סוזוקי ויטארה 2015 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
באופן מפתיע, סוזוקי, חברה עם מסורת שטח ארוכה, לא הזדרזה להצטרף לתחום הפנאי הקטן שפרח בזכות ניסאן ג'וק. לפחות לא עם כלי שעונה בדיוק להגדרות הקטגוריה (יותר עיצוב ונחשקות, ופחות יכולת שטח של ממש). כשהיא כן החליטה לעשות זאת, היא בחרה בשם וותיק שיעזור לה מיד להיכנס לתודעה: ויטארה. דגמי ויטארה נמצאים איתנו מאז 1988, אבל בעוד דורות העבר היו גדולים וקשוחים יותר, הדור הזה – הרביעי והחדש – קטן יותר, בעלת יכולת שטח רכות, ומכניס את ויטארה לטריטוריה אחרת.
הדור הרביעי הגיע עשור לאחר קודמו, שיווקו בעולם החל במהלך 2015 והוא עלה לישראל באוגוסט 2015. בעוד קודמו הציע ממדים של קיה ספורטאז', ויטארה החדש קטן משמעותית ומוצב מול קטגוריה נמוכה יותר בה נמצא את ניסאן ג'וק ואחרים. ביחס לקודמו הוא קצר ב-32.6 ס"מ, בעל בסיס גלגלים קטן ב-13.9 ס"מ, צר ב-3.6 ס"מ ונמוך ב-8.4 ס"מ. ויטארה מבוסס על פלטפורמת סוזוקי קרוסאובר וגם ביחס אליו הוא קצר, עם בסיס גלגלים של 250 ס"מ – הפחתה משמעותית של 10 ס"מ.
הוא מוצע בישראל עם מנוע אחד: בנזין 1.6 ל' שמייצר 120 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית פלנטרית עם שישה הילוכים. זה אותו מנוע שיש בקרוסאובר, אבל תיבת ההילוכים שונה (רציפה בקרוסאובר). זו גם יחידת כוח שונה לגמרי מזו שהיתה בדור הקודם (2.4 ל' עם 166 ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם ארבעה הילוכים). כדי לשמור אל מורשת השטח הוא מוצע גם בהנעה כפולה (All Grip), אבל ללא הילוך כוח שהיה בעבר.
רמת גימור בהנעה קדמית היא GLX, וכוללת חישוקי "17 קלים, מערכת שמע מקורית עם תפעול מההגה ובלוטות', בקרת שיוט, שמשות כהות, ו-7 כריות אוויר. גרסת ההנעה הכפולה מוצעת ברמת גימור GLX-V ומוסיפה חיישני חנייה היקפיים, לחצן התנעה, ריפודי שונה למושבים, תאורת לד מלאה ושבכה שונה.
ויטארה השיג ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק של ארגון EuroNCAP, אך הוא נבחן עם מערכת בלימה אוטונומית, שלא מוצעת בארץ. היבואן מציע בארץ כסטנדרט מערכת התרעה של מובילאיי.
-
עיצוב ונוכחות
סוזוקי ויטארה 2015 הוא דגם הדגל של סוזוקי באירופה, ובא לענות לדרישות המתפתחות של רכבי פנאי קטנים. העיצוב נאה, מודרני, ומצליח לגרום לויטארה להראות גדול משהוא באמת.
-
תא נוסעים ומטען
האווירה המודרנית של העיצוב החיצוני מוצאת ביטוי גם בתא הנוסעים שזוכה למשב רענן. איכות החומרים סבירה וכמקובל בסגמנט הזה (ובסוזוקי). גרסת ההנעה הכפולה מציעה יותר אבזור.
מושב הנהג נוקשה, אך תנוחת הנהיגה גבוהה במופגן, ומעבירה את תחושת הפנאי הרצויה. מרחב הפנים טוב, מלפנים ומאחור, למרות קיצור משמעותי של בסיס הגלגלים ב-10 ס"מ (ל-250 ס"מ) ביחס לקרוסאובר עליו מתבסס ויטארה. תא המטען גדול יחסית לקבוצה.
 
-
מנוע וביצועים
ביחס לקטגוריה לא מדובר בהספק גבוה, אבל הביצועים סבירים. כשנדרש הוא יודע לרתום את הסוסים, אבל אז הוא גם רועש והתחושה מאומצת. התיבה פועלת היטב, כשתפעול הבורר הפשוט יכול לתסכל, בגלל מיקום המצב הידני מיד מתחת ל-D. צריכת הדלק מצוינת ומהטובות בקבוצה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה-סבירה בעיר בעיקר בגלל הטיפול ברצף של פגמים ורעשי המתלים. בבינעירוני נוחות הנסיעה טובה, אבל אז מופיעים רעשי הדרך, כביש, רוח ומנוע – אם כי לא ברמה חריגה לקטגוריה.
סוזוקי ויטארה 2015 מציע יכולת מפתיעה לטובה בכביש מפותל, גם על כבישים דלי אחיזה ומאתגרים. ההערה היחידה נוגעת לרגישות לרוחות צד במהירות גבוהה.
יכולות השטח פחות טובות מבעבר בין היתר גם בגלל מרווח גחון וזוויות גישה ונטישה פחות טובות וגם בשל העדר הילוך כוח. אבל הן עדיין טובות יותר מרוב המתחרים בקבוצה.
 
-
תמורה למחיר
ויטארה בדורו הרביעי עשה צעד די חריג כשעבר לקטגוריה נמוכה יותר מזו שבה היה קודמו. זה בהחלט עזר לו להתבסס במרחב. גרסת ההנעה הכפולה עולה מעט יותר, ומצדיקה את תוספת המחיר בגלל האבזור העשיר מעט יותר, ועוד לפני סוגיית יכולות השטח.
-
מה חדש בסוזוקי ויטארה 2015
דור חדש (רביעי), פלטפורמה חדשה, יחידת כוח חדשה.
-
סיכום
מורשת יכולת השטח המכובדת (לפחות יחסית) של הדגמים הקודמים בשושלת, ננטשה עבור ייעוד חדש: נגיסת נתח משוק רכבי הפנאי הקטנים.