סובארו XV 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בתחילת 2017 הציגה היצרנית היפנית את הדור הנוכחי של רכב הפנאי הקומפקטי XV. העיצוב החיצוני דומה לזה של הדגם הקודם, אבל השלדה חדשה, וגם זו מקורה באימפרזה. המפרט הטכני נראה זהה, אך לפי אנשי סובארו המנועים ותיבת ההילוכים שופרו.
הדור הנוכחי של סובארו XV הגיע לישראל בדצמבר 2017, וב-2019 החל שיווקו של ה-XV בתקינה הצפון-אמריקאית הנקראת 'קרוסטרק'. ב-2020 עבר הרכב מתיחת פנים ראשונה, עם מנוע חדש וקצת קוסמטיקה. במסגרת מתיחת הפנים הותקן חרטום מעודכן שכולל סבכה קדמית בעיצוב חדש, פגוש שונה עם בתי פנסי ערפל שונים ורמת גימור חדשה, "ספורט". זו האחרונה תיוחד בעיקר בחלקי מרכב כהים (סבכה, מראות, תגים וחישוקי "17).
בעוד בישראל מוצעים כיום מנועי 1.6 ו-2.0 ליטר בוקסר ארבעה צילינדרים, באמריקה ה-XV שווק עד עתה רק עם הגדול שביניהם. ומהקיץ זה הגדול יהיה הקטן - כאשר למבחר יצטרף מנוע 2.5 ליטר חדש היישר מהפורסטר. מנוע זה מפיק 182 כ"ס וצפוי להגיע לישראל החל משנת מודל 2021.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב של סובארו XV 2020 נראה כמו משפחתית האצ'בק מוגבהת, ואין לו המופע האופייני לדגמי פנאי. עם זאת, התוצאה הסופית עדיין מצביעה על רכב פנאי שוחר שטח.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג פשוט, אבל איכות החומרים מספקת. עם זאת, פה ושם עדיין ניתן לפגוש במתגים פחות איכותיים, ואיכות ההרכבה לא מושלמת. הנדסת האנוש לא מצטיינת אף היא. המרחב מאחור מפתיע לטובה ביחס למידות הרכב, עם הרבה מקום לשני נוסעים. מנהרת ההינע בולטת מדי ותפריע לנוסע במרכז. תא המטען קטן ביחס לדגמים דומים, ונפחו (345 ל') מקובל בדגמי פנאי קטנים.
-
מנוע וביצועים
הביצועים בגרסת 1.6 ליטר פחות טובים מהמקובל בדגמי פנאי דומים, אך סבירים כל זמן שמתניידים בעיר או בשיוט נינוח. אולם כאשר נוסעים בכביש הררי או כשהרכב עמוס, חוסר הכוח של המנוע הופך מורגש. הביצועים ב-2.0 ליטר מספקים, אך לא מעבר לכך. צריכת הדלק בשתי הגרסאות די דומה ועמדה על כ-10 ק"מ/ל' ביום מבחן ממוצע. נתון לא מבריק.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה בזכות כיול מתלים מוצלח ומאוזן למדי. איכויות הנסיעה, לעומת זאת, פחות מוצלחות; רעשי רוח וכביש נוכחים מדי בתא הנוסעים, כבר ממהירויות נמוכות. המנוע נדרש לעיתים רבת לעבוד בסל"ד גבוה, ואז הוא רועש, בין היתר בגלל אופי התיבה הרציפה.
היכולת הדינאמית טובה, בזכות שלדה טובה וההנעה הכפולה - ולמרות זוויות הגלגול הבולטות. אבל העיקר ברכב הזה הוא היא יכולת השטח הראויה שלו, שמפתיעה כל פעם מחדש בתנאים מאתגרים. רק זווית הגישה שאינה מצטיינת (בגלל מבנה הפגוש) פוגמת בכך במעט.
 
-
תמורה למחיר
מחירו של ה-XV אינו נמוך, אך מי שמתכוון לטייל עם רכב פנאי יותר עמוק בשטח, לא ימצא לו תחליף בסגמנט הזה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2020 הגרסה הנמכרת הייתה קרוסטרק 2 ליטר עם כ-800 יחידות.
אחריה גרסת קרוסטרק פלוס 2 ליטר עם כ-400 יחידות.
 
-
סיכום
לסובארו XV סביבת נהג שעיצובה בסיסי, תא המטען שלו קטן, הביצועים בינוניים (1.6 ל') עד סבירים (2.0), ורמת הרעשים בזמן הנסיעה מעל הממוצע. מנגד, הוא מציע נוחות נסיעה טובה, יכולת דינמית מכובדת, מפרט אבזור ובטיחות עשיר (ברמות הגימור הגבוהות), ובעיקר, כישורי שטח טובים בהרבה מהמקובל בדגמים מקבילים ואף יקרים יותר.