויה ומשרת ביטחון.
-
תמורה למחיר
בגרסת 1.5 ליטר ההספק מוגדל ב־36% — ואילו המחיר גבוה רק ב־6.3%. כך שאם אתם שוקלים לרכוש ארונה, 1.5 ליטר היא הגרסה המומלצת.
המחיר ממקם גרסה זו בצד היקר של דגמי פנאי קטנים, אבל ביחס למתחרות, התמורה סבירה.
-
גרסאות ורמות גימור
סיאט ארונה מוצע בישראל בשתי גרסאות – 1.0 ל' עם 110 כ"ס או 1.5 ל' עם 150 כ"ס – לשתיהן הנעה קדמית ותיבת הילוכים רובוטית דו-מצמדית עם שבעה יחסי העברה.
גרסת ה-1.0 ל' מוצעת ברמת גימור 'סטייל' הכוללת חישוקי 16 אינץ', כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, תאורת לד מלאה ועוד. רמת גימור 'FR' מוסיפה חישוקי 17 אינץ', תאורת לד מאחור, פריטי עיצוב ספורטיבי מחוץ לרכב ובתוכו, אפשרות לשני צבעי מרכב, כמו-גם תאורת אווירה שמקיפה בין היתר את פתחי האוורור ועוד.
גרסת ה-1.5 ל' מוצעת ב-'FR' ומוסיפה לוח מחוונים מוקרן. בנוסף ישנה 'FR פלוס' הכוללת תאורת לד מתקדמת יותר וחישוקי 18 אינץ'.
-
בטיחות
סיאט ארונה נבדק מחדש ע"י יורו NCAP בשנת 2022 לאחר עדכון שעבר וקיבל דירוג של 5 כוכבי בטיחות עם ציון של 83% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים ו-69% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל מערכת בלימה אוטונומית גם לאחור, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית. מצלמת נסיעה לאחור מוצעת רק ב- 'FR'.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק בינונית ועמדה על 10.9 ק"מ/ל‘ בגרסת ה-1.5 ליטר.
בגרסת ה-1.0 ליטר צריכה עדיפה, ובמבחן מאומץ עמדה על 11.6 ק"מ/ל'.
-
סיכום
כחבילה כוללת, ולמרות גילה - הארונה היא עדיין אחת ממובילות הקטגוריה.