ב.מ.וו i5 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
במאי 2023 חשפה ב.מ.וו את הדור החדש (שמיני) של ב.מ.וו סדרה 5. בשלב ראשון נחשף מרכב הסדאן, כאשר בתחילת 2024 צפוי להצטרף למבחר גם מרכב סטיישן. לראשונה בתולדות הדגם, תוצע גם גרסה כל חשמלית אשר מכונה ב.מ.וו i5.
סדרה 5 החדשה מבוססת על פלטפורמת CLAR של היצרנית, אותה היא חולקת עם מגוון רחב של דגמים כולל סדרה 7 החדשה. גם מידותיה צמחו ביחס לדור הקודם, ולא במעט.
גרסאות i5 החשמליות נבדלות כמובן בסבכה אטומה, חישוקים שונים וסיומת שונה לפגוש מאחור שהוא נטול מפלטים.
בשלב ראשון יוצעו שתי גרסאות הנעה עבור ב.מ.וו i5 החשמלית. לשתי הגרסאות אותה סוללה ואפשרויות טעינה: 81.2 קוט"ש נטו, טעינה ביתית עד 11 ק"ו עם אפשרות לשדרוג ל-22 ק"ו (תוספת תשלום) וטעינה מהירה עד לקצב מירבי של 205 ק"ו.
גרסת הכניסה מכונה i5 eDrive40 ולזו מנוע אחורי יחיד בהספק של 313 כ"ס (340 כ"ס במצב 'ספורט') וטווח הנסיעה נע בין 497 ק"מ ל-582 ק"מ בהתאם לרמת הגימור.
בראש ההיצע עומדת i5 M60 xDrive – אשר עברה טיפול בחטיבת M של היצרנית. ל-M60 הנעה כפולה משני מנועים להספק משולב 517 כ"ס ועד 601 כ"ס במצב 'ספורט'. נתון המומנט אדיר – 83.5 קג"מ – והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.8 שניות בלבד. טווח הנסיעה נע בין 455 ק"מ ל-516 ק"מ.
השיווק של ב.מ.וו i5 בישראל החל בינואר 2024.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב החיצוני מהווה סוג של אבולוציה לזה של הדור היוצא. החזית כוללת את סבכת הכליות המוכרת, אשר מובאת כאן במידות סבירות ביחס לשאר דגמיה של היצרנית.
הקווים זוויתיים, ויש צביעה שחורה בפגוש שאמורה לדמות לוע גדול בחזית ושאר סממנים הנחשבים אגרסיביים.
ואז מגיעים לגרסה הכוחנית של ה-i5, הלא היא M60, והנה העיצוב זורם יותר, נכון יותר.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג כוללת את הסידור העדכני של היצרנית: משטח קעור עליו מונחים שני מסכים, אחד משמש את לוח המחוונים (12.3 אינץ') והשני את מערך המולטימדיה (14.9 אינץ'). מעבר לכך בולט שימוש נרחב בתאורה ליצירת ושינוי אווירה ורושם – בב.מ.וו מציינים את "בר האינטראקציות", משטחי מגע בדלתות ובמשטחים השונים.
ה-5 החדשה מגיעה כסטנדרט בגימור "טבעוני" – כלל המשטחים, דיפונים, ריפודים ועוד עשויים מחומרים שאינם מן החי.
ברגע שמתיישבים מאחורי ההגה יודעים שזו מכונה בווארית. איכות החומרים מצוינת, כך גם הגימור, וגם כאן אין הפתעות. הכל עשוי היטב, אבל אנחנו לא מצפים לפחות.
המרחב מרשים. גם מלפנים, גם מאחור.
המושב האחורי נוח, עם כוכבית על תעלת הינע גבוהה ורחבה (שמיותרת ממילא בגרסה החשמלית).
נפח תא המטען הוא 520 ליטרים בגרסאות הקונבנציונליות, 490 ליטרים בחשמלית. והוא גדול, נוח ועשוי היטב.
-
מנוע וביצועים
בהשקה בחו"ל נהגנו רק בגרסת העל M60 - והיא לא רגועה.
ואלה לא רק המספרים – כולל 83.4 קג"מ ו-601 כ"ס – אלא גם הכיול; הוא אגרסיבי, וכל לחיצה על דוושת התאוצה משגרת את המכונית קדימה בעוצמה כבירה – אין עידון, אין נחמדות, אין התנצלות. התאוצה פשוט ברוטלית.
בצד השלילי, הצליל המלאכותי מהרמקולים מוגזם; ניתן לבחור בין צליל של מנוע בנזין, צליל "עתידני" ובלי סאונד בכלל.
אנחנו נתקענו על הצליל העתידני, שמזכיר סרטי מדע בדיוני ומנסה להלחיץ את הנהג עוד יותר מהתאוצה בפועל. וזה עובד, בהחלט עובד.
-
נוחות והתנהגות
הדופן המאוד נמוכה של הצמיגים לא תמיד מסתדרת עם בורות ממש קטנים בכביש - והנוחות העירונית טעונה שיפור.
בהשקה בסרביה, בכבישים צרים ומפותלים, המערך האלקטרוני המתוחכם הבטיח שכמעט אין זוויות גלגול ויש הרבה מאוד ביטחון. וזה מרשים מאוד בכלל, בוודאי במכונית סלון כבדה, גדולה ומאוד-מאוד חזקה, בכביש מאוד-מאוד מעוקל. וכן, ההיגוי האחורי מסייע לזה מאוד.
יש המון יכולת, המון אחיזה, והמון דרמה מהרמקולים שממש צועקים ככל שהמהירות גדלה.
משקל ההיגוי טוב מזה של גרסת הבנזין בה נהגנו לפני. הבלימה טובה, אבל המסה הכוללת מורגשת.
בצד הביקורת, במכונית כה חזקה ובעלת יכולת לא היינו מתנגדים לראות קצת טובה יותר החוצה או למושבים תומכים יותר.
-
תמורה למחיר
נצטרך לחכות לתחילת השיווק ב-2024, ולחשיפת המחירים בישראל כדי לחוות דעה על התמורה.
-
גרסאות ורמות גימור
ב.מ.וו i5 2024 החדשה מוצעת בישראל בשתי גרסאות – e40 עם מנוע יחיד (אחורי), 340 כ"ס וטווח של 550 ק"מ או M60 כפולת מנועים והנעה, 601 כ"ס וטווח של 497 ק"מ.
האבזור ב-40 עשיר למדי וכולל: תאורה אדפטיבית, גג זכוכית, מערך מצלמות וחיישנים היקפי, תפעול הרכב מרחוק, תפעול חשמלי לתא המטען, למושבים הקדמיים ולהגה, תצוגה עילית, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור, מערכת שמע של B&O ועוד.
גרסת M60 מוסיפה באבזור ובמפרט הטכני: מתלים אדפטיביים, היגוי אחורי, בלמי M ספורט ועוד. היא מוותרת על מערכת השמע של B&O אך מוסיפה בקרת אקלים ארבע-אזורית.
 
-
בטיחות
ב.מ.וו i5 2024 החדשה נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2023 וקיבלה דירוג של 5 כוכבי בטיחות עם ציונים של 89% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 86% בהגנה על הולכי רגל ו-78% במערכות בטיחות מתקדמות.
היצע מערכות הבטיחות כולל כסטנדרט: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור אקטיבי של רכב בשטח מת, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז הרכב בו, חנייה אוטומטית.
 
-
מה חדש בב.מ.וו i5 2024
הוצגה בעולם במאי 2023. השיווק בישראל החל בינואר 2024.
-
סיכום
גרסה חשמלית סופר-מרשימה למכונית סלון משובחת.