פורד פוקוס 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ביוני 2020 יבואנית פורד העשירה את היצע הגרסאות ורמות הגימור הפוקוס, מספר שבועות לאחר השקתה בגרסאות הפנאי 'אקטיב X' המוגבהות, המוצעות בסטיישן ובהאצ'בק. כעת התווספו להיצע גרסאות סדאן והאצ'בק שאינן מוגבהות, ופורד הוסיפה למבחר מנועי בנזין ודיזל ורמות גימור נוספות.
גרסת ההאצ׳בק מוצעת עם מנוע 1.5 ליטר 3 צילינדרים טורבו-בנזין המייצר 182 כ"ס ו-24.4 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים – וכאן (ובניגוד ל'אקטיב X') גם עם תפעול ידני באמצעות פקדים מאחורי ההגה.
ההאצ׳בק משודכת לרמת הגימור 'ST ליין', ולזו הופעה מוחצנת וספורטיבית המוצאת ביטוי בגימור אגרסיבי לפגושים ולשבכה, לחישוקים, למפתנים ובמפלט האחורי הכפול - כמו גם בכיול מתלים ספורטיבי; מעבר למתלים המוקשחים, מרווח הגחון שלה נמוך מזה של 'אקטיב X' ב-4 ס"מ תמימים, ועם נתון של 12.3 ס"מ, הוא נמוך אף מזה של גרסת הסדאן הרגילה (13.5 ס"מ).
גרסת הסדאן נשענת על אותו בסיס גלגלים של 270 ס"מ, אך היא ארוכה ב-26 ס"מ, וכמובן בעלת תא מטען גדול באופן משמעותי, לנפח של 511 ליטרים. גרסה זו מוצעת עם מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 125 כ"ס ו-17.3 קג"מ או עם מנוע טורבו-דיזל 1.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 120 כ"ס ו-30.6 קג"מ. בשתי הגרסאות אותה תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים.
גרסת הסדאן של הפוקוס, בשתי גרסאות המנוע, מוצעת ברמת הגימור 'טיטניום'. מפרט האבזור, הן ב-'ST ליין' והן ב'טיטניום', עשיר, ודומה לזה שב'אקטיב X'. ברשימה, בין השאר, חישוקי "17, שמשות כהות, תאורת לד, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים דו-אזורית, וכמובן מערך מולטימדיה, וזה כולל צג "8 ומצלמה עם אפשרות לתמונה עם כיסוי של 180 מעלות.
במערכות הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב יחד עם שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע להימנעות מתאונה, עמעום תאורה אוטומטי ועוד.
-
עיצוב ונוכחות
פורד פוקוס 2021 הגיעה למבחן עם בגדים ספורטיביים, כיאה לרמת הגימור ST ליין: פגושים נמוכים, שבכה מוחצנת, כנף אחורית קטנה וחצאית נאה. התוצאה יותר מנופחת ובוטה, אבל העיצוב הבסיסי עודנו פשוט ושמרני יחסית.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב הפנים של הפוקוס מיושן למראה, כמעט כאילו שייך לדור קודם - חומרי הדיפון פחות איכותיים מאלו של מצטיינות הקבוצה, והעיצוב הבנאלי, לצד המחוונים האנלוגיים, מעניקים תחושה דלה יחסית. בצד החיובי, התפעול פשוט ואינטואיטיבי: ישנם כפתורים חיצוניים לתפעול המיזוג והסטריאו, ומערכת המולטימדיה ידידותית לשימוש.
המרחב נדיב ליושבים מלפנים ומאחור. המושבים הקדמיים ספורטיביים למראה ונוחים לישיבה. מאחור הספסל גבוה ונוח, אך אין פתחי מיזוג ליושבים מאחור.
תא המטען בעל נפח ממוצע, אך נוח לשימוש בזכות סף הטענה נמוך ומבנה שטוח.
-
מנוע וביצועים
לפורד פוקוס 2021 יחידת כוח בנפח 1.5 ליטר, טורבו, בהספק שבדור הראשון שלה היה מספיק לגרסה החמימה: 182 כ״ס. היום זה מספיק למשפחתית צנועות יומרות, אך עדיין מעלה את רף הציפיות. ואכן, היא מייצרת ביצועים מצוינים, מטפסת בקלות מתלולים, מספקת עקיפות זריזות ומשייטת בקלילות במהירות חוקית וחצי. אבל בניגוד לעבר, אין כאן רעמים וברקים: הכוח ליניארי, המנוע שקט והריגושים עמומים.
היא מעניקה תחושה כמעט אדישה, בין היתר באשמת תיבה פלנטרית מעט-איטית ומנוע חרישי שאינו חובב סל"ד גבוה. צריכת הדלק במבחן תובעני, עמדה על ליטר לכל 9 קילומטרים.
-
נוחות והתנהגות
רמת הגימור ST ליין הספורטיבית אינה ניחנת רק בעיצוב קרבי ובמושבים חובקים למען התחושה, אלא גם בכיול מתלים נוקשה יותר. למעשה, היא אפילו מונמכת בס"מ וקצת ביחס לגרסת הסדאן. אי לכך, לא תופתעו לשמוע שנוחות הנסיעה העירונית אינה מזהירה, אך הפוקוס אינה חובטת ופעולת המתלים שלה פרוגרסיבית. בנסיעה בין עירונית מדובר במכונית נוחה ונינוחה למדי ברוב התנאים, חרף רחשי צמיגים בולטים.
למרות הביצועים והכיול הספורטיבי, הפוקוס אינה כוכבת הפיתולים שפעם הייתה - אך היא עדיין מהטובות בקבוצה בתחום הדינאמי. כמקובל בימינו, היא סובלת מהגה קל ומהיר מדי בהפניה הראשונית, אך הוא מדויק ומהווה חלק ממכלול הרמוני ומאוזן - ריסון המרכב מעולה, הבלמים איתנים והיא צפויה ומשרה תחושה בטוחה גם בקרבת המגבלות. יש טיפונת תת היגוי בעומס ומעט-מדי נכונות להדק את הזנב בסיבובים - אבל היא צייתנית להפליא ויודעת לייצר קצב מפעים.
-
תמורה למחיר
החבילה הכוללת שמציעה הפוקוס, עם ביצועים, אבזור, בטיחות, מרווח, נוחות והתנהגות שכולן בפסגת הקטגוריה - זוכה לתג מחיר אטרקטיבי מאוד. כך שהפוקוס מעניקה את אחת התמורות הגבוהות ביותר למחיר בשוק הישראלי.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה אקטיב X 1.5 ליטר טורבו עם כ-550 יחידות.
אחריה גרסת הסדאן טיטניום 1 ליטר טורבו עם כ-80 יחידות.
 
-
מה חדש בפורד פוקוס 2021
גרסה ההאצ׳בק של הפוקוס הוצגה באירופה ב-2018, והמפרט שלה כלל מתלה אחורי רב-חיבורי, מהסוג שהיה מקובל בפוקוס מאז הצגת הדור הראשון ב-1998.
בתחילת 2020 החליפה החברה את המתלה הזה בהאצ'בק 'ST ליין' במתלה פשוט וזול יותר לייצור מסוג קורת מתח. המטרה המוצהרת הייתה דווקא לחדד את היכולת הספורטיבית של הרכב, והשינוי, כך פורד, לא נעשה בגלל עלויות.
וכך, בתחילת 2021 זה השתנה שוב, וגרסאות 'ST ליין' שהגיעו אלינו במהלך השנה צוידו שוב במתלה הרב-חיבורי. בנוסף, יצוידו גרסאות הפוקוס העדכניות בחיישני חניה קדמיים, בנוסף לאחוריים המוצעים כיום.
-
סיכום
משפחתית מעולה במחיר מנצח.