סובארו XV 2016 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
לא רבים זוכרים זאת, אך למעשה סובארו הייתה חלוצת "רכבי הפנאי במחיר של משפחתית" עם ה-XV. כן כן, מספר חודשים לפני הספורטאז'. אלא שהצעד של סובארו הקטנה לא הכה גלים כמו הצעד של קיה, והאמת שקעה במחשכי ההיסטוריה.
גרסת הקרוסאובר כפולת ההנעה של האימפרזה הגיעה לארץ ב-2012 ולקראת שנת המודל 2016 זכתה למתיחת פנים; השינויים בעיצוב החיצוני קלים למדי. הסימן הבולט ביותר במבט מלפנים הוא פנסי ערפל שונים, שיושבים עתה בתוך מעין מסגרת ניקל. מאחור הפנסים בעלי צורה זהה, אבל מבנה שונה.
גם בתא הנוסעים מדובר בנגיעות קלות בלבד – אך משמעותיות יותר. מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית הוחלפה באחת מקורית עם תפעול משופר ודיבורית BT באיכות טובה. המושבים קיבלו ריפוד דו-גוני ותפרים כתומים נוספו ברחבי התא. שני אלו מעניקים לתא מעט שמחת חיים שהיתה חסרה לו בגרסה הקודמת. בשטח דווקא חל שיפור משמעותי – בקרת המשיכה של סובארו XV 2016 שודרגה, ובמהלך המבחן התגברה בקלילות גם על הצלבות בעליה, בניגוד לעבר.
ה-XV נבחן במבחני הריסוק האירופאים ב-2012, במהדורת המבחנים הקודמת והפחות מחמירה, וקיבל ציון של חמישה כוכבים. היום הוא כנראה היה מסתפק בארבעה לאור העדר מערכות בטיחות מתקדמות.
-
עיצוב ונוכחות
מדובר, כאמור, במתיחת פנים קלה - כך שאם אהבתם את המראה של ה-XV עד היום, כנראה שתאהבו גם את החדש, ולהפך. ואנחנו אומרים שאם אתם רוצים שישימו אליכם לב, קחו את ה-XV באחד מהצבעים המיוחדים שלו. בלבן/כסף הוא נטמע ברקע.
-
תא נוסעים ומטען
השיפורים הצנועים שנעשו במתיחת הפנים בפירוש שדרגו את האווירה בתא הנוסעים. הגימור טוב יותר ומערכת המולטימדיה מוצלחת בהרבה מבעבר. משאר הבחינות זה אותו תא נוסעים מוכר – המרחב טוב; מושב הנהג נוח, והמושב האחורי נוח גם הוא, אבל מתאים יותר לשני נוסעים בגלל בליטה גדולה ברצפה. תא המטען קטן.
-
מנוע וביצועים
סובארו לא נגעה במנועים במתיחת הפנים, וחבל. עם 114 כ"ס, מנוע ה-1.6 ליטר הוא אחד החלשים בקטגוריה, ועקב האכילס של ה-XV. בהתניידות עירונית זה פחות בולט, בזכות תיבה רציפה יעילה שמנצלת היטב את כוח המנוע. אבל ביציאה אל מחוץ לעיר, בעיקר בתוואי הררי, קשה לפספס את המחסור בסוסים. כל ניסיון עקיפה או האצה יגרור סל"ד גבוה ורועש – ותאוצה פחות חזקה מהרצוי.
גרסת ה-2.0 ליטר טובה יותר, אך גם היא מציעה ביצועים בינוניים ולא יותר. צריכת הדלק, בשתי הגרסאות, גבוהה מהממוצע.
 
-
נוחות והתנהגות
סובארו XV היה אחד הנוחים בקטגוריה לפני מתיחת הפנים, והיפנים היו נבונים מספיק לא לקלקל. המתלים משלבים היטב יכולת ספיגה עם יכולת ריסון, וזה נכון גם בשטח, שם ניתן לשמור על קצב נאה על שבילים לא מפולסים מצד אחד, ומצד שני לחצות שטח טרשי מבלי לקפץ לכל עבר. מבחינת רעשים בנסיעה, סובל ה-XV בעיקר מרעשי רוח בולטים בשיוט, ומצליל מנוע עסוק תחת עומס – עניין צפוי כשמחברים בין מנוע חלש לתיבה רציפה.
התנהגות הכביש שמרנית, ואפשר לצלוח כבישים מפותלים בקצב נאה ובביטחון. חריגים לרעה הם הבלמים, שסובלים מתגובת דוושה לא מספיק נחושה.
 
-
תמורה למחיר
במחירו של סובארו XV 2016, הוא מתמודד ראש בראש מול גרסאות הבסיס של הספורטאז' וה-3008, כשגם גרסאות הבסיס של הטוסון והקשקאי לא רחוקות. אם מנכים את יכולת השטח מהחישוב, ה-XV נמצא בעמדה בעייתית מול הכלים הנ"ל.
-
סיכום
מתיחת הפנים שיפרה במעט את סובארו XV כרכב. אומנם המראה החיצוני לא באמת השתנה, אבל תא הנוסעים קצת יותר נעים ויכולת השטח קצת יותר טובה. אולם במחירו הנוכחי ה-XV יישאר, מוגבל ככל הנראה, בנישה בה הוא הצליח עד עכשיו – אצל אותם נהגים "מוזרים" שקונים רכב פנאי מתוך כוונה אמיתית לטייל איתו מדי פעם בשטח.