סובארו XV 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף שנת 2017 הושק בישראל דור חדש ל-XV, הדגם הנמכר ביותר של המותג היפני בארץ בשנים האחרונות. כמו בעבר, גם הדור החדש (שלישי במספר) מבוסס על האימפרזה, ועם נתון של 22 ס"מ, ל-XV מרווח גחון גבוה מהמקובל בקטגורית הפנאי. בנוסף מציע הדגם החדש בורר 'X מוד', המאפשר התאמה של המערכות השונות (תגובת מצערת, תפקוד ABS ועוד) לנהיגת שטח, יחד עם בקרת נסיעה במורד. ה-XV מצויד במנועי בוקסר בנפח 1.6 ל' ו-2.0 ל' המוכרים מהאימפרזה עם 114 ו-156 כ"ס בהתאמה. שניהם משודכים לתיבה רציפה, שבגרסת ה-2.0 ל' כוללת אפשרות לתפעול ידני.
סובארו XV 2017 כולל גם את מערך הבטיחות "אייסייט", הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מהנתיב (ללא תיקון), עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים ותנועה צולבת בנסיעה לאחור. יחד עם זאת, חבילה זו תוצע בתוספת תשלום, כחלק מרמת גימור בשם באותו שם.
ה-XV הוצע בשלוש רמות גימור: 'קלאסיק' הבסיסית, כוללת מולטימדיה מקורית עם צג בגודל "6.5, תאימות לאפל קארפליי, מצלמה וחישוקי "17. רמת 'פרמיום' הוצעה רק עם מנוע 1.6 ל' והוסיפה צג "8 למולטימדיה, צג צבעוני במחוונים, ריפוד משולב עור ובקרת אקלים מפוצלת. ואילו רמת האבזור הבכירה, 'אייסייט, הציעה, מעבר למערכות הבטיחות, גם מפתח חכם, ובגרסת 2.0 ל' - גם חישוקי "18.
כמקובל בסובארו, האחריות מלאה לחמש שנים או 150,000 ק"מ.
-
עיצוב ונוכחות
לסובארו XV יש שלדה חדשה, לכן כשהוצג הופתענו מהמראה הדומה עד מאוד לזה הקודם. עם זאת, אנחנו מחבבים את עיצובו הדחוס והקרבי של ה-XV, שמעניק לו מראה של מכונית ראלי בפוטנציה.
-
תא נוסעים ומטען
השינוי בתא הנוסעים גדול יותר מזה החיצוני, אם כי העיצוב שומר על קשר ברור לדור הקודם. אין כאן הצטעצעות מיותרת, והכל פשוט ותכליתי. בצד החובה נרשמים פלסטיק גס ופשוט מדי בין המושבים והרכבה שלא תמיד מדויקת או מוצקה מספיק. הנדסת האנוש סבירה, עם הערה לפיזור המידע בין המסכים השונים, והשליטה המסורבלת בהם.
תנוחת הנהיגה טובה. המושב נוח אך חסרה לו מעט תמיכה לירכיים. מאחור המושבים נוחים עוד יותר, ויש שפע מקום לברכיים ולרגליים. מרחב הראש סביר. לחיוב אפשר לרשום שאין פתחי מיזוג ליושבים מאחור, ושיהיה צפוף לנוסע שלישי. הדבר הבעייתי יותר נמצא עוד יותר מאחור – תא המטען. זה קטן מהמקובל בקטגוריה וקטן באופן מוחלט, וספק אם יוכל להכיל ציוד של משפחה ממוצעת שיוצאת לנופש.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ליטר, בוקסר כמובן. מציע ביצועים סבירים, לא יותר. התיבה הרציפה מתפקדת באופן איטי ובסל"ד גבוה יותר מדי דציבלים חודרים אל תא הנוסעים.
המצב בגרסת ה-1.6 ל׳ טוב עוד פחות; תגובה הדוושה הראשונית אומנם חדה להפתיע ובעיר הוא מתפקד היטב, אך בעומס של נוסעים ועליה מורגש מחסור בכוח. כאשר רוצים להאיץ באופן משמעותי או כאשר מדובר בתוואי הררי, התיבה מעלה את המנוע לסל"ד גבוה, רועש – אבל ללא כוח של ממש;
גרסת ה-2.0 ל׳ רשמה ממוצע סביר של 10.5 ק״מ לליטר, אולם גרסת ה-1.6, שהתאמצה יותר כדי לשמור על קצב, צרכה 9.5 ק״מ לליטר - וזה כבר נתון גבוה.
 
-
נוחות והתנהגות
סובארו XV 2017 מגהץ שיבושים בכביש בצורה מרשימה, אך פחות מצטיין בריסון המרכב בכביש גבה גלי. הראות החוצה נהדרת לפנים ופחות לאחור. רחש הצמיגים מוחשי ונשמע תמיד, אך בתדר שאינו מציק. בידוד רעשי הרוח סביר.
ההתנהגות בטוחה, זוויות הגלגול מוחשיות אבל האחיזה טובה בהחלט, והשלדה מגיבה היטב להעברות משקל. הבלימה פחות הרשימה, והדוושה חסרה נשיכה ראשונית חזקה.
בשטח, הסובארו הצנוע למראה מתגבר על מכשולים שיאתגרו רכבי פנאי ממוצעים כמעט בזלזול.
 
-
תמורה למחיר
ה-XV היה ונשאר בחירה מועדפת למי שמחפש רכב פנאי קומפקטי עם יכולת שטח הרבה מעל הממוצע בסגמנט, בזכות הנעה כפולה קבועה, פעולת מתלים טובה ומרווח גחון נדיב – ועם זאת לא יקר יחסית. לקוח כזה יוותר תמורת היתרונות האלה על עיצוב ואווירה אופנתיים פחות, תא מטען קטן והתנהלות לא שקטה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2017 הגרסה הנמכרת הייתה פרימיום 1.6 ליטר עם כ-1700 יחידות.
אחריה גרסת 2 ליטר עם כ-900 יחידות.
-
סיכום
הסובארו הצנוע למראה מרשים לטובה בכל הנוגע לנוחות, המושבים האחוריים וכמובן יכולת השטח. מנגד יש יחידת כוח בינונית ועיצוב חיצוני המקרין פחות "שטח" - כשהמינוס הגדול ביותר הוא תא המטען הקטן.