קיה נירו 2019 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
נירו הוא הדגם הראשון של קיה להתבסס על פלטפורמה שפותחה במיוחד עבור כלים סביבתיים בקונצרן יונדאי-קיה שכוללים דגמים היברידיים, היברידי-נטען (PHEV) וחשמלי. את הפלטפורמה, יחידות ההנעה ומכלולים עיקריים חולק קיה נירו עם יונדאי איוניק שהושק בארץ כמעט במקביל. לישראל הגיע נירו בנובמבר 2016 כשבסוף שנת 2018 הצטרפה גרסת הפלאג-אין (PHEV). במהלך 2019 נוספה רמת גימור (LX) ובאוגוסט הגיעה הגרסה ההיברידית בלבד לאחר מתיחת פנים (מתיחת הפנים לגרסת ה-PHEV תגיע רק בשנה הבאה).
השינוי במתיחת הפנים נוגע לעיצוב החיצוני (פגושים, פנסים), לתא הנוסעים שכעת מציע עדכון קל לעיצוב (קונסולה מרכזית, לוח מחוונים) ומסך מולטימדיה מקורי גדול יותר ("8 לעומת "7). ברמת הגימור EX הבכירה גם מסך צבעוני בלוח המחוונים. בנוסף החומרים בתא שופרו, בלם החנייה הפך חשמלי (לפני כן הופעל ברגל), הבלמים האחוריים עודכנו ובקרת השיוט האדפטיבית שודרגה. אין שינויים בחטיבת הכוח, או במכלולים אחרים.
רמת הגימור LX שנוספה השנה, מחסירה פתחי מיזוג מאחור, ריפוד עור, מפתח חכם, חיישני רוורס מקוריים, חלונות כהים, ועוד כמה אבזרי נוחות קטנים. אין שינוי בהיצע מערכות הבטיחות.
נירו עדיין מוצע בשתי גרסאות: היברידי והיברידי-נטען (אותם יחידת כוח נמצאות גם ביונדאי איוניק). שתיהן משלבת מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר עם מחזור אטקינסון (105 כ"ס) עם מנוע חשמלי. יחדיו הם מפיקים 141 כ"ס שעוברים דרך תיבה דו-מצמדית עם שישה הילוכים הכוח לגלגלים הקדמיים.
בנירו ההיברידית מנוע חשמלי עם 43.5 כ"ס, סוללות ליתיום-איון (1.56 ק"ו/שעה), שמאפשרות צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של 26.3 ק"מ לליטר. בנירו PHEV מנוע חשמלי גדול יותר (60 כ"ס) וסוללות עם קיבולת גדולה יותר (8.9 ק"ו/שעה) שמאפשרות טווח נסיעה חשמלי של 49 ק"מ (לפי תקן WLTP המחמיר מבעבר). משך ההטענה בכבל ברמה 2 הוא 2.5 שעות. המערך החשמלי הגדול יותר מצמצם את נפח תא המטען מ-401 ל-324 ליטר, את מיכל הדלק בשני ליטר ל-43, ומעלה את המשקל ב-94 ק"ג. מנגד ביצועי גרסת ה-PHEV מעט טובים יותר משל נירו "הרגיל".
-
עיצוב ונוכחות
גם אחרי מתיחת הפנים, עיצוב הוא לא הצד החזק בנירו. יש פגושים חדשים, ופנסים בסגנון "קוביית קרח", אבל נירו נותר מופנם וצנוע (אולי מדי).
-
תא נוסעים ומטען
לאחר מתיחת הפנים, קיה נירו 2019 מציג מראה משודרג, בעיקר בגלל מסך המולטימדיה הגדול יותר, המרווח מלפנים ומאחור נאות ותא המטען סביר.
-
מנוע וביצועים
נירו מציע ביצועים מקבילים לאלו של משפחתית קלאסית. צריכת הדלק, מעולה עם 15.1 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, ו-23.8 ק"מ בנסיעה עירונית. לגרסת ה-PHEV ביצועים מעט טובים יותר, אבל העיקר היא התקדמות על חשמל בלבד למרחק ראלי של כ-40 ק"מ, שמתורגם לחיסכון משמעותי בדלק.
-
נוחות והתנהגות
גם אם קיה נירו 2019 עדיין מתקשה לעיתים על פגמים גדולים ובמפגש עם פסי האטה, נראה שהגרסה המחודשת נוחה ומעודנת מזו הקודמת, וגם מבודדת טוב יותר את רעשי הכביש (בעיקר בעיר). נירו מפתיע ביכולת הדינמית.
-
תמורה למחיר
גרסת ה-PHEV מעניקה תחושה דומה לזו שבהיברידית, ועם בונוס של נסיעה על חשמל בלבד, בלי אימת הטווח שבינתיים מאפיין רכב חשמלי. אבל פער המחיר בינה להיברידית הרגילה יקר מידי ולא בטוח ששווה את זה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2019 הגרסה הנמכרת הייתה EX 1.6 ליטר היבריד עם כ-4100 יחידות.
אחריה גרסת LX 1.6 ליטר היבריד עם כ-100 יחידות.
-
סיכום
ההיברידי הוא מוצר מוצלח ואטרקטיבי, גרסת ה-PHEV יקרה מידי.