יונדאי איוניק 5 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
יונדאי הכריזה על תת מותג חשמלי בשם "איוניק" באוגוסט 2020. איוניק 5 – דגם ראשון למשפחה החדשה, הוצג ב-2021 והגיע לישראל באוגוסט אותה שנה, אם כי מלאי של ממש הגיע רק לקראת סוף אותה שנה. ב-2022 לא חל שינוי כלשהו בדגם.
הוא מבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית של קונצרן יונדאי-קיה, המכונה E-MGP. המראה הוא כשל האצ'בק כשהממדים הם כשל רכב פנאי. האורך הוא כמו בדגמי פנאי קומפקטיים, 463.5 ס"מ, אך בסיס הגלגלים ענק, 300 ס"מ, גדול מזה של פאליסייד, למשל.
בתחילת הדרך הוצגה בארץ גרסת אחת, עם מנוע אחד ונעה אחורית, כשבדצמבר 2021 הצטרפה גרסה נוספת עם שני מנועים והנעה כפולה. בגרסת ההנעה האחורית מנוע אחד המייצר 217 כ"ס, לגרסת ההנעה הכפולה מנוע אחורי שמייצר 210 כ"ס, וקדמי שמפיק 95 כ"ס. התפוקה הכוללת בגרסה זו היא 305 כ"ס. בשתי הגרסאות נמצא את אותם סוללות (הכי גדולות ביונדאי) של 72.5 קוט"ש. בגרסת ההנעה האחורית הן מאפשרת טווח של כ-481 ק"מ (451 ק"מ ברמת הגימור הגבוהה, בגלגל החישוקים הגדולים יותר), בגרסת ההנעה הכפולה הטווח הוא 430 ק"מ.
יש שלוש רמות גימור. 'פרסטיג'', 'סופרים' ו'עלית' ואת פירוט תכולתן ניתן לראות בדף הדגם של שנת 2021. מפרט הבטיחות בכל רמות הגימור זהה וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז נתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. ברמת הגימור הגבוהה, הקרנת תמונת שטח מת במחוונים בזמן איתות. ארגון הבטיחות Euroncap העניק לדגם בסוף 2021 ציון של חמישה כוכבי בטיחות.
-
עיצוב ונוכחות
לא ניתן להתעלם מהעיצוב. החזית מזכירה עיצוב עתידני משנות השבעים, והפרופורציות הן של האצ'בק כשהממדים הם של רכב פנאי. התוצאה היא משהו מיוחד ושונה כשהסגנון הרטרו-מודרני מתכתב עם דגמי עבר של היצרנית (סדרתיים ומכוניות תצוגה), בולט בפנסים למשל שהן מחווה לפוני, המכונית הראשונה מתכנון עצמי של יונדאי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת נהג מרווחת באופן יוצא דופן עם תחושה אוורירית ומרווחת במיוחד מלפנים. החומרים עצמם מרשימים פחות עם יותר מידי חלקי פלסטיק קשיחים בסביבת הנהג ובדיפוני הדלתות. ברמת גימור 'עלית' הגבוהה, דיפוני העור משפרים את המצב. תפעול המערכות הרבות לא מספיק נוח והחיווי לא תמיד ברור. מערכת האוורור במצבים הגבוהים רועשת.
תנוחת הנהיגה גבוהה, אבל אין כאן את תחושת הנהיגה של רכב פנאי. את מושבי הנהג והנוסע ניתן להשכיב באופן כמעט מלא עבור מנוחה בצד הדרך. מאחור יש שפע מקום לנוסעים, ניתן לכוון את המושבים ופתחי מיזוג בקורות B, עניין לא שגרתי. את אלה משלימים תא מטען גדול (531 ל') אליו מצטרף תא מטען נוסף מלפנים (57 ל' או 24 ל').
 
-
מנוע וביצועים
בגרסת הנעה אחורית הביצועים מעולים, בייחוד עד 100 קמ"ש, עם האצות ביניים טובות. מצב 'ספורט' מחדד את תגובת המצערת. בגרסת ההנעה הכפולה הביצועים זריזים עוד יותר ומרשמים מאוד.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר בינונית. רוב סוגי השיבושים מורגשים, והצמיגים, בעלי החתך הנמוך, לא עוזרים לטיפול בשיבושים. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר, אבל רצף שיבושים, בייחוד רוחביים, מורגש בתוך הרכב. בידוד רעשי הרוח טוב וזה של הצמיגים סביר.
בשבילים, הרכב קופצני מדי, והוא משדר שאלה אינם השטח שלו.
התנהגות הכביש טובה ומאוזנת, כשהיכולת בגרסת ההנעה הכפולה גבוהה יותר. הבלמים, כרגיל ברכב חשמלי, אינם מדויקים ופעולתם אינה ברורה.
 
-
תמורה למחיר
איוניק 5 מביא עיצוב מרשים, מבנה מרכב שימושי מאוד, וברמת הגימור הגבוהה אבזור עשיר ביותר. בגרסת ההנעה הכפולה ביצועים מרשימים, אבל קצת קשה לנצל את כל אלה "עד הסוף" בגלל התשלום המיידי בטווח. המחיר לא זול, וסה"כ דומה לזה של המתחרים, כך שהתמורה טובה.
-
טווח נסיעה
בנסיעה רגועה הטווח בגרסת ההנעה האחורית עומד על 400 ק"מ ובגרסת ההנעה הכפולה על 380 ק"מ. בנהיגה נמרצת יותר, הטווח ירד משמעותית לאזור 320 ק"מ.
-
מה חדש ביונדאי איוניק 5 2022
בחודש דצמבר 2021 הוכרזה באופן רשמי תחילת השיווק של גרסאות ההנעה הכפולה. זו מגיעה ברמת הגימור הבכירה ('עילית') ועם מנוע חשמלי נוסף מלפנים (95 כ"ס) להספק משולב של 305 כ"ס. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.2 שניות בלבד.
בפברואר 2022 הוכרז עדכון ראשון לדגם. העדכון כולל סוללה גדולה יותר – 77.4 קוט"ש במקום 72.6 קוט"ש, מערכת לחימום מקדים של הסוללה לפני טעינה מהירה, מערך מצלמות דיגיטלי (אופציה), שיפור לבולמים האדפטיביים ועוד. החידושים ישולבו בדגמי איוניק 5 באופן הדרגתי החל מהמחצית השניה של 2022.
 
-
סיכום
זוכה אצלנו, בתואר 'אוטו השנה 2022 בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים'.