מרצדס E קלאס 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
במרץ 2024 החל שיווקו בישראל של דור חדש למרצדס E קלאס. הדור החדש מבוסס כקודמו על פלטפורמת ההנעה האחורית המודולארית של מרצדס, MRA, המשרתת גם את C קלאס ו-S קלאס העכשוויות. למרות צמיחה בכל המימדים, מקדם הגרר שמר על נתון מצוין (0.236) ונותר כמעט זהה לזה של הדור הקודם.
מרצדס E קלאס החדשה מוצעת בישראל בשתי גרסאות המבוססות על מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר: האחת, E200, עם מערך היברידי-מתון (48 וולט); השנייה, E300e, היברידית-נטענת.
בגרסה 200 מייצר מנוע הבנזין 204 כ"ס ו-32.7 קג"מ, לתיבה האוטומטית 9 הילוכים וההנעה אחורית; למנוע החשמלי 23 כ"ס ו-20.9 קג"מ.
בגרסה E300e, למנוע הבנזין הזהה אותם נתונים, וגם בה לתיבה האוטומטית 9 הילוכים וההנעה אחורית. המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס ו-44.9 קג"מ והתפוקה המשולבת היא 313 כ"ס ו-56.1 קג"מ. בגרסה זו סוללה של 25.4 קוט"ש לטווח חשמלי מוצהר של 100 ק"מ.
בהשוואה ל-E200, הגרסה ההיברידית E300e כבדה ב-385 ק"ג ל-2210 ק"ג, נפח תא המטען קטן ב-170 ליטרים ל-370 ליטרים ונפח מכל הדלק קטן ב-16 ליטרים ל-50 ליטרים.
-
עיצוב ונוכחות
משקל ההיסטוריה מורגש במלאכת העיצוב. בתמונות היא דומה לדור היוצא, וכמו רוב דגמי הסלון הקודמים של מרצדס עוקבת אחרי S קלאס. ובכל זאת קל לזהותה ביחס לדגם הפורש והיא נאה ממנו.
-
תא נוסעים ומטען
הכניסה לסלון של מרצדס מפגישה את הנהג עם מרחב ומקום מכובדים ומועשרים אשר הולמים את המעמד. סביבת הנהג מעוצבת היטב, החומרים טובים והגוונים נאים. מערך ההיפר-סקרין, בפועל שלושה צגים המשולבים למעין יחידה אחת, מרשים מאוד, מעניק לרכב מופע טכנולוגי מתקדם. מרצדס הפגינה יצירתיות בתחום פתחי המיזוג; אלה משתלבים היטב בסביבת הנהג, אך אופן הכיוון המקורי לפתחים בצדדים אינו נוח. וגם: כיסוי גג הזכוכית (הכפול) דקיק ותפעולו אינו נוח.
כיאה לתקופה הצג המרכזי שולט במערכות רבות, מבוסס על מערכת הפעלת חדשה והוא פחות נוח לשימוש מאשר קודם.
מתחת לצג לחצני קיצור דרך לשינויים במצבי הניהוג, תפעול המצלמות, מערכת השמע ועוד. זה נוח אבל לא תמיד הלחיצה זוכה לתגובה המתבקשת, ותפעול מרכיבים מההגה באמצעות פקדי מגע/תזוזה מבלבל.
המרחב לנהג מעט אינטימי והמושבים נמוכים. הם מחוממים וגם מאווררים, מציעים עיסוי לנהג – ובעיקר: מאוד נוחים. הכיוון הבסיסי שלהם נעשה דרך פקדים הקבועים בדלת; מנגד, כיוון תמיכות הגב והצד נעשה דרך הצג, וזה קצת מייגע.
המרחב מאחור נרחב, ובזכות הגוונים, החומרים והאבזור, האווירה הנוצרת שם היא כשל מיני לימוזינה. המקום במרכז מוגבל.
תא המטען בגרסה ההיברידית-נטענת קטן בהרבה מאשר ברגילה, והמבנה שלו רדוד מדי.
-
מנוע וביצועים
בגרסת הפלאג אין שנבחנה, ההתנעה שקטה, מכיוון שברירת המחדל מבוססת על המנוע החשמלי. במצב זה הביצועים מספקים: לא מהירים אבל סולידיים עם תנועה רכה ושקטה.
כבר עם המעבר מהמצב החשמלי לזה ההיברידי, התנהלות הרכב מתהדקת.
ואכן, עם לחיצה של ממש על המצערת, הרכב מפגין שהוא חזק מאוד ויכול להיות זריז ומהיר מאוד. זו לאו דווקא ההאצה מהמקום, שגם היא נאה בהחלט (6.4 ש') אלא האצות הביניים המיידיות הנעשות בחוסר מאמץ.
-
נוחות והתנהגות
בעיר, נוחות הנסיעה לא מזהירה, מכיוון שקפיצי האוויר לא תמיד מתמודדים היטב עם רצף שיבושים בינוניים וקטנים, ובנסיעה איטית תזוזות המרכב מעלה/מטה מעט מוגזמות.
אבל כאשר עולה המהירות פעולת המתלים משתפרת בהרבה, ריסון תנודות המרכב נכון ונוחות הנסיעה הכוללת טובה משמעותית ליצירת רכב נהדר למרחקים ארוכים. רעשי הכביש נשמעים, אך איכות הנסיעה הכוללת גבוהה.
בכבישים מפותלים ולוהטים ה-E300e התגלתה כמכונית מהנה ותוססת מהצפוי. ההגה במצבי 'ספורט' בעל משקל נכון ובזכות ההיגוי האחורי המכונית משנה כיוון באופן נחוש שמתאים לקטנות ממנה. בעיר לוקח קצת זמן להתרגל לחדות הזו, ביחוד בתמרוני חניה, אבל זה מסייע מאוד.
למערכת הבלימה הרגנרטיבית דוושת בלם בעלת מהלך ארוך מדי, וזו משנה גובה ותגובה, מה שמקשה לדייק ויוצר פעולה שאינה נוסכת ביטחון ומזכירה את הכלים החשמליים במרצדס.
-
תמורה למחיר
מרצדס E קלאס הייתה פעם מכונית שכיוונה לקהל מבוגר ושמרני. הדגם החדש שונה והגרסה בה נהגנו מצהירה על כך בגאון.
מה שבאמת פוגע במשוואה, כמעט כרגיל במרצדס, הוא תג המחיר - וכאשר משווים אותו לזה של היריבה המושבעת מבאווריה, שגם היא אינה מוצעת במחירי סוף עונה, הוא נראה מאוד יקר.
-
גרסאות ורמות גימור
מרצדס E קלאס 2024 מוצעת בשלוש רמות אבזור הזהות (כמעט) בשתי הגרסאות.
ברמת הגימור 'פרמיום' מוצעים כסטנדרט בולמי זעזועים אדפטיביים, ובנוסף: תאורת לד, חישוקי "18 (חישוקי "19 ב-300), גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, צג "14.4 ותאורת אווירה צבעונית.
חבילת 'פלטינום' מוסיפה בצד הטכני קפיצי אוויר והיגוי אחורי, וברשימת האבזור, בנוסף, תאורה דיגיטלית אדפטיבית, חישוקי "19 ב-200, מושבים משודרגים עם עיסוי ואוורור, צג "12.3 מול הנוסע, מערכת שמע משודרגת של בורמסטר ורמקולים גם בתוך המושבים, בידוד רעשים משופר ועוד.
חבילת 'AMG' כוללת חישוקים במידה גדולה יותר – "19 ב'פרמיום', "20 ב'פלטינום' – בלמים משופרים, פריטי עיצוב ייחודיים בחוץ ובפנים ומושבי ספורט AMG.
-
בטיחות
כצפוי, מרצדס E קלאס כוללת את כל הארסנל הבטיחותי שניתן לצפות לו מרכב כזה, ובנוסף, טכנולוגיה חניה אוטונומית ברמה 4 - שהייתה זמינה בעבר רק ב-S קלאס - תאפשר למכונית לחנות את עצמה כשהנהג מחוץ לרכב (במדינות שמתירות זאת), בעוד הפנסים הקדמיים הדיגיטליים מאפשרים הצגת סימני אזהרה לנהגים אחרים או להולכי רגל.
הרכב טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
-
צריכת דלק
כרגיל, הצריכה הכוללת ברכב היברידי-נטען תלויה במרחק הכולל של הנסיעה. אחרי כ-450 ק"מ שכללו קטעים מאומצים רשמנו 12.3 ק"מ/ל' (כ-10.5 ק"מ/ל' ללא הסוללה). בנסיעה נינוחה וללא סוללה הצריכה יכולה להגיע ל-15.2 ק"מ/ל', וזה בהחלט נאה.
-
טווח נסיעה
בחום ובייחוד בכבישים המהירים, נראה שהגרסה ההיברידית-נטענת יכולה לספק טווח חשמלי בלבד של 80 עד 90 ק"מ; זה שווה לנסועה ממוצעת של יומיים בישראל, וזה נתון נאה.
-
סיכום
מרצדס E קלאס שומרת על מסורת היצרנית אך מתקדמת משמעותית, והתגלתה כמכונית מצוינת שנראית טוב, מפנקת ומצוידת, מעניקה ביצועים טובים וטווח חשמלי נאה, ואפילו הפתיעה ביכולתה הדינמית. מנגד, תא המטען בהיברידית-נטענת קטן, נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת - ובעיקר, היא יקרה מדי ביחס למתחרות.