טויוטה לנד קרוזר 2015 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
באוגוסט 2015 נחתה בארץ גרסה מעודכנת לרכב השטח הגדול והוותיק של טויוטה. במסגרת עדכון זה צויד הלנד קרוזר במנוע ובתיבה חדשים, המחליפים את חטיבת הכוח ששירתה אותו בעשור האחרון. מנוע דיזל 2.8 ליטר 4 צילינדרים מחליף את זה בנפח 3.0 ליטר. ההספק במנוע החדש נמוך יותר – 177 כ"ס מול 190 כ"ס בקודם – אך המומנט גבוה מאשר קודם: 45.9 קג"מ בהשוואה ל-42.8 קג"מ. לתיבה האוטומטית החדשה שישה הילוכים, הילוך אחד יותר מאשר בזו הקודמת.
שילוב זה של מנוע ותיבה חדשים, מדווחת טויוטה, אחראי לשיפור של כ-10% בצריכת הדלק בהשוואה לשילוב הקודם, ולנתון של 13.5 ק"מ/ליטר בתנאי מעבדה.
המחירים והאבזור של הרכב נותרו ללא שינוי. שיווק רמת הגימור TS הבסיסית (הוצעה רק עם המרכב הארוך) הופסק.
-
עיצוב ונוכחות
מכיוון שמלבד המנוע והתיבה לא השתנה שום דבר ברכב, אין מה לחדש בסעיף זה. זה אותו הלנד-קרוזר המוכר, לטוב או לרע, ואחרי כל כך הרבה שנים איתנו – אנחנו בטוחים שיש לכם כבר דעה מוצקה בנושא.
-
תא נוסעים ומטען
גם כאן לא השתנה דבר משמעותי מאז הפעם האחרונה שפגשנו את הלנד-קרוזר. זה אותו תא נוסעים מרווח, מאובזר היטב – ריפוד ודיפון עור, מושבים חשמליים ומחוממים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים וכניסה ללא מפתח – אך בעל מראה תכליתי יותר מאשר יוקרתי.
-
מנוע וביצועים
החידוש היחיד בטויוטה לנד קרוזר 2015, כבר נאמר, הוא מנוע ותיבת הילוכים חדשים. מנוע ה-3.0 ליטר עם 190 כ"ס, הוחלף ב-2.8 ליטר עם 177 כ"ס; כן, פחות הספק, אבל עם מומנט הגדול ב-3 קג"מ – ולתיבה האוטומטית יש שישה הילוכים במקום חמישה. לא בדיוק מהפך, וקצת מאכזב לאור האינפלציה המקובלת בתחום ההספקים. ואכן, אין הבדל ביצועים חד-משמעי בין הדור הנוכחי לקודם.
ההפרש הרשמי בזמני התאוצה למאה קמ"ש – 11 שניות בעבר לעומת 12.7 שניות בנוכחי – נראה קצת מוגזם; כך או כך, הכוח זמין על פני טווח סל"ד רחב, אך אין ממש הרבה ממנו בשום שלב. כמו בעבר, עקיפות בכביש צר צריך לתכנן כמו שצריך.
תיבת ההילוכים עובדת בדיוק בצורה לה אנו מצפים: באופן שקוף לחלוטין, והיא מחליפה הילוכים בצורה חלקה וזריזה ובתזמון טוב. ההילוך השישי מאפשר שיוט בסל"ד מעט נמוך יותר (מה שתורם גם הוא לשקט בשיוט). התיבה ואותו הילוך אמורים לתרום גם לצריכת הדלק; אנחנו קיבלנו בערך 10 קילומטרים לליטר ביום טיול ארוך ורגוע למדי.
 
-
נוחות והתנהגות
המתלים עדיין רכים מאוד, מעניקים תחושת "ספה" רכה ומעט מתנודדת. בנסיעה רגועה הנוחות המתקבלת טובה למדי, אם כי כמקובל בכלים בעלי סרן חי ושלדה נפרדת, רצף שיבושים מצליח להרעיד את הרכב בצורה לא נעימה. על השביל כדאי לשמור על קצב רגוע, ואז תתקבל נוחות נסיעה טובה. כשהקצב עולה המתלים מתחילים לאבד שליטה במאסה, והרכב מתנדנד וסוגר מתלים בכניסה לשקעים בשביל.
בתחום זה של איכות נסיעה, אנחנו פוגשים בהבדל הראשון מול הדגם המוחלף: רמת הרעש נמוכה בהרבה. המנוע החדש שקט משמעותית מאשר המנוע הקודם, וטרטור הדיזל האופייני והברור שהטריד אותנו בלנד-קרוזר בעבר אינו קיים.
התנהגות הכביש מסורבלת ולא מדויקת, והלנד קרוזר אינו מקבל באהדה ניסיונות לנהוג בו בצורה נמרצת. גם בסעיף הבטיחות הלנד-קרוזר מפגר אחר הזמנים – הקדמה הבטיחותית נעצרה כאן בבקרת יציבות וכריות אוויר.
בשטח, כרגיל, זהו כלי בעל מנעד יכולות רחב שמאפשר להגיע רחוק יותר מכל רכב שטח לא משופר שנמכר בארץ.
 
-
תמורה למחיר
הלנד-קרוזר רכש לעצמו עדת מאמינים בזכות יכולת השטח והתחושה המגודלת והנינוחה בכביש. אותם מאמינים יאהבו בוודאי גם את גרסת 2015. אך מחירו הגבוה מאוד, ביחס לתמורה ובכלל, עדיין ירתיע רבים.
-
מה חדש בטויוטה לנד קרוזר 2015
באוגוסט 2015 נחת בארץ הלנד קרוזר עם מנוע וגיר חדשים. במקביל, הופסק שיווקה של רמת גימור TS הבסיסית.
-
סיכום
המנוע החדש תורם בעיקר לרמת העידון של טויוטה לנד קרוזר 2015 ובתחום זה נרשם שיפור משמעותי. בשאר הסעיפים ההבדלים קלים עד לא קיימים, כך שהשורה התחתונה לא באמת השתנתה: זהו עדיין רכב פנאי יקר, שמקריב את יכולת הכביש לטובת יכולת השטח המשובחת.