יונדאי סנטה פה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
במרץ 2025 החל שיווקו בישראל של הדור החדש של רכב הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) יונדאי סנטה פה.
הדגם העכשווי גדול מקודמו, מיועד לשבעה נוסעים, ובעיקר: העיצוב שלו שונה לגמרי – מזוות וקובייתי, כמו בדגמי שטח לפני ארבעים ושלושים שנים – כיוון עיצובי הזוכה לעדנה בדגמים חדשים רבים.
למרות העיצוב, מקדם הגרר מכובד לרכב שכזה, 0.29, ולפי יונדאי, בידוד הרעשים שופר משמעותית, בין היתר על ידי שימוש בזכוכית כפולה.
הרצפה זהה לזו של הדור הקודם, אך השינויים רבים; אורך בסיס הגלגלים גדל ב-5 ס"מ ל-281.5 ס"מ, אורך המרכב ב-4.5 ס"מ ל-483 ס"מ, והגובה ב-6 ס"מ, ל-177 ס"מ; ממד הרוחב ללא שינוי, 190 ס"מ. משקל הרכב נע בין 1975 ל-2040 ק"ג.
הדגם החדש מוצע רק בגרסה היברידית, המוכרת מדגמים אחרים של יונדאי-קיה: מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר ומנוע חשמלי לתפוקה משולבת של 215 כ"ס ו-37.4 קג"מ. התיבה אוטומטית עם שישה הילוכים וההנעה קדמית או כפולה.
-
עיצוב ונוכחות
עיצוב הדגם החדש – על הזוויות החדות, המשטחים הגדולים, החזית הניצבת, המבנה הקובייתי – הביא ליצירת רכב שנראה שונה לגמרי מקודמו, בעל נוכחות רבה, אפילו בוטה. אולם התוצאה שנויה במחלוקת: מלפנים הוא מזכיר את לנד רובר דיסקברי משנות התשעים, מאחור דגמים קדומים של סאנגיונג - וזו לא מחמאה...
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים חומרים ראויים – כולל אלקנטרה בתקרה ובקורות – היוצרים אווירה של עושר. גג הזכוכית הכפול משדרג עוד יותר את תא הנוסעים.
העיצוב מוסיף מצדו לא מעט, כולל הופעה רבת נוכחות. עם זאת, מאכזב לגלות שחלקים תחתונים בסביבת הנהג ורוב הדיפון בדלתות עשויים פלסטיק קשיח.
כמו בדגמי יונדאי החדשים, גם כאן מסך רחב המשלב בין מחוונים מוקרנים לצג מרכזי נאה וגדול ("12.3), ומתחתיו השליטה בבקרת האקלים והצג המנטר אותה. יצוין כי לוח המחוונים, הצג המרכזי וזה של בקרת האקלים אינם מוארים מספיק בימי שמש חזקים; יחד עם מיקום לחצני קיצור הדרך שבתחתית המערכת מועדת לנגיעות שגויות, למשל כאשר מנסים לשנות מצבי ניהוג או טמפרטורה מבלי להסתכל.
מעבר לכך הנדסת האנוש טובה ונשכרת משילוב פקדים חיצוניים שתפקודם ומיקומם נכון. עם זאת, ניתוק התרעות ופריטים דומים דורשים יותר מדי לחיצות, ובכלל מערכות הבטיחות נוטות לטרחנות-יתר וצפצפנות מציקה.
תנוחת הנהיגה ושדה הראייה הטובים עוזרים לתמרון נוח בעיר; גם קוטר הסיבוב, (11.6 מ'), מצטרף לכך. מושב הנהג נוח ושופע כיוונים חשמליים.
המושבים בשורה המרכזית מתכווננים ונוחים והמרחב גדול. המושב המרכזי נע קדימה בלחיצת כפתור כדי לאפשר כניסה לאחור (אבל אינו חוזר למקום המקורי), אך כמקובל, קצת קשה להיכנס לשורה השלישית.
בשורה השלישית יוכלו לשבת בני עשרה או מבוגרים במידות צנועות.
כאשר כל המושבים במקומם נפח תא המטען אינו גדול – אבל כרגיל, עם קיפול השורה השלישית, הנפח נדיב מאוד (628 ליטרים).
-
מנוע וביצועים
ההספק של היחידה ההיברידית, 215 כ"ס, ממש אינו מרשים ביחס לרכב של שני טון – אבל הזינוק מהמקום, יללת צמיגים במצערת מלאה ואפילו לוחמת הגה, מצהירים כי הסיפור שונה. ואכן, מומנט של 37.4 קג"מ, מעניק לסנטה פה יכולת נכבדה.
בשיוט הוא מתנהל באופן נינוח ושומר על קצב ראוי גם בעליות ארוכות, שם אינו מאבד כוח, ולא נוצרת התחושה של "נגמרה הסוללה" המוכרת בכלים היברידיים אחרים.
לפעמים, ביציאה מפניות איטיות ובעקיפות מהירות נראה שההילוך הנבחר גבוה מדי או שהתיבה אינה נמרצת בהורדות - אך רוב הזמן היא מתפקדת היטב.
-
נוחות והתנהגות
בעיר נוחות הנסיעה טובה על אספלט מחוספס ועל שיבושים קטנים. אך כאשר השיבושים בינוניים או גדולים, הם מורגשים מדי והחלק האחורי נע מדי על פסי האטה.
מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה משמעותית, ועדיין, שיבושים גדולים מורגשים מדי בתוך הרכב. גלי כביש בדרכים המהירות יוצרים נדנוד בחלק האחורי. רעשי הכביש והרוח ברמה סבירה.
היכולת הדינמית טובה – וסנטה פה צולח פיתולים באופן צפוי ובטוח. עם זאת, אותו מומנט רב של המנוע החשמלי עשוי לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים בעומס גבוה ולהביא ללחימת הגה, בעיקר ביציאה מפניות איטיות ובמצערת מלאה. ההגה אינו שופע בהיזון חוזר, אך משקלו במצב 'ספורט' נכון.
פעולת הבלמים טובה, אך תגובה הדוושה לא תמיד חדה או אחידה - כמקובל בכלים היברידיים.
בשבילים סנטה פה מפגין חוסן מבני, מאפשר לייצר קצב טוב, למרות שהוא אינו נוח בשבילים עם שינויי גובה, חריצי מים, בורות וכיו"ב. סרח העודף האחורי הארוך והצמיג הרזרבי שבתחתיתו פגיעים בטיפוס מתלולים בשטח.
-
תמורה למחיר
יונדאי סנטה פה יקר מהמתחרים הישירים הלא-רבים שחלקם חזקים משמעותית. התמורה לא מצטיינת.
-
גרסאות ורמות גימור
יונדאי סנטה פה בגרסת ההנעה הקדמית מוצע ברמת האבזור 'עלית', ובמפרט: תאורת לד, חישוקי "20, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם; תפעול חשמלי לדלת האחורית, לקיפול המושבים האחוריים ולמושבים הקדמיים שיש בהם אוורור; צג "12.3, ממשקי שיקוף לסלולרי, מראה המקרינה תמונת מצלמה, בקרת אקלים נפרדת גם לשורת המושבים השלישית ועוד.
גרסת ההנעה הכפולה מוצעת ברמת הגימור 'קליגרפי', הכוללת בנוסף: חניה אוטומטית כולל תפעול מבחוץ, מערכת מיזוג עם חיטוי אוויר, תצוגה עילית, כיוון חשמלי לגלגל ההגה, השטחת המושבים הקדמיים למצב 'מנוחה', ריפודי עור נאפה, תמה מושחרת והופעה חיצונית שונה במעט, מערכת שמע משודרגת ועוד.
-
בטיחות
יונדאי סנטה פה החדש נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP בשנת 2024 וזכה לציון של 4 כוכבים, עם 84% בהגנת מבוגרים, 88% בהגנת ילדים, 70% בהגנת הולכי רגל ו-69% על מערכות בטיחות.
במפרט הבטיחות בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, 9 כריות אוויר ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה לרכב כה גדול. סביב 13 ק"מ/ל' ביום טיול נינוח ו-10.5 ק"מ/ל' ביום המבחן המאמץ יותר.
-
מה חדש ביונדאי סנטה פה 2025
תחילת שיווק הדור החדש בישראל, במרץ 2025.
-
סיכום
יונדאי סנטה פה החדש מרשים מקודמו – הוא נראה ענק, חסון וגאה. סביבת הנהג מכובדת מאוד, תא הנוסעים מרווח ועשיר, ויש בו מרווח נאה לשבעה נוסעים. הביצועים טובים מאוד, צריכת הדלק נאה, נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית ראויות - ורק המחיר הגבוה מקלקל את העסקה.